Zalán
3 °C
8 °C
Index - In English In English Eng

Újra él az ukrán tranzit: jön az orosz gáz Európába

DROTI20120215023
2020.01.01. 15:28
Bonyolult és önsorsrontó játékelméleti kérdésnek tűnt, de végül megoldódott. Bármennyi ellentét is feszül Ukrajna és Oroszország között, a gazdasági érdek elvezetett a megegyezéshez, jön az orosz gáz Európába.

Ukrajna költségvetésének elengedhetetlenül szükséges volt az orosz gáz szállításáért kapható tranzitdíj. Oroszország nyersanyagexportja szempontjából pedig, minden ez irányú törekvés ellenére, nélkülözhetetlen az ukrán útvonal. Ebből a képletből azt lehetett sejteni, hogy előbb-utóbb csak megtalálják a matekot a felek és megállapodnak a szállításban.

Igen ám, de

  1. A két ország legnagyobb gázvállalatai, az orosz Gazprom és az ukrán Naftogaz dollármilliárdos perekbe bonyolódtak,
  2. Ukrajnában minden lépés, ami az ukrán álláspont szerint a Krímet elcsatoló és az ország keleti részében polgárháborút finanszírozó ellenséggel bármilyen megállapodásra irányul, egyfajta hazaárulás,
  3. különösen óvatosan kell ezzel bánnia Volodimir Zelenszkij új elnöknek, aki orosz ajkú és aki éppen a legnacionalistábbakat, a nyugat-ukránok által támogatott erőket váltotta le.

Csak összejött

Így azért már nem is volt olyan nagyon egyszerű. De sikerült.

Mint azt az MTI tudósítása összefoglalta, Ukrajna szerdától már az európai szabályok szerint, az orosz féllel megkötött új tranzitmegállapodás alapján szállította a gázt Európába, a rendszer zavartalanul működik - közölte az ukrán gázszállító rendszert üzemeltető, újonnan létrehozott vállalat, az OHTSZU sajtószolgálata.

De miért kellett új cég?

Ukrajna nem volt éppen éltanuló az európai energetikai piacon. Volt, hogy csapolta a vezetéket, az már szinte "alap" volt, hogy zavaros oligarcháknak adott teret a gázpiacon és sokáig képtelen volt a Nyugaton elvárt unbundlingra (ez azt jelenti, hogy más cég kereskedjen, mint aki az infrastruktúrát üzemelteti).

Az OHTSZU ennek az eredménye, a Naftohaz ukrán állami gázvállalatból vált ki,

mint független állami intézmény, ezentúl ez a vállalat felelős az Oroszországból Európába irányuló gázszállításokért. A cég függetlenítését a Naftohaztól a gázszállítási tárgyalásokban közvetítő Európai Unió szabta feltételül.

A megállapodások

Az ukrán gázszolgáltató aláírta a megállapodásokat valamennyi kapcsolódó gázvezeték-üzemeltetővel, így Magyarországgal, Lengyelországgal, Romániával, Moldovával, Szlovákiával és Oroszországgal, ily módon biztosítottá vált az orosz gáz európai szabályok szerinti tranzitjának minden jogi és műszaki feltétele január 1-től az ukrán vezetékeken keresztül - áll a sajtóközleményben. 

Az OHTSZU a szlovák EUSTREAM vállalattal Brüsszelben írta alá az együttműködésről szóló megállapodást. Az ukrán és az orosz gázvállalat december 30-án Bécsben írt alá öt évre szóló gáztranzit-szerződést, amely a megállapodás értelmében tíz évre meghosszabbítható.

2009-ben majdnem fáztunk

Magyarországot ugyan most nem fenyegette gázhiány, mert az állam jó előre és tudatosan csurig töltötte a tárolókat, de korábban többször is előfordult, hogy akadoztak a szállítások.

A legsúlyosabb helyzet 2009 januárjának első tíz napjában alakult ki,

akkor az orosz - ukrán elszámolási vita miatt teljesen megállt a szállítás és több, nagy mennyiségű gázt felhasználó hazai üzem le is állt.

A 2009-ben végül sikeresen megkötött tíz éves ukrán-orosz tranzitszerződés 2019. december 31-gyel hatályát vesztette. Az új szerződés alapján az első évben az orosz fél legalább 65 milliárd köbméter gáz tranzitját garantálja Ukrajnán keresztül, a következő négy évben pedig 40 milliárd köbméterét. A felek megegyeztek abban is, hogy lemondanak egymással szemben minden peres követelésről. A megállapodást megelőzően, a múlt héten viszont az orosz vállalat átutalta Kijevnek azt a 2,9 milliárd dollár tartozást, amelyet az ukrán félnek már jogerősen megítélt korábban a stockholmi döntőbíróság.

Az oroszoknak is kellett

Ukrajna sokkal rosszabb gazdasági helyzetben van, mint Oroszország, ráadásul Oroszország exportbevételei szempontjából az olaj fontosabb, mint a gáz, míg az ukránoknak a gáztranzit a legfontosabb állami bevételük. Ám Oroszországnak is nagyon fontos volt ez a szerződés.

Mint ebben a kiváló (de természetesen még a megállapodás előtt írt) tanulmányban írja a szerző, Deák András György, az Ukrajnát kikerülő vezetékek, vagyis a Török Áramlat, az Északi Áramlat, a Testvériségnek a Fehéroroszországon keresztül haladó ága, a finn vezeték és a Kék Áramlat együttesen is csak 135 milliárd köbméter gázt juttatnak el Európába, bár hamarosan a török és az északi reláció új vezetéket kap, de valójában az orosz exporthoz még mindig nagy szükség van a nyugodt ukrán szállítási útvonalra.

(Borítókép: Az MMBF Földgáztároló Zrt. szőregi biztonsági gáztározójának munkatársai az indító-fogadó berendezést ellenőrzik Algyő határában. Fotó: Rosta Tibor / MTI)