Robbanás előtt a magyar e-kereskedelmi piac

2021.03.30. 11:45

A kelet-európai piacokra specializálódott digitálismarketing-ügynökség, a Growww Digital készített egy elemzést az e-kereskedelem várható hazai alakulásáról. A trendriport 340 közép- és kelet-európai webáruház Google-hirdetési adatait követi a koronavírus-járvány 2020-as kitörése óta. Ebből az derül ki, hogy rekorddöntésre lehet számítani idehaza. A prognózis alapja: Szlovákia és az ottani forgalom alakulása.

Mint közleményükben írják, a webáruházak Google-hirdetései érzékenyen követik a piaci kereslet alakulását. Ha nő a kereslet, nő a webáruházak Google-hirdetési aktivitása, s ezzel párhuzamosan nő az e-kereskedelmi forgalom. Márpedig Szlovákiában a lezárások után valósággal kilőtt a hirdetési aktivitás. A lezárások az elemzés szerint hasonló eredményeket hozhatnak Magyarországon is.

Az adatokból jól látszik, hogy 2021 elejétől kiugróak a szlovák adatok a régióhoz képest.

Az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítva idén februárban két és félszeres volt a Google-hirdetések megjelenítése, az átkattintás és a költés mennyisége Szlovákiában.

Az országban december 19. óta tartó lezárások hatására egyetlen hónap alatt a többszörösére nőttek a vizsgált e-kereskedők Google-hirdetési költései, ami a forgalom növekedését követte le.

Itt jön a számunkra lényeges információ:

a lezárás első hete után a magyar piaci trend követi a szlovák mintát.

Két hét alatt 30 százalékpontot növekedett az e-kereskedők hirdetési aktivitása.

Robbanásra számítunk Magyarországon is. A lezárás hatására várhatóan megugrik a márciusi e-kereskedelem forgalma. A boltok zárva vannak, korlátozott a kínálat, ezért megnő az online kereslet. Akár a duplázás sem elképzelhetetlen az előző évhez képest

– véli Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője.

A meglévő vásárlók mellett megnő az új belépő vásárlók száma, akik a lezárás hatására kezdenek online vásárlásba. Mindez komoly kihívás elé állítja az e-kereskedőket. Fel kell készülni a rohamra, bővíteni kell a logisztikát, beszállítói kapacitást, hogy ki tudják elégíteni a hirtelen fellépő keresletnövekedést. Bár az online kereslet mérséklődni fog a korlátozások feloldása után, a hatása tartósnak mutatkozik az első két hullám tapasztalatai alapján.

Szabó László elmondta, hogy az e-kereskedelem ilyen mértékű bővülése maga után vonta a határon átnyúló e-kereskedelem erősödését a régióban. Azok a vállalkozások, amelyek a hazai piacokon meg tudtak erősödni, a külföldi piacok felé nyitnak. Van példa olyan magyar vállalkozásra, amely a koronavírus-járvány alatt eredményesen lépett az online piacra, és ma már hat országban van jelen.