Robbanás előtt a magyar e-kereskedelmi piac
További Gazdaság cikkek
- Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül
- Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal
- Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
- Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
A kelet-európai piacokra specializálódott digitálismarketing-ügynökség, a Growww Digital készített egy elemzést az e-kereskedelem várható hazai alakulásáról. A trendriport 340 közép- és kelet-európai webáruház Google-hirdetési adatait követi a koronavírus-járvány 2020-as kitörése óta. Ebből az derül ki, hogy rekorddöntésre lehet számítani idehaza. A prognózis alapja: Szlovákia és az ottani forgalom alakulása.
Mint közleményükben írják, a webáruházak Google-hirdetései érzékenyen követik a piaci kereslet alakulását. Ha nő a kereslet, nő a webáruházak Google-hirdetési aktivitása, s ezzel párhuzamosan nő az e-kereskedelmi forgalom. Márpedig Szlovákiában a lezárások után valósággal kilőtt a hirdetési aktivitás. A lezárások az elemzés szerint hasonló eredményeket hozhatnak Magyarországon is.
Az adatokból jól látszik, hogy 2021 elejétől kiugróak a szlovák adatok a régióhoz képest.
Az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítva idén februárban két és félszeres volt a Google-hirdetések megjelenítése, az átkattintás és a költés mennyisége Szlovákiában.
Az országban december 19. óta tartó lezárások hatására egyetlen hónap alatt a többszörösére nőttek a vizsgált e-kereskedők Google-hirdetési költései, ami a forgalom növekedését követte le.
Itt jön a számunkra lényeges információ:
a lezárás első hete után a magyar piaci trend követi a szlovák mintát.
Két hét alatt 30 százalékpontot növekedett az e-kereskedők hirdetési aktivitása.
Robbanásra számítunk Magyarországon is. A lezárás hatására várhatóan megugrik a márciusi e-kereskedelem forgalma. A boltok zárva vannak, korlátozott a kínálat, ezért megnő az online kereslet. Akár a duplázás sem elképzelhetetlen az előző évhez képest
– véli Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője.
A meglévő vásárlók mellett megnő az új belépő vásárlók száma, akik a lezárás hatására kezdenek online vásárlásba. Mindez komoly kihívás elé állítja az e-kereskedőket. Fel kell készülni a rohamra, bővíteni kell a logisztikát, beszállítói kapacitást, hogy ki tudják elégíteni a hirtelen fellépő keresletnövekedést. Bár az online kereslet mérséklődni fog a korlátozások feloldása után, a hatása tartósnak mutatkozik az első két hullám tapasztalatai alapján.
Szabó László elmondta, hogy az e-kereskedelem ilyen mértékű bővülése maga után vonta a határon átnyúló e-kereskedelem erősödését a régióban. Azok a vállalkozások, amelyek a hazai piacokon meg tudtak erősödni, a külföldi piacok felé nyitnak. Van példa olyan magyar vállalkozásra, amely a koronavírus-járvány alatt eredményesen lépett az online piacra, és ma már hat országban van jelen.