Elios-gate: Az eladósodás sem érdekelte a kormányt
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Pécs 2014-ben, a fideszes Páva Zsolt regnálása idején bízta meg a közvilágítás korszerűsítésével az Eliost. Páva hat éve azzal magyarázta a közgyűlésnek beterjesztett javaslatot, hogy
JÓVAL OLCSÓBB LESZ A VÁROSNAK, HA LECSERÉLIK LED-ESRE A KÖZVILÁGÍTÁST.
Az előterjesztésben az szerepelt, hogy az akkori rendszer működtetésére a város évi félmilliárd forint körüli összeget költ, amiből 420-440 millió az áramdíj, és 50-60 millió a karbantartás.
Az önkormányzat – Páva beterjesztése alapján – közbeszerzést írt ki a 900 milliós lámpacserére, és az egymilliárdos hitelre is, amiből finanszírozták a projektet. Két pénzintézet jelentkezett arra, hogy ők adják a kölcsönt, végül az OTP nyert. Az 1,045 milliárd forintos hitel kamata több mint 420 millió. A hitelhez 235 millió forint önerőt vállalt a város a 2015-ös költségvetés terhére, 2016-tól 2029-ig pedig évi 73,3 milliós törlesztést. A Mellár Tamás által alapított Mindenki Pécsért Egyesület közadatigénylésben kérte ki az ellenzéki vezetésű önkormányzattól a 2015-ös közvilágítás-korszerűsítés dokumentumait, amelyeket az Átlátszó fésült át. Mint írják,
KIFEJEZETTEN KÖNNYŰ VOLT NYERNIE AZ ELIOSNAK, A 2014. JÚLIUS 11-ÉN KÖZZÉTETT AJÁNLATTÉTELI FELHÍVÁSBAN UGYANIS AZ SZEREPELT, HOGY „CSAK OLYAN CÉG INDULHAT A TENDEREN, AMELYNEK AZ ELŐZŐ HÁROM ÉVBEN LEGALÁBB NETTÓ 500 MILLIÓ FORINT BEVÉTELE SZÁRMAZOTT LED-ES KÖZVILÁGÍTÁS-KORSZERŰSÍTÉSBŐL”.
Ennek a feltételnek csak az Elios Zrt. (korábbi nevén ES Holding Zrt. és E-OS Innovatív Zrt.) tudott megfelelni, hiszen 2009-től kezdődően sorra újította fel – főként uniós támogatásból – különböző magyarországi települések közvilágítását. Az ajánlatba az Elios nettó 869 milliós, LED-es közvilágítás-felújításból származó nettó árbevételt írt be az elmúlt három évre vonatkozóan, referenciaként pedig a siófoki és a hódmezővásárhelyi projektet jelölte meg.
A tenderre az Elios mellett jelentkezett a Pannon Nívó Zrt. is, de ők hiányos ajánlatot adtak be, így kiestek, az Elios pedig győzött. Az Átlátszó szerint már csak a kormányzati jóváhagyás kellett Orbán Viktoréktól, hogy szabad utat kapjon a lámpacsere, amit a város meg is kapott. Hagyták tehát, hogy eladósodjon a város, a lényeg, hogy a megfelelő emberek, érdekeltségi körök jól jártak – jegyzi meg az Átlátszó.
Sötét és veszélyes
A lámpákat a GE Hungary szállította az Eliosnak a beruházáshoz nettó 163,9 millió forintért. A 2015-ös átadás-átvételkor a pécsi önkormányzat a városüzemeltetésért felelős cég jelzése alapján szólt az Eliosnak, hogy nincs minden rendben, mert a gyalogosátleklőknél nem lehet észrevenni a gyalogosokat, elgázolhatják őket a járművek.
Az Elios helyett az alvállalkozó (SMHV) válaszolt:
a közvilágítás-korszerűsítésnek nem volt feladata a projekt által érintett gyalogátkelőhelyek szabványosítása.
Március 17-én aztán megtörtént az átadás-átvétel, az önkormányzat leigazolta, hogy az Elios rendben elvégezte a munkát. A gyalogosok láthatóságának romlása nem került bele a jegyzőkönyvbe.
Számos magyarországi településsel ellentétben Pécsen nem uniós forrásból korszerűsítette a közvilágítást az Elios, ezért ezt a projektet nem vizsgálta az Európai Unió Csalás Elleni Ügynöksége (OLAF).
Páva Zsolt polgármester azonban vélhetően elégedett volt a projekttel, ugyanis bő egy évvel később előállt azzal az ötlettel, hogy folytassák a pécsi közvilágítás korszerűsítését. A közgyűlés 2016. június 23-i ülésére benyújtott előterjesztésében azt javasolta, hogy a projekt II. ütemében szereltessenek fel 12 337 darab új, LED-es lámpatestet (12 190 régi lámpa cseréje, és 147 darabos bővítés) 10 éves lízingkonstrukcióban.
A Tiborcz István által 2015-ig tulajdonolt Elios több magyar városban újította fel a közvilágítást uniós pénzből, például Szolnokon, Hévizen, Szekszárdon, Mezőhegyesen és Zalaegerszegen is. A munka néhol hagyott kívánnivalót maga után, Zalaegerszeg egyes részein például balesetveszélyes volt a közlekedés gyalogosként és autósként egyaránt, végül le is cserélték a lámpákat.