Nem minden környezetbarát, ami annak látszik
További Gazdaság cikkek
- Az évtized végére a napenergia kenterbe verheti a többi megújuló energiát
- Fájdalmas mértékben drágul a kávé
- Január közepéig lehet pályázni az akár ötmillió forintos napelemes támogatásra
- A Paks II. beruházás további drágulásáról beszélt a Roszatom leányvállalatának alelnöke
- A Raiffeisen Bank áthárítja lakossági ügyfeleire a tranzakciós illetékemelést
A fogyasztóvédelmi szakemberek szeptember végéig kutakodnak megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat után elsősorban a környezetbarát, újrahasznosított termékeket árusító és csomagolásmentes boltokban, webáruházakban. Az országos ellenőrzések alkalmával főként élelmiszerek, ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát vizsgálják – tájékoztatta az MTI-t az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Egyre többen választják a környezettudatos életmódot, így folyamatosan nő a kereslet a bio- vagy organikus, újrahasznosított, csomagolásmentes termékek iránt. Ezzel a vállalkozások is tisztában vannak, ezért kereskedelmi kommunikációjukban egyre hangsúlyosabban jelennek meg a környezettudatosság. A cégek úgy igyekeznek vonzóbbá tenni termékeiket, hogy azokat környezetbarátnak vagy gyorsan lebomlónak minősítik, időnként valótlanul.
Egy uniós felmérés szerint a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok ellenőrzései alkalmával az efféle állítások 42 százaléka bizonyult túlzónak, hamisnak vagy megtévesztőnek. A vonatkozó jogszabályok szerint azonban az áruknak csak olyan tulajdonságaik hivatkozhatók meg a hirdetésekben, csomagoláson, amelyekkel valóban rendelkeznek.
A termék fenntartható előállítására enged következtetni, ha azon levelet, fát, folyót vagy a tiszta környezetre utaló más grafikát, fotót, illusztrációt helyeznek el. Ezek a képi megjelenítések is alkalmasak lehetnek a fogyasztók megtévesztésére.
A vásárlók bizalmával még hajmeresztőbb módon élnek vissza a tanúsító szervezetek logóit jogosulatlanul használók. Az ITM által elrendelt vizsgálatban a hagyományos és online kereskedelemben is ellenőrzik a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokat.
Ha egy cég nem tudja hitelt érdemlően igazolni, hogy az általa forgalmazott árut valóban környezetbarát módon gyártják, a jogsértés súlyához igazodva akár több százmillió forintos bírság szabható ki rá tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt.
A tárca várhatóan októberben összegzi az április végén megkezdett országos ellenőrzés tapasztalatait. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta:
A szakminisztérium a célzott ellenőrzések mellett a fogyasztóvédelmi szabályozásban is érvényesíti a fenntarthatósági szempontokat. A termék árához igazodó, akár két-három éves jótállási idő tartósabb cikkek gyártására, forgalmazására ösztönözhet, így csökkentve a hulladékok mennyiségét. Januártól a jótállási jegy digitális formában is kiadható, az előírt adattartalom szerepeltetése esetén kiváltható az elektronikus számlával. A garanciális ügyintézés papírmentesítése mellett a nyártól új termékkörökhöz is kötelező lesz használati útmutatót adni, amelyet elegendő egy internetes link megadásával elérhetővé tenni.