Klímavédelmi adóreformot fogadott el a német kormány
További Gazdaság cikkek
- Kapaszkodjon meg: óriási válságba kerülhet a kávépiac, lecsapott Brüsszel és a drámai időjárás
- Sok télapó minket is meglepett – itt az Index nagy csokimikulástesztje
- Három ok miatt roppant meg a forint, de most jön a meglepetés
- Hamarosan újabb banki sarcokat zúdítanak a nyakunkba, erre készüljön
- Washingtonban eltűnt egy akta Magyarországról, most Donald Trumpra várunk
Elfogadta, és a törvényhozás elé terjesztette a német szövetségi kormány szerdai ülésén a 2030-ra kitűzött klímavédelmi célok elérését szolgáló tervének az adórendszer átalakításáról szóló részét – írja az MTI.
A párizsi klímavédelmi egyezmény kimondja, hogy Németországnak 2030-ig 55 százalékkal kell csökkentenie a szén-dioxid-kibocsátását az 1990-es értékhez képest. A most elfogadott tervezet célja az, hogy a klímabarát magatartást ösztönözzék a lakosság terheinek növelése nélkül.
A tervezet adórendszerre vonatkozó részei a lakóingatlanok energetikai korszerűsítését, és a közlekedést érintik. A javaslat szerint a lakások szigetelése, az ablakok cseréje, a fűtési rendszer felújítása és az egyéb, energiafelhasználást mérséklő beruházások költségeinek egy részével csökkenthető a személyi jövedelemadó alapja. A korszerűsítés befejezésének évében a költségek 7 százalékát, a következő két évben pedig 6-6 százalékát, összesen 40 ezer eurót, azaz 13,4 millió forintot lehet leírni az szja-ból.
Szintén az szja-val kapcsolatos a közlekedést érintő adóreform. Ennek értelmében a munkájuk miatt ingázók adókedvezményét kilométerenként 5 centről 35 centre növelik a 21. kilométertől, ezzel évente legfeljebb 4500 euróval csökkenthető az adóalap. Ez az intézkedés azokat tehermentesíti, akik nem tudják kikerülni az autó használatát, ugyanis 2021-től megkezdik az üzemanyagok árának klímavédelmi célú emelését is.
A tehermentesítés ellenére a fő fókusz mégis azon van, hogy a tömegközlekedés használatára ösztönözzék a lakosságot. Emiatt a vonatjegyek után fizetendő áfa kulcsát 17 százalékról 9 százalékra csökkentik. Ezzel együtt csaknem a duplájára, 7,50 euróról 13,03 euróra emelik a belföldi és az Európán belüli utakra szóló repülőjegyek után fizetendő különadót, valamint nagyjából 10-10 euróval emelik a közepes és a hosszú távú repülőutakra szóló jegyek árán felül fizetendő különadót. Az áremelésekkel azt akarják elérni, hogy az éghajlatváltozást kevésbé fokozó közlekedési formák felé tereljék az utazókat.
A kormány gyorsított eljárásban akarja tárgyalni a javaslatokat, így reményeik szerint legkésőbb 2020 második negyedévében már életbe is léphetnek. Az adórendszer változtatásai az első lépést jelentik a szeptemberben elfogadott klímavédelmi terv megvalósításában. A további elemek közé tartozik például egy nemzeti szintű kibocsátás-kereskedelmi rendszer.
Az ellenzéki pártok, klímavédelmi szakértők és aktivisták elégedetlenségüket fejezték ki a jelenlegi kezdeményezéssel kapcsolatban, szerintük ez elégtelen a 2030-as cél eléréséhez. A kormánypártok szerint politikailag jelenleg ez az elérhető maximum, de azt ígérték, hogy a továbbiakban felülvizsgálják, és szükség esetén módosítják a tervezetet.