Buda, Richárd
-2 °C
15 °C
Index - In English In English Eng

7 milliós bírságot ért a reklám, hogy a zöld szolárium bio, és erősíti az immunrendszert

2020.02.25. 14:10 Módosítva: 2020.02.25. 14:29

A Gazdasági Versenyhivatal 7 millió forint bírságot szabott ki a KiwiSun "bioszolárium" franchise hálózatot működtető Fox Consulting Kft.-re, mert reklámjaival megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát - közölte a GVH kedden.

A GVH megállapította, hogy a cég "a "fokozza az endorfin termelődését", "segíti a kalcium beépülését", "jobban mozognak az ízületek", "immunrendszer erősítő" típusú állításokkal igazolatlan, egészségre ható állítást tett, emellett "nem fejtette ki, hogy a "zöld bio", "bio" és a "természet erejével" típusú állítások alatt mit ért, ami így - önmagában is, de különösen a fentiekkel együtt - szintén igazolatlan, egészségre ható állításnak minősül; "a "speciális fény", a "világon egyedülálló technológia" és az "egész Európában piacvezető újdonság" típusú állításokkal pedig igazolatlanul állította piacelsőségét.

A hivatal a bírság mellett a vállalkozást egyúttal eltiltotta a jogsértő kereskedelmi gyakorlat folytatásától, mert úgy ítéli meg, hogy aggályos igazolatlanul egészségesnek feltüntetni olyan szolgáltatást, amely a tudomány jelenlegi állása szerint kifejezetten káros lehet az egészségre.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a szolárium szolgáltatást 14 európai országban tiltották be a 18 év alattiak számára. Az Európai Bizottság Egészségi, Környezeti és Újonnan Felmerülő Kockázatok Tudományos Bizottsága (SCHEER) 2016-ban készült állásfoglalása alapján rákkeltőnek minősül az ultraibolya sugárzás, beleértve a napozóágyak által kibocsátottat is.

A bírságolás után a Fox Consulting Kft. közleményt adott ki, melyben azt írják, a GVH döntését teljes egészében jogszerűtlennek tartják. A cég ezért közigazgatási per megindítása útján kezdeményezi a döntés bírósági felülvizsgálatát. A KiwiSun határozott álláspontja szerint mindig a hatósági előírásoknak megfelelően és az orvosi kutatások eredményei szerint kommunikálta a szolárium szolgáltatást.