Eljárást indított az Alza.hu ellen a GVH

2020.05.05. 09:24 Módosítva: 2020.05.05. 10:12

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Alza.hu Kft.-vel és az Alza.cz a.s.-el szemben, mert úgy véli, hogy a vállalkozások agresszív értékesítési módszert alkalmaznak, amellyel megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát – írja az MTI.

A GVH keddi közleménye szerint az Alza 2015 szeptembere óta olyan tájékoztatásokat tesz közzé az oldalán árult termékeknél, amelyek alkalmasak arra, hogy a fogyasztó döntését sürgessék az adott termék megvásárlására. Ezek között említette a versenyhivatal például a „jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt” és az „utolsó X darab ezen az áron” típusú állításokat.

A közlemény szerint az Alza.hu weboldalon alkalmazott kommunikációs gyakorlata valószínűsíthetően alkalmas olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a döntési folyamat zavarásával jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára az érintett áruról. Így olyan döntésre késztetheti az érdeklődőt, amelyre egyébként nem szánta volna rá magát.

Mindez azért nem túl jó jel az Alza.hu üzemeltetőinek, mert a versenyhivatal nemrég hasonló üzleti gyakorlatok miatt 2,5 milliárd forintra büntette a Booking.com szállásfoglaló oldalt. A GVH ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az alapesetben három hónapig tartó eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. 

A GVH az elmúlt időben úgy tűnik, sokkal nagyobb hangsúlyt fektet az ehhez hasonló, fogyasztóvédelmi jellegű vizsgálatokra és ügyekre, miközben a versenyhivatal másik fontos feladatával, a kartellek felderítésével és büntetésével látszólag kevesebbet foglalkozik. Hogy ennek mi lehet az oka, az kérdés, de az biztos, hogy a fogyasztóvédelmi ügyekkel könnyebben be lehet hajtani a GVH tervezett éves bírságolási bevételét, és az ilyen esetekben ritkábban kell a politikai elitbe jól beágyazott cégek és tulajdonosaik ügyeivel foglalkoznia a hatóságnak.