4 milliárd eurós támogatást kap az Air France
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Az Európai Bizottság gazdasági, szociális és környezetvédelmi intézkedésekért cserébe jóváhagyta kedden, hogy a francia állam 4 milliárd eurós támogatást nyújtson a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteségeket elkönyvelt Air France légitársaságnak, és 30 százalékos részesedéssel a legfőbb részvényesévé váljon – írja az MTI.
Az Air France–KLM feltőkésítése – amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt – úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós, államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett „hibrid tőkeeszközzé” alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét.
Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia–holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet jutalékot a részvényeseknek.
A francia légitársaság ezért cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyeknek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren – jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke.
Az Air France igazgatótanácsában az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.
Az Air France–KLM vezetősége üdvözölte a „kiegyensúlyozott megállapodást”, amely „jó hír az Air France-csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható az egyenleg elfogadható intézkedésekért cserébe” – jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.
A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vett részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad. A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi.
A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik az Air France-ban, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. Az Air France-holdingban való részesedése viszont a holland államnak is csökkenni fog a mostani tranzakcióval.