Oroszország a magyar vasúthálózatot is fejlesztené
Vlagyimir Putyin elnök októberi budapesti látogatásakor megállapodást írt alá a magyar és orosz kormány arról, hogy közösen fejlesztenék Magyarország vasúthálózatát – írja a Magyar Nemzet. A megállapodásban, amelyet magyar részről Palkovics László innovációs és technológiai miniszter írta alá, az szerepel, hogy a két ország vasútvállalatai együtt felmérik, hogyan tudnának együttműködni a magyar vasúthálózat és szállítási lehetőségek jobb kihasználásában.
A fejlesztés lényege az lenne, hogy a keletről érkező áruk minél gyorsabban elérjenek Nyugat-Európába. A magyar és az orosz kormány ennek érdekében azt is meg fogja vizsgálni, hogy érdemes-e közös vasúti céget alapítani erre a célra. A megállapodás szövegében az is szerepel, hogy a felek felmérik,
van-e lehetőség Magyarországon egy önvezető vonatoknak szánt tesztpálya kiépítésére,
mert ilyen Közép-Európában még nincs, az orosz szakembereknek viszont a megállapodás szerint komoly tapasztalatai vannak önvezető mozdonyokkal kapcsolatban. A verseny viszont nagy, mert pár hete kiderült, hogy a vasútbiztonsági termékeket gyártó cseh AŽD Praha pont ilyen tesztpályát akar kialakítani egy három éve megvásárolt vasútvonalon.
Eközben az MTI beszámolója szerint Kína is belépett a magyar vasúti piacra, a Rail Cargo Terminal-BILK Zrt. nevű, osztrák tulajdonú magyar cégben ugyanis több mint 15 százalékos részesedést vásárolt a kínai Ocean Rail Logistics. Ez a cég a világ egyik legnagyobb tengeri áruszállító vállalatának, a kínai Coscónak (China Ocean Shipping Company) a tulajdona, amely a magyar befejtetéstől szintén azt reméli, hogy a keleti – csak ez esetben kínai, nem pedig orosz – áruk könnyebben és gyorsabban eljutnak majd a nyugati piacokra.