A nagy autó akkor is durván szennyez, ha környezetkímélőbb a motorja
További Gazdaság cikkek
- Kiderült, mekkora a tényleges munkanélküliség Magyarországon
- Rég látott pénzeső zúdul a kulcságazatra, aki nem él vele, elbukik
- Nagy Márton személyesen is felszólította az üzemanyagpiaci szereplőket
- Megszólalt a Gazdasági Versenyhivatal a versenytörvény módosításainak elhalasztásáról
- Háborúban a SPAR-ral: itt a kormány következő lépése
Hiába egyre több az elvileg környezetkímélőbb technológiát használó új autó, ez nem képes ellensúlyozni az autók számának és méretének állandó növekedését, ezért a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátása újra növekedésnek indult – írja a G7 a JATO autóipari elemzésére hivatkozva.
Az EU-ban a tervek szerint 2021-re el kellene érni az új autóknál a 95 g/km szennyezőanyag-kibocsátási értéket, ehhez minden évben 20 százalékkal kéne csökkenteni egy átlagos új kocsi kibocsátási szintjét (jelenleg kb. 130 g/km-án áll, ebből a szén-dioxid 2017-ben 118,1 g/km volt). Ekkora mértékű csökkentés nehezen képzelhető el, pláne, hogy
2017-ben egy 10 éves csökkenő trend szakadt meg a területen és kis mértékben újra nőtt az új autók kibocsátása.
De még ha sikerülne is az új célokat elérni, önmagában az sem segítene sokat a környezetnek, mivel az újautó-eladások száma a válságot követően ismét felpörgött és elérte korábbi csúcsát, 2017-ben már 262,8 millió személyautó volt forgalomban az EU-ban.
Ugyanakkor sok múlik azon, hogy az újonnan vásárolt autók átlagosan mennyire szennyezők, mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki, és ebben
jelentős különbségek vannak az országok között.
A legkevésbé szennyező új autókat a portugálok vásárolják, ezek 105 g/km kibocsátásúak, míg az észteknél 133 g/km az átlag. Az EU egészében 118,5 g/km volt az összes új autó átlagolt kibocsátása, Magyarországon ennél 6 százalékkal rosszabb ez az érték.
A magyarázat le gfőképp a preferált autók nagysága körül keresendő,
a nagyobb tömegű autót több energia mozgatni és a gyártása során is több szennyezés jut a környezetbe.
Márpedig az elmúlt években nagyon feljött például a városi terepjáró műfaja, de még az elvileg kicsi, városi autónak gyártott típusok is sokkal nagyobbak, mint korábbi változataik (elég ránézni a régi és az új Minire vagy a Fiat 500-ra), ez pedig nagyban hozzátesz a kibocsátás-növekedéshez.
A márkák között is óriási különbségek vannak: a Rolls-Roys, a Bentley, a Ferrari és a Lamborghini gyártja a legszennyezőbb autókat, de legalább csak kisebb darabszámban. A német prémium gyártók, az Audi, BMW és Mercedes nagy darabszámban és az átlagosnál lényegesen szennyezőbb autókat gyártottak 2017-ben. A Toyota, a Peugeot és a Citroën a nagy gyártók között jóval kevésbé szennyező autókat értékesítettek.