Törvény lesz arról, hogy az iparűzési adót a helyi tömegközlekedésre kell fordítani
Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják
– mondta a HVG szerint Tuzson Bence Miniszterelnökség közszolgálatáért felelős államtitkár keddi sajtótájékoztatóján.
A lap azt írja, Tuzson szerint a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a jogszabályok is az ő feladatukként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását. Ezt egyértelműsíteni is szeretnék nekik, ezért foglalják törvénybe. Ha ezután marad pénzt, azt a fennmaradó összeget lehet másra költeni, mondta Tuzson a HVG szerint.
„Ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudnia” – idézi a lap Tuzsont.
A HVG szerint viszont Tarlós nem tudta finanszírozni a tömegközlekedést – a BKV 2019-re 15 milliárd forintos veszteséget vár. (2018-at 9,3 milliárdos veszteséggel zárta.) És bár a költségeket a kormányzatnak, a helyi önkormányzatnak és az utasoknak ugyanolyan részben kéne állniuk, a fővárosi önkormányzat 2018-ban 12 milliárd forint támogatást kapott a kormánytól (illetve a BKK 15 milliárdot a szociálpolitikai menetdíj-támogatásként). Az önkormányzat viszont saját zsebből 73,9 milliárdot adott rá. A menetdíjbevétel 68,3 milliárd volt.
A lap szerint a fővárosi önkormányzat még Tarlós idejében 2019-re 156 milliárd forint iparűzésiadó-bevétellel számolt, a kerületek pedig 132 milliárddal. Szóval ha a fővárosi önkormányzatnak így az iparűzésiadó-bevételét teljesen a tömegközlekedésre kell fordítania, akkor másra nem igazán marad pénze.