Másfél év hadakozás után visszajutottak oda, ahonnan indultak

További Gazdaság cikkek
-
Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón
- Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett
- Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
- Továbbra sincs telitalálat az ötös lottón, de 14-en így is milliomosok lettek
- A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
Egy évvel ezelőtt, amikor Donald Trump amerikai elnök elkezdett súlyos, bár nem kifejezetten átgondoltnak tűnő gazdasági támadásokat indítani a fél világ,de különösen Kína ellen, azt írtuk, diliházat csináltak a – Magyarország gazdasági helyzete és jóléte szempontjából is kulcsfontosságú – világgazdasági és kereskedelmi rendből.
Egy évvel később, a világ tizenkilenc legnagyobb gazdaságát és az Európai Uniót tömörítő, ezáltal a globális GDP 85 százalékát és a lakosság kétharmadát képviselő G20 oszakai csúcstalálkozója után viszont úgy tűnik, nem diliházról van szó, hanem Trump és Hszi Csin-ping kínai elnök az Idétlen időkig című Bill Murray-film világpolitikai adaptációjával próbálkozik. Legalábbis erre utalnak az elmúlt másfél év történései:
- Trump tavaly januárban védővámokat vetett ki a mosógépekre és napelemekre, majd tavasszal az acélimportra,
- Az amerikai igazságügy nem sokkal később megbénította a második legfontosabb telekommunikációs eszközgyártót, a ZTE-t, miután megtiltotta a cég amerikai partnereinek, hogy üzleteljenek a kínaiakkal.
- Ám végül Trump Hszinek tett „személyes gesztusként” feloldotta a ZTE-tilalmat.
- Viszont nyáron először 34 milliárd dollár, majd további 16 milliárd dollár értékű kínai importra vetett ki 25 százalékos védővámot.
- Aztán szeptemberben további 5700 kínai termékcsoportnak a vámját növelte 10 százalékra, ez mintegy 200 milliárd dollár értékű kínai importot érintett.
- Kína válaszként 110 milliárd dollár értékű amerikai áru vámját emelte meg, ami az Egyesült Államok kínai exportjának több mint 90 százaléka.
- Aztán decemberben közölték, hogy 90 napra békét kötnek, és tárgyalni fognak a nézeteltérések megoldásáról.
- De nem sokkal később az Egyesült Államokban eljárás indult a legfontosabb kínai telekommunikációs eszközgyártó, a Huawei ellen.
- Ennek ellenére május elejére úgy tűnt, hogy közel van a megállapodás a két fél között.
- De ehelyett Trump borította az asztalt, 25 százalékra emelte a korábbi 10 százalékos védővámot, és gyakorlatilag megbénította a Huaweit, miután eltiltotta az amerikai cégeket a kínai vállalattal való üzleteléstől.
- Hogy egy hónappal később, az oszakai G20-csúcson bejelentse, hogy megállapodott Hszivel a Huawei-tilalom feloldásáról (amelyet egyébként májusban eleve 90 napos moratórium mellett vezetett be),
- és ismét tárgyalásokat indítanak a gazdasági nézeteltérések elsimítására.

Ebből a jó hír, hogy Trump a jelek szerint nem gyengébb pillanataiban mégis képes rá, hogy türtőztesse magát a világgazdasági rend erőszakos szétverésétől. A rossz hír, hogy amint a fenti eseménysorból is látszik, az amerikai kül(gazdaság)politika legalábbis nehezen kiismerhető, ami továbbra is rendszerszintű bizonytalanságot és kockázatokat jelent. Mindemellett pedig az időleges tűzszünet ellenére a mostani G20-on elég egyértelmű volt:
hiába van egyre nagyobb szükség a globális együttműködésre a klímaváltozástól kezdve a gazdasági villongásokon át egy sor ügyben, a jelenlegi politikai környezetben erre egyre kisebb az esély.
Másfél éve ugyanaz a lemez
A bizonytalanságtól és az amerikai–kínai viszonyra jellemző bizalmatlanságtól függetlenül a G20 legfőbb eredménye a kereskedelmi háború lecsillapítása volt. Trump teljes hátraarcot mutatott be Kínával szemben: azt ígérte, feloldja a Huaweire kivetett szankciókat, korábbi fenyegetésével ellentétben nem vezet be újabb védővámokat Kínával szemben, és folytatják a májusban megszakadt kereskedelmi tárgyalásokat.
A Washington és Peking közti kereskedelmi villongások háttere, hogy az Egyesült Államok szerint Kína a hazai cégek támogatásával, a külföldi cégek piacáról való kizárásával, illetve a nyugati szellemi tulajdonok, elsősorban a fejlett technológiák államilag szponzorált lenyúlásával tisztességtelen gazdasági előnyökhöz jut. Ezért az amerikai kormány a kínai piac zártabb szektorainak amerikai cégek előtt való megnyitását, a kínai állami cégek és egyéb stratégiai nagyvállalatok támogatásának felfüggesztését és a kínai gazdasági jogi környezet „nyugatiasabbá” tételét akarja elérni.
Nincs könnyű megoldás a Trump–Huawei-háborúban
A Hol a Pénz? podcast legújabb adásában azt beszéljük át, miért haragszik az amerikai kormány a kínai Huaweire, és mi lehet ennek a technológiai hidegháborúnak a vége.
Amint korábban részletesen is összefoglaltuk, az amerikai követelések nagyrészt nem alaptalanok, és ezeket az aggályokat az Európai Unió is egyre inkább osztja. Ugyanakkor a Trump-kormány nyomásgyakorlási eszközei eddig láthatóan nem vezettek eredményre, nagyrészt azért, mert nem veszik figyelembe a jelenkori világgazdasági rend összetettségét. Ennek a háborúnak az egyik járulékos áldozata volt a Huawei: már az előző elnök, Barack Obama is nemzetbiztonsági kockázatként tekintett rá, hogy a kínaiak egyre nagyobb piaci részesedést, és ezáltal befolyást szereznek a nemzetközi kommunikációs hálózatok felett, de Trump alatt csúnyán elmérgesedett a helyzet: májusban gyakorlatilag embargót vezettek be a céggel szemben. (A Huawei-ügyről részletesen itt írtunk, illetve egy podcastban is beszélgettünk róla).
Kapituláció vagy stratégiai visszavonulás?
Ebből a szempontból Trump a hét végén két fronton is kapitulált.
- Egyrészt a kínai kormány felé: a Huawei-embargó feloldása Peking fő követelése volt. Bár az amerikai elnök szerint kínai kollégája azt ígérte, a lépésért cserébe Kína rengeteg mezőgazdasági terméket fog vásárolni az Egyesült Államoktól (az amerikai importot korábban a kereskedelmi feszültségek miatt rekesztette be Peking), erősen kétséges, hogy pár ezer tonna szójabab eladása megoldaná azokat az aggályokat, amelyeket az amerikai nemzetbiztonsági szolgálatok évek óta hangoztatnak a Huaweijel szemben.
- Másrészt az amerikai üzleti szféra előtt is meghajolt: a Huawei amerikai partnerei, és tágabb értelemben a külföldön is versenyképes amerikai nagyvállalatok már jó ideje hangoztatják, hogy nagyon fáj nekik a kereskedelmi háború, és ideje lenne befejezni azt. A 2020-as választások közeledtével Trumpnak fontos, hogy fenntartsa elnöksége egyetlen tagadhatatlan sikertörténetét, a relatíve egészséges (bár a vagyoni egyenlőtlenségek növekedésével párosuló) gazdasági növekedést, vélhetően ez is belejátszott a kompromisszumba.

Az ügy azonban belpolitikai szempontból sem egyszerű: Trump 2016-ban azzal kampányolt, hogy keményen megleckézteti az Egyesült Államokon élősködő, „csaló” Kínát. Eddig azonban a kereskedelmi háborúzgatásnak nem sok eredménye lett, ha viszont ennél is keményebb eszközökhöz folyamodna, az az amerikai gazdaságnak, és ezáltal újraválasztási esélyeinek is ártana. Magyarul úgy kell megpróbálnia eladni a választóinak, hogy nyerésben van, hogy közben semmi előrelépést nem ért el.
Az ügy ugyanakkor legalább annyira szól a kínai és a nemzetközi politikáról, mint az amerikai kampányról. A pekingi propagandamédia máris jelezte, hogy azért nem lesz olyan egyszerű dűlőre jutni a vitás ügyekben. A két ország közötti nézeteltérések ugyanis a gazdaságszerkezetük és gazdaságpolitikai elveik inkompatibilitásából fakadnak, ezáltal eleve nem könnyű megoldani őket, ráadásul a belföldön egyszemélyi uralom kialakítását, külföldön a kínai globális hatalmi szerep megerősítését célzó Hszi Csin-ping eleve nem érdekelt nagyobb kompromisszumokban, hacsak a kínai gazdaság nem roppan bele Trump esetlen vagdalkozásába (a kínai hatásokról itt írtunk részletesebben).
Trump-show
Trump döntött: felrúgja a történelmi klímaegyezményt
195 ország írta alá, de az Egyesült Államok kilép az Obama által szentesített párizsi egyezményből. Az amerikai elnök kamunak tartja a klímaváltozást.
Trump a G20-on egy másik kérdésben is kapitulált, bár csak részben: nagyon nem akarta, hogy a csúcs záródokumentumában szó essen a párizsi éghajlatvédelmi egyezményről (ebből korábban Trump kiléptette az Egyesült Államokat), de végül ez mégis belekerült, azzal a megjegyzéssel, hogy Washington nem ért egyet a dologgal.

Ennek mindazonáltal relatíve kevés gyakorlati haszna van, hiszen az egy főre eső szennyezést illetően messze világelső Egyesült Államok elnöke a szürrealitástól sem mentes sajtótájékoztatóján közölte,
nem hagyja figyelmen kívül a klímaváltozás veszélyeit, de „nem akarja csődbe vinni” az amerikai cégeket, és egyébként is, „a vizeink a valaha volt legtisztábbak, a levegő a valaha volt legtisztább”, ezért nem hajlandó „feláldozni” az amerikai gazdaságot, a többi ország elképzeléseivel pedig nem ért egyet, hiszen a szélerőművek nem működnek, amikor nem fúj a szél.
Trump egyébként is erős formában volt Oszakában. Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, aki a találkozó előtt a Financial Timesnak adott interjúban a nyugati típusú demokráciát (egyébként az amerikai jobboldal érvrendszerétől nem idegen kriptokonzervatív érvekkel) szapulta, jót viccelődtek arról, hogy az oroszok beavatkoztak az amerikai választásokba. Egy közös reggelin ismét kiállt a Dzsamál Hasogdzsi amerikai-szaúdi újságíró megöletésével vádolt Mohamed bin Szalmán szaúdi trónörökös mellett, míg a japán kormányfő egy színes, elég primitív infografikával békítette meg kereskedelmi tirádái közben.
Majd amikor a sajtótájékoztatón az amerikai demokrata párti elnökjelölt-aspiránsok vitájáról, illetve a vitán főszerepet kapó kötelező buszoztatás rendszeréről kérdezték (ez egy 1970-es évekbeli intézkedés volt, amely az iskolarendszeren belüli faji szegregáció feloldását célozta azáltal, hogy az eltérő etnikumú és társadalmi státusú diákokat a lakhelyüktől távolabbi integrált iskolákba „buszoztatták”), annyit tudott hozzátenni a kérdéshez, hogy „nem sok más módja van a gyerekek iskolába szállításának, mint a buszoztatás”.
Trump első amerikai elnökként átlépett Észak-Koreába
Trump szombaton a Twitteren dobta be egy történelmi villámtalálkozó lehetőségét, ami másnap meg is történt. Először járt hivatalban lévő amerikai elnök északi területen. A demilitarizált zóna déli oldalán bementek egy közel egyórás megbeszélésre is. Megegyeztek a tárgyalások újraindításáról.
A G20 végeztével pedig a látszólag teljes kampánymódban lévő Trump fogta magát, és drámai hirtelenséggel találkozott Kim Dzsongun észak-koreai diktátorral is.
Amerika árnyékában
Hogy a világot egyre kevésbé hatják meg Trump tirádái, azt jelezte, hogy a G20 alatt más, egyébként nem túl szoros viszonyban lévő országok és régiók is közeledni kezdtek egymáshoz.
Az Európai Unió például a négy dél-amerikai országot, Brazíliát, Argentínát, Perut és Uruguayt tömörítő Mercosurral, majd pár napra rá Vietnammal is szabadkereskedelmi egyezményt kötött. Ez volt az unió harmadik nagyobb szerződése a közelmúltban, miután nemrég Japánnal is lepaktált Brüsszel.
Miközben tehát Trump próbálja szétverni a liberális világgazdasági rendet, mások azért toldozgatják-foltozgatják azt. Kérdés persze, hogy mennyire sikerül majd ratifikálni ezeket az egyezményeket, hiszen nemcsak Trump látja az ördögöt a kereskedelmi egyezményekben, hanem az európai baloldal is, és a zöldek közelmúltbeli nyugat-európai megerősödése és a szociáldemokraták identitásválsága megakaszthatják ezeket a törekvéseket.
A másik nagy közeledés Japán és Kína között volt: Hszi Csin-ping először látogatott elnökként a szigetországba, Abe Sinzó japán kormányfő pedig a két ország közti „új korszak” beköszöntéről beszélt kétoldalú találkozójuk alatt. Ez már csak azért is jelentős dolog, mert amúgy Peking és Tokió kölcsönösen militarizmussal, történelemhamisítással és a kelet-ázsiai térségbeli viszonyok erőszakos befolyásolásával vádolják egymást. Trump kereskedelmi háborújának árnyékában azonban közös gazdasági érdekeik védelme érdekében látszólag hajlandóak valamiféle (elég óvatos) enyhülésre.
Recseg-ropog
Végső soron azonban ezek csak kozmetikai beavatkozások, amelyek egyre kevésbé tudják elfedni, hogy repedezik a világrend. Az enyhülés ellenére a mélyebb folyamatok nem ez irányba mutatnak.

Hiába békült ki időlegesen Trump és Hszi, az amerikai és kínai vezetés egyre inkább stratégiai riválisként tekint egymásra; az EU gazdasági téren egyszerre partnere és ellenfele az Egyesült Államoknak és Kínának, miközben energiái nagy részét eleve belső harcai kötik le; Kelet-Ázsia megosztott, de egyik fél mellett sem kötelezi el magát teljesen a kereskedelmi háborúban; Oroszország meg egyedül a rendszer gyengítésében érdekelt; másoknak meg nem nagyon osztottak lapot.
A mélyebb érdekellentéteket tükrözi a G20-csúcs után kiadott nyilatkozat is:
- A klímaváltozás kérdésében már az is eredmény volt, hogy egy felvizezett mondatot sikerült beletuszkolni az egyébként semmiféle kötelező erővel nem rendelkező nyilatkozatba, ami nem sok optimizmusra ad okot a jövővel kapcsolatban.
- A kereskedelmi ügyekben mind a nemzetközi, nyugaton pedig a nemzeti politika is megosztottá vált a jelenlegi liberális rend jobboldali-nacionalista és baloldali-kapitalizmuskritikus csoportok, illetve a status quo fenntartásán munkálkodó technokraták és a csak mérsékeltebb reformokra hajlandó centristák között.
- A találkozón pedig végül mind a klímaváltozás, mind a kereskedelem, mint a világgazdasági rendet fenntartó intézmények reformja kapcsán a korábbiaknál visszafogottabb célokat fogalmaztak meg.
A G20 értelme az lenne, hogy a világ vezető országai legalább a közös, globális érdekek mentén próbáljanak együtt cselekedni, ám az utóbbi évek tendenciái alapján erre egyre kevésbé képes. Ennél már csak az lenne rosszabb, ha nem lenne: ha megoldások tekintetében nem is valami sikeres, a feszültségek kezelésének a jelek szerint nincs jobb eszköze.
