- Gazdaság
- szállodahajó
- viking cruises
- fizetés
- túlóra
- hableány hajóbaleset
- túlterheltség
- munkaerőhiány
Túlórákra, alacsony fizetésre, állandó fluktuációra panaszkodtak a svájci szállodahajós cégnél
További Gazdaság cikkek
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
A luxus szállodahajók kapitányai és személyzete alacsony fizetésekre, nagy számú túlórára és állandó fluktuációra panaszkodnak, ami a hajózás biztonságát is veszélyeztetheti, írta április végén a svájci televízió és rádió (SRF) honlapja.
A cikkben szóba kerül a Viking Cruises svájci társaság is, amelynek hajója szerda este nekiütközött a dél-koreai turistákat szállító Hableánynak. A turistahajó másodperceken belül elsüllyedt: hét holttestet emeltek ki a vízből, 21 embert még keresnek. A szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát őrizetbe vették. A 44 éves tapasztalattal rendelkező férfi ügyvédje útján azt közölte: nem szegett meg semmilyen szabályt.
A svájci portálnak egy román férfi azt mondta: élete legrosszabb élménye volt az a 22 nap, amit egy ilyen hajón töltött, szabályosan rabszolgának érezte magát. Hét napon át napi 15 órát dolgoztak. A heti 95 óra munka még a szerződésben vállalt 48-72 órás túlmunkánál is több volt. A férfi három hét után felmondott. A 22 ledolgozott napjáért végül nettó 809 eurót kapott, ami 4 eurós órabérnek felel meg.
Az európai folyókon közlekedő szállodahajók a turizmus egyik dinamikusan növekvő ágazatát jelentik, az üzletág évente 10 százalékkal bővül, írja a svájci portál. Európa folyóin ma már több mint 300 ilyen nagy hajó jár. Ezek a hajók a luxus érzését ígérik az utasoknak, akik egy egyhetes utazásért 1000-2000 svájci frankot fizetnek.
Más kérdés, milyen helyzet uralkodik közben a hajók gépházában, kapitányi hídján és a luxuséttermek konyháján. A cégek 2500 hajóst és 12 ezer vendéglátóst alkalmaznak, de nagyon nagy a fluktuáció. A portál azt írja: sok olyan hajó van, amelyen a szezon kezdete után két-három hónappal a személyzet fele lecserélődik.
Szállodahajók kapitányai a portálnak azt mondták: a nagy fluktuáció és a munkaerőhiány hatással van a hajózás biztonságára is. Két évvel ezelőtt egy szállodahajó "emberi mulasztás miatt" ütközött egy híd pillérének Duisburgnál, akkor több mint húszan megsérültek.
A svájci hajózási társaságok szövetsége szerint tartják magukat a szabályokhoz: a túlórát pénzben vagy szabadnapokban ellentételezik. Daniel Buchmüller, a baseli székhelyű Viking Cruises elnöke nem kívánt reagálni az általuk foglalkoztatott román pincér kijelentéseire. Az elnök azt mondta: tartják magukat a nemzetközi szabályokhoz, amelyek heti 48 óra munkáról szólnak. Mint mondta: náluk a legrosszabbul fizetett konyhai tányérmosók 1800 euró nettót keresnek. Daniel Buchmüller azt elismerte, hogy a vízi baleseteket általában emberi mulasztás okozza.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.