Barcelona kitiltja a legszennyezőbb autókat
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Az újév első munkanapján életbe lépett az a barcelonai szabályozás, amely eddig példátlanul nagy területről tiltja ki a legszennyezőbb autókat – hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid Facebook-bejegyzésében.
„A Budapesttel nagyjából azonos lakosságszámú Barcelonában Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára” – írta a BKK korábbi vezérigazgatója. Az alacsony kibocsátású zona (ZBE) területe 95 négyzetkilométer – hússzor nagyobb, mint a példát adó Madridban. (Igaz, az azonos lakosságszám szigorúan a város közigazgatási területére értendő, az agglomeráció az 1,7 milliós Budapest körül további 800 ezer embert jelent, az 1,6 milliós Barcelona körül viszont csaknem ötször ennyit.)
A korlátozás az Euro 3-nál alacsonyabb besorolású benzines és dízel üzemanyagú személyautókat érinti, előbbiek 2000, utóbbiak 2006 előtt álltak forgalomba. (Besorolosáuk ennek megfelelően a benzinesek esetén legfeljebb Euro 2-es, a dízeleseknél legfeljebb Euro 3-as.)
Behajtási tilalom érvényes az 1994 előtt forgalomba állt teherautókra és a 2003 előtti, legfeljebb Euro 1-es besorolású motorkerékpárokra is.
A rendelkezés becslések szerint 50 ezer, jelenleg a városban és környékén futó autót szorít ki a forgalomtól a kérdéses területen, ahol a károsanyag-kibocsátás 15 százalékos csökkenését várják – írta az EL Periódico.
A korlátozás csak hétköznapokon, 7:00 és 20:00 óra között érvényes.
A 100-tól akár 1800 euróig terjedő büntetéseket azonban csak áprilistól szabják ki a szabályozás ellenére a ZBE-be hajtó autók tulajdonosaira.
Ha bezúzza, ingyen utazhat
Érdekes kitétele a szabályozásnak, hogy aki igazoltan bezúzatja a korlátozás alá eső autóját, az 3 éven át ingyenesen veheti igénybe a tömegközlekedést mind a hat zónában, azaz Barcelonában és az agglomerációt is magába foglaló területeken. Sőt, az ingyenes utazásra feljogosító kártyát közeli hozzátartozóra is átruházhatja az autó tulajdonosa – értelemszerűen akkor, ha ő maga ilyenkor nem utazik.
A hatzónás bérletárakkal számolva – amely 2020-tól havi 154-ről 114 euróra csökken – ez a kedvezmény több mint 4000 ezer eurót (1,3 millió forintot) jelent.
A tulajdonosnak azonban arra is ígéretet kell tennie, hogy ez alatt a három év alatt nem vásárol újabb autót.
A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon – írta Vitézy. Emellett 2020-tól 54 euróról 40-re (kb. 13 ezer forintra) csökkentik a barcelonai havi bérlet árát.
A hatzónás – új, csökkentett ára szerint kb. 38 ezer forintos – bérlettel akűr 80-90 kilométeres távolágból is ingázni lehet. „Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kerül itthon, kb. 73 ezer forintba” – írta Vitézy.