Akkor is kiviszik az online bevásárlást, ha önkéntes karanténban van

2020.03.13. 15:19

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tagvállalatai (ALDI, AUCHAN, LIDL, METRO, PENNY MARKET, SPAR, TESCO) folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci helyzetet, a Szövetség élő kapcsolatot tart fenn és együttműködik minden érintett területen a kormánnyal, a hatóságokkal, továbbá a beszállítókkal is – olvasható az OKSZ közleményében. 

image.png
Fotó: Olvasó

A tagok az elektronikus kereskedelem (online bevásárlás) során a megrendelőket kérik, 

jelezzék rendeléseik leadása során, ha egészségügyi okok miatt zárt területről kérnének kiszállítást és az esetleges lezárás pontos határvonalát.

Az áruházak munkatársai veszélyeztetett területekre nem léphetnek be, így a megrendelt áru átadását (amit csak a zárt terület határa előtt tudnak elhelyezni) és az átvétel igazolását elektronikus úton lehet rögzíteni (például sms, vagy e-mail útján).

Készpénzes és helyszíni kártyás fizetés, bármilyen közvetlen fizikai érintkezés a lezárt területen tartózkodóval ilyen esetekben nem lehetséges.  

Vásárlóink és munkatársaink biztonsága kiemelt prioritást élvez. A vásárlóknak lehetőséget biztosítunk arra, hogy tudassák velünk az önkéntes karantént. 

– mondta kérdésünkre a Tesco szóvivője. 

Az OKSZ kéri, hogy ne halmozzanak 

Az OKSZ tagvállalatai beszállítóikkal együttműködve az elmúlt hetekhez hasonlóan most is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a megnövekedett keresletet kezelni tudják. Előfordulhat ugyanakkor, hogy egy-egy rövidebb időszakban egy-egy áruházban egyes cikkek kitöltési üteme az árupótlás (rendelés a gyártótól, szállítás, rakodás) időigénye miatt a szokásosnál hosszabb lehet. Az áruházak eddig pótolni tudták a polcokról kifogyott élelmiszereket, mivel a gyártók a kereskedők rendeléseit teljesítik.

Az OKSZ tagvállalatai továbbra is azt javasolják, hogy a lakosság ne halmozzon fel otthonában feleslegesen sok élelmiszert. 

A kiegyensúlyozott áruellátás mellett az OKSZ tagvállalatai megkülönböztetett figyelmet fordítanak a vásárlók és alkalmazottaik biztonságára is, és minden elvárható intézkedést megtesznek a jövőben is. Az alkalmazottakat folyamatosan tájékoztatják minden szükséges biztonsági kérdésről is.

Néhány kérés, javaslat

A vásárlók és az alkalmazottak biztonsága érdekében a Szövetség néhány területen - nemzetközi példák alapján is - együttműködést kér a vásárlóktól. A Szövetség javaslatai, melyekre minden áruház, üzlet, bevásárlóközpont, piac figyelmét is felhívja, a következők: 

  • "Javasoljuk, lehetőleg ne a csúcsidőszakban menjenek vásárolni. A kisgyermekek érdekében pedig azt javasoljuk, ha megoldható a felügyeletük otthon, ne vigyék őket magukkal vásárolni."
  • "Az eladótérben a vásárlók tartsanak biztonságos távolságot más személyektől, a polcok előtti válogatás, vagy a csemegepult, a pénztár előtti sorban álláskor, a lehetőségekhez igazodó ésszerű mértékben." 
  • "Javasoljuk a készpénz nélküli fizetéseket az üzletekben, ami gyorsabb, kényelmesebb is."
  • "Ahol rendelkezésre áll, kérjük, vegyék igénybe az önkiszolgáló pénztárakat." 
  • "Vásárlás közben is fordítsanak figyelmet az egészségügyi szakemberek, a Nemzeti Népegészségügyi Központ általános ajánlásaira is, amelyek szerint a kiskereskedelmi üzletekben tartózkodva a vásárló se érintse meg az arcát, különösen az ajkakat, az orrát és a szemét kézzel."
  • "Kövessék a köhögés és a légzés higiéniai protokollját. Köhögés vagy tüsszentés esetén takarják el a szájukat és az orrukat egyik könyökkel, vagy zsebkendővel, a lehető leghamarabb dobja be a zsebkendőt egy zárt szemetesbe. Az áruházban ne köhögjenek vagy tüsszentsenek az ott tartózkodókra, vagy a kihelyezett élelmiszeripari és más termékekre."
  • "A válogatható frissárut (elsősorban péksüteményt) puszta kézzel ne fogják meg, használjanak erre a célra kihelyezett fogóeszközt, vagy eladótéri műanyag zacskót, vagy papírzacskót, amibe be is csomagolhatnak." 
  • "Védő maszkok nem ajánlottak az egészséges emberek számára."