- Gazdaság
- országos mentőszolgálat
- mentők
- mesterséges intelligencia
- adatelemzés
- életmentés
- gépi tanulás
- beteg
- baleset
- omsz
Mostantól még több életet ment a mentőszolgálat
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Bármilyen ezoterikusan is hangzik, valójában száraz matematikai valóság, hogy még a bolygók is hatással lehetnek arra, hogy egy nap hányszor fordul a mentő. Ezen belül is a Hold, a Vénusz és a Mars állása befolyásolja leginkább, hogy mekkora eséllyel leszünk rosszul, vagy ér bennünket baleset az adott napon.
Mindezt egy hazai cég, a Dyntell Magyarország elemzése derítette ki; a vállalkozás azért kezdett nagyszabású adatbányászatba, hogy a jelenleginél jóval tervezhetőbb, precízebb legyen a hazai mentőszolgálat munkája.
Ezt pedig elsősorban a betegek köszönik meg a nap végén, akik ezáltal jóval színvonalasabb szolgáltatáshoz jutnak mától, azaz nagyobb eséllyel menthetik meg az életük.
Körülbelül másfél-két évvel ezelőtt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) bevezetett egy új irányítási rendszert, amelyben a mentősök tableteken keresztül rögzítik a beteg adatait. Akárcsak azt, hogy mikor és hova vonultak, mennyi idő alatt látták el a sérültet, illetve milyen típusú és súlyosságú volt az eset. Összességében már ennyiből rengeteg értékes adatunk gyűlt össze
– mondta az Indexnek Salga Péter, a Dyntell Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzátette, hogy mindezt összevetve többek között az időjárási és a forgalmi adatokkal, valamint a már említett bolygóvonulásokkal, a mesterséges intelligencia segítségével az általuk fejlesztett rendszer hogyan tudja bizonyos fokig előre jelezni, hogy egy-egy területen mekkora mentési kapacitásra lesz igény.
Ezt a gyakorlatban, a hétköznapok szintjén úgy kell elképzelni, hogy az előrejelző értesítéseket e-mailben küldjük el az ország összes mentőállomására, így a mentőszolgálat jóval hatékonyabban meg tudja szervezni a járművek és a mentők rendelkezésre állását. Ha naponta csak egy mentőautót tudunk szabaddá tenni az algoritmusainkkal, akkor már biztosan életeket mentünk
– emelte ki Salga Péter.
A Dyntell vezetője szerint mindez nem szentírás, inkább támpontul szolgál az OMSZ számára. Például ha az öntanuló gépi intelligencia kiszámolja, hogy az adott nyári napon kiemelkedő esetszám várható a siófoki mentőállomáson, mert épp úgy állnak az időjárási viszonyok, az ott dolgozó mentésszervező már előre mozgósíthatja az egyik közeli állomás egyik autóját, illetve bajtársait, hogy még gyorsabban reagálhassanak a siófoki esetekre.
Megtervezni a megtervezhetetlent
Az Országos Mentőszolgálatnál is egyre nagyobb teret nyer a digitalizáció, a mentésirányítás fejlesztésében fontos szerep juthat a mesterséges intelligenciának. „A Dyntell-lel közös munka ezért hasznos számunkra, mert a jelenleg rendelkezésre álló adatok a betegszállítási igényeket jelzik előre, amelyeket a napi kapacitás tervezésénél tudunk felhasználni. Ennek megfelelően például minden hétfőn és pénteken megerősített szolgálatszervezés történik Budapesten” – árulta el Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója, aki hozzátette, hogy az új rendszer eddig remekül muzsikál, nagyon kedvezőek a tapasztalatok.
A szakember arról is beszélt, hogy egy olyan, valós időben folyamatosan frissülő programot szeretnének létrehozni, amely például előre jelzi, hogy péntek délután a Blaha Lujza téren 85 százalékos valószínűséggel várható P1 prioritású feladat. Így már akkor a közelben lehetnek, mikor még meg sem történt a baj.
Hosszú távon pedig az a terv, hogy egyre pontosabb becslést tudjanak adni a Dyntell munkatársai, továbbfejlesztve az OMSZ előrejelző rendszerét. Hiszen minél több a rendelkezésre álló adat, az önmagát tanító mesterséges intelligencia annál jobban felismeri, elsajátítja a mintázatokat. Bár az adatelemző rendszer már most négy hétre előre tervezhetővé teszi a betegszállítást – tudtuk meg Salga Pétertől, akinek a cége pro bono biztosítja a teljes előrejelző rendszert a mentőszolgálat számára.
Mesterséges intelligencia a Dyntelltől
A debreceni, családi tulajdonú Dyntell Magyarország Kft. által fejlesztett mesterségesintelligencia-technológiát ipari területen, elsősorban az emberi viselkedés, valamint a megrendelések és egyéb üzleti adatok előrejelzésére is használják. A gépeknél hamarosan esedékes karbantartások előrevetítése például megspórolja az átállási időt, ahogy a romlandó élelmiszerek értékesítésének tervezését segítő algoritmus 90 százalék feletti pontossággal határozza meg az üzletek polcaira kerülő élelmiszer optimális mennyiségét. A Dyntell Magyarország 2019-es árbevétele meghaladta az 1,2 milliárd forintot, és a cég mintegy húszéves, magyar tulajdonú nemzetközi cégcsoport része (Dyntell Software), amelynek négy országban több mint száz alkalmazottja van. A cégcsoport Magyarországon a vállalatirányítási és üzletiintelligencia-szoftvereivel kkv-k és nagyvállalatok partnere, míg Romániában elsősorban a kkv-szektorra fókuszál. Az Egyesült Államokban a Dyntell az innovatív, beépített mesterségesintelligencia-támogatással rendelkező üzletiintelligencia-rendszereivel van jelen. A cég vállalatirányítási rendszerét Magyarországon már több mint 250 cég, üzletiintelligencia-szoftvereit pedig mintegy 100 vállalati ügyfél használja.
(Borítókép: Mentősök szállítanak el egy férfit 2013. július 18-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.