Kapott némi büntetést a Hungarikum Alkusz

2020.01.28. 10:43

Rengeteg hibát talált a felügyelet a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-nél, illetve a szintén hozzájuk tartozó, azaz a tulajdonukban lévő Agenta-Consulting Kft.-nél.  Ezért pár milliós büntetéseket osztottak ki nekik. 

A Hungarikum esetében 4,5 millió forint felügyeleti és 9 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot, míg az AGENTA-Consulting esetében 1,5 millió forint felügyeleti és 6 millió forint fogyasztóvédelmi büntetést szabtak ki.

Egyebek közt ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, adatszolgáltatási és az ügynökök regisztrációjára és nyilvántartására vonatkozó gondok voltak a cégeknél. Rendszerszintű kockázatot azonban nem jelentenek a szabálytalanságok.

Ezek voltak pontosan a gondok az MNB leírása szerint:

A Hungarikum biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével összefüggő összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzata nem volt megfelelő, valamint, hogy a társaság nem végezte el az ösztönzők esetleges káros hatásaira vonatkozó, a jogszabály által előírt átfogó elemzést.

A Hungarikum továbbá a biztosítási alkuszi tevékenysége során nem mindenkor teljesítette dokumentáltan és teljes körűen a szerződéskötést megelőző ügyfél-tájékoztatási, és ajánlatelemzési kötelezettségét, továbbá igényfelmérési kötelezettségének nem a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglaltakkal összhangban tett eleget. A biztosítási ajánlatok elemzése több esetben nem azonosítható módon történt meg, így nem volt megállapítható, hogy az milyen adatok alapján, és tárgyszerűen történt-e meg. A Hungarikum panaszkezelési szabályzata is hiányos, néhol pontatlan volt.

Az AGENTA-Consulting biztosítási és pénzpiaci többes ügynök esetében ugyancsak több hiányosságot találtak az összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzatban. A társaság pontatlanul vezette – az egyes közvetítőinek termékértékesítési jogosultságával szorosan összefüggő – szakmai képzési, továbbképzési nyilvántartását. Biztosítási ügynökei kapcsán egyes esetekben nem a törvényi határidőben jelentette be azok fennálló jogviszonyának kezdetét és végét. Az Agenta Consulting esetében előfordult, hogy más-más aláírási dátumot tartalmazott a biztosítási ajánlat, illetve az azokról vezetett nyilvántartás.

Az eljárás során további pontatatlanságokat állapítottak meg az Agenta-Consulting panaszkezelési szabályzata kapcsán is. A vizsgálat az Agenta esetén feltárt továbbá az ügyfél-tájékoztatással, igényfelméréssel és a versengő ajánlatok bemutatásával, elemzésével kapcsolatos hiányosságokat mind a biztosításközvetítői, mind a pénzpiaci közvetítői tevékenységével összefüggésben.