Hiába várnánk el, nem mindenért a vízszolgáltató a felelős
Mennyire ismeri a lakosság a hazai víz- és szennyvízszolgáltatást, az ellátást biztosító hálózatot és a szolgáltatók tevékenységét? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetség (MaSzeSz) a WWF Magyarország közös felmérésében, melyből kiderült: a hazai lakosság a víziközmű-szolgáltatók három legfontosabb feladatának az ivóvíz minőségű víz biztosítását, a folyamatos vízellátást és a hazai vízkészletek védelmét tekintik. Ugyanakkor sokan tévesen a lakáson belüli vízvezetékcsövek javítását és a teljes országos hálózat modernizálását is a szolgáltatóktól várják.
A lakosság 86 százaléka támogatná a vízvezeték-hálózatok mihamarabbi modernizálását akkor is, ha ez anyagi hozzájárulást követelne
– derült ki a felmérésből. A megkérdezettek majdnem fele elsőkézből tapasztalja a problémát, hiszen a válaszadók 48 százalékának a környezetében történt csőtörés az elmúlt két évben, amit 89 százalékuk szerint az elöregedett hálózat okozott. A vízvezetékrendszer cseréjét egyébként – főleg Budapesten és a nagyobb városokban – az ivóvíz ólomszennyezettsége is indokolná, erről korábban ebben a cikkünkben írtunk.
A tiszta ivóvíz minőségét nagyban meghatározza az a vízvezetékrendszer-hálózat, amin keresztülfolyik, ezért valóban fontos, hogy a teljes magyar vízvezetékrendszer állapota megfelelő legyen. Mindehhez azonban országos szintű korszerűsítésre van szükség a több mint százezer kilométert meghaladó víz- és szennyvízhálózat jelentős részén
– emelte ki Kovács Károly, a MaSzeSz elnöke, hozzátéve: az ingatlanon belüli vezetékek karbantartása a tulajdonos dolga, az országos vízvezeték-hálózatok modernizálása az ellátásért felelős tulajdonos (állam, önkormányzat) feladata. A társadalmi felmérést a Széchenyi 2020 programban európai uniós támogatással megvalósuló Vízérték szemléletformáló program részeként végezték, országosan ötezer 18 éven felüli személyt kérdeztek meg idén július 21. és augusztus 7. között.