Figyeld a mindenkori minimálbért, mert pórul járhatsz!
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
A keresztértékesítés kifejezetten jellemző gyakorlat a hazai biztosítói, vagy bankszektorban. Egy-egy biztosítói, vagy banki ügyfél azért kaphat a biztosítási díjából, vagy éppen a banki számlacsomagjából díjkedvezményt, esetleg a hitelénél kamatkedvezményt, mert mindenféle feltételt vállal az adott pénzügyi csoportnál.
Ezekben az ajánlatokban a bankoknál például olyan elemek szoktak előfordulni, hogy kedvezőbb feltételeket kap az, akinek
- az adott bank az elsődleges bankkapcsolata (odaérkezik a fizetése),
- bizonyos havi vásárlást vállal az adott bank által kibocsátott bankkártyával,
- esetleg más terméke is van a pénzügyi csoportnál (lakáshitel, biztosítás, korábban jellemzően magánnyugdíjpénztári, lakástakarékos kapcsolat is szóba jöhetett).
Minimálbérhez kötve
A következő történetben előforduló konkrét gyakorlat is bevett, vagyis a bank sokszor úgy határozza meg, hogy milyen jövedelemnek kell a bankhoz érkeznie, hogy nem a fizetés átutalását követeli meg, hanem egy, a minimálbérhez viszonyított fix összeget.
A Budapest Bank Zéró csomagja például a mindenkori nettó minimálbér kétszeresét, elektronikus (és nem postai, papíralapú) számlakivonatot és 30 ezer forint havi vásárlást írt elő a kedvező díjakért.
Ahogy egyik olvasónk írja, mivel ez az összeg (a mindenkori nettó minimálbér) 2019-ben még 100 ezer forint alatti volt, a Budapest Bank 2019-ben konkrétan 198 170 forint havi összeg számlára érkezését írta elő. Olvasónk ezért beállított havi 200 ezer forint állandó utalást egy másik számlájáról.
Csak aztán 2020-ban ez az összeg, a nettó minimálbér megemelése miatt, felkúszott 214 130 forintra. Ezt a változást az ügyfél nem vette észre (a bank sem küldött ilyen értesítést), a havi 200 ezer forint utalás pedig már nem felelt meg a bank követelményeinek, ezért a bank beterhelte a magasabb tételeket.
Rossz optika
Mindez azért került most különös optika alá, mert az MNB 2020. március 18-án bejelentette, hogy azonnali lépéseket tesz a lakosság megsegítésére. Ebből a közleményből a lakossági fizetési haladék (vagyis a moratórium) volt a legemlékezetesebb, de az MNB egy kevésbé feltűnő, de szintén fontos ajánlást is tett. Idézzük.
az MNB elvárja a bankoktól, hogy az elkövetkező 6 hónapos időszakban az olyan árazási struktúrájú számlacsomagoknál és hiteltermékeknél, amelyeknél az árazás az ügyfél adott banknál vezetett bankszámlájára beérkező utalások összegéhez kötött, ne alkalmazzák az utalások elmaradása esetére rögzített díj- és kamat emeléseket.
Mégis alkalmazták
A Budapest Bank – ráadásul állami szereplőként - mégis alkalmazta, ami az ügyfelet nagyon meglepte. Természetesen a bank logikája lehetett az, hogy a két dátum csak véletlenül csúszott össze, vagyis bár a bank elsőként a márciusi átutalást kevesellte, de a minimálbér változása valójában nem a koronavírushoz kötődik, hanem az év elejéhez.
Az MNB segítsége vélhetően elsősorban azok felé irányult, akik elvesztik a munkájukat, ezért nem érkezik jövedelmük a bankhoz, de azért mégis morbid, hogy éppen az állami bank érvényesít egy kifejezetten az MNB ajánlásával szembemenő tételt úgy, hogy az ügyfél csak figyelmetlenség, vagy tájékozatlanság miatt nem felelt meg a 214 130 ezer forintos utalásnak, csak a 200 ezer forintnak.
Főleg a hiteleknél számít
Ez a kérdés lehet nagyon hangsúlyos is. Képzeljük el, hogy valakinek egy méretesebb lakáshitel kedvezményes kamata kötődik a minimálbér átutalásához.
Ha ez az ügyfél moratóriumot kért, lehet, hogy 7 hónapig azért ketyeg neki akár 1 százalékkal nagyobb kamat, mert elcsúszott a minimálbéres feltételen, de észre sem veszi, mert csak a későbbi fizetések összege lesz nagyobb.
Elutasított panasz
Ebben a konkrét esetben a bank nem méltányolta az ügyfélpanaszt, mint levelükben írták
ez 2020. február 29-e óta van érvényben, emiatt nem tapasztalt díjterhelést az előző hónapban... ...az eset kapcsán banki hiba ténye nem bizonyosodott be”
Természetesen a banknak abban igaza lehet, hogy jogilag biztosan nem kötelező szólni arról az ügyfeleknek, ha megemelkedik a minimálbér, vagy jogilag nem kötelező az MNB ajánlását sem követni.
A józan ész azonban azt mondja, hogy egy-egy ilyen eset empatikus kezelése sokkal, de sokkal többet tesz egy bank reputációjáért és a hosszabb távú ügyfél-lojalitásért, mint a szerződésszerű elutasítással realizálható pár ezer forint.
Mindenesetre akinek ilyen hitele, vagy számlája van, gyorsan érdemes ellenőrizni, hogyan is áll a minimálbér egyszeresének, kétszeresének, háromszorosának átutalásával.
(Borítókép: Huszti István / Index)