Megtette a koronavírus a hatását a magyar utakon
További Gazdaság cikkek
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
- Orbán Viktor először tárgyalt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új elnökével
A kormány 2020. március 28-tól vezetett be először kijárási korlátozásokat Magyarország egész területére. Az emberek a lakóhelyüket két héten keresztül csak munkavégzés vagy az alapvető szükségletek ellátása céljából hagyhatták el. Bár ez elég plasztikusan volt megfogalmazva, valamint a parkolás is ingyenes lett, az már az akkori forgalmi statisztikákon is látszott, hogy a legtöbben nem ültek autóba, hanem otthon maradtak az első hullám alatt.
Szigorúbbak voltak viszont a második-harmadik hullámra bevezetett karanténintézkedések: 2020. november 11-től már este 8 óra és reggel 5 óra között valódi kijárási tilalom lépett életbe, mindenkinek haza kellett érnie este 8 óráig, a boltok pedig – egy-két kivételtől eltekintve – kötelesek voltak bezárni már 7 órakor. A korlátozások érezhető hatása volt, hogy reggel és délután nagyobb volt a forgalom az utcákon, de még mindig sokan maradtak otthon.
A baleseti statisztikákon ez meg is látszik:
több mint 17 százalékkal kevesebb incidens történt országosan tavaly, mint 2019-ben.
Az idei adatokból pedig az látszik, hogy az év első kilenc hónapjában 14,1 százalékkal kevesebb baleset volt az utakon, mint 2019-ben, ami alig valamivel rosszabb arány, mint 2020 első kilenc hónapjában (akkor 14,9 százalékos volt a csökkenés).
Közúti balesetek száma (január–szeptember) | ||||||||||||
Régió | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Nyugat-Dunántúl | 1380 | 1415 | 1439 | 1295 | 1282 | 1322 | 1342 | 1293 | 1288 | 1301 | 1087 | 1093 |
Közép-Dunántúl | 1437 | 1376 | 1342 | 1287 | 1339 | 1358 | 1340 | 1303 | 1445 | 1383 | 1165 | 1209 |
Dél-Dunántúl | 1051 | 1056 | 987 | 1026 | 997 | 999 | 1034 | 1058 | 1047 | 1043 | 938 | 971 |
Közép-Magyarország | 3735 | 3665 | 3590 | 3625 | 3719 | 3966 | 4192 | 4140 | 4155 | 4147 | 3392 | 3409 |
Dél-Alföld | 1619 | 1551 | 1309 | 1586 | 1606 | 1644 | 1508 | 1493 | 1545 | 1483 | 1220 | 1302 |
Észak-Alföld | 1868 | 1752 | 1705 | 1708 | 1814 | 1767 | 1871 | 1728 | 1902 | 1698 | 1513 | 1495 |
Észak-Magyarország | 1142 | 1038 | 1014 | 1032 | 1024 | 1158 | 1155 | 1163 | 1233 | 1249 | 1160 | 1091 |
Összesen | 12232 | 11853 | 11586 | 11559 | 11781 | 12214 | 12442 | 12178 | 12615 | 12304 | 10475 | 10570 |
A halálos kimenetelű karamboloknál még nagyobb volt a visszaesés: 2020-ban 21,2 százalékos volt a csökkenés az előző évhez képest, idén szeptemberig pedig 9,8 százalékos volt a visszaesés a járvány előtti utolsó időszakkal összehasonlítva.
Halálos közúti balesetek száma (január-szeptember) | ||||||||||||
Régió | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Nyugat-Dunántúl | 43 | 47 | 60 | 52 | 48 | 64 | 50 | 49 | 52 | 51 | 39 | 32 |
Közép-Dunántúl | 70 | 52 | 62 | 61 | 41 | 56 | 50 | 40 | 71 | 58 | 50 | 47 |
Dél-Dunántúl | 57 | 39 | 47 | 44 | 35 | 41 | 43 | 43 | 36 | 32 | 30 | 37 |
Közép-Magyarország | 101 | 67 | 70 | 70 | 95 | 83 | 98 | 93 | 98 | 92 | 66 | 68 |
Dél-Alföld | 72 | 68 | 55 | 69 | 69 | 74 | 63 | 74 | 58 | 46 | 39 | 51 |
Észak-Alföld | 72 | 64 | 60 | 65 | 52 | 63 | 55 | 65 | 60 | 52 | 41 | 59 |
Észak-Magyarország | 57 | 49 | 39 | 31 | 47 | 38 | 34 | 37 | 41 | 38 | 29 | 39 |
Összesen | 482 | 386 | 393 | 392 | 387 | 419 | 393 | 401 | 416 | 369 | 294 | 333 |
Ugyanezt viszont nem érezték meg a biztosítók: a Magyar Nemzeti Bank által vezetett statisztikák alapján a bruttó kárráfordításuk a kgfb-knél és cascóknál 2019-ben 165,485 milliárd forint volt az összes esetre, amitől csak alig maradt el a tavalyi 163,392 milliárd forintos tétel. Alacsonyabb volt a kárgyakoriság is a személygépjárműveknél: az összes baleset 2,97 százaléka érintette ezt a díjosztályt tavalyelőtt, 2020-re ez 2,17 százalékra csökkent. Így látszik, hogy egy-egy balesetre fizettek többet a biztosítók, mert míg két éve az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás 575 993 forint volt, addig tavaly már 682 672 forint.
Pontos válasz nincs, hogy miért kellett ennyivel többet fizetniük káresetenként a személygépkocsiknál, de vélhetően komoly szerepe van ebben annak, hogy a márka- és szakszervizek a biztosításból fedezett javításoknál eredeti alkatrészeket rendelnek, amiket külföldről kell vásárolni, ezek árát pedig euróban határozzák meg, és tavaly a forint jelentősen gyengült.
A 2021-es évre vonatkozóan még csak becslések állnak rendelkezésre, de az látszik, hogy az év eleji karanténintézkedések hatása elmaradt a tavalyiakétól. Az MNB összesítése alapján már az első félévben gyakrabban törtek az autók, mint tavaly. A kgfb-nél 16,6 százalékkal nőtt a bruttó kárráfordítás, az egyéb járműbiztosításoknál (praktikusan a cascónál) 11 százalékos volt a növekedés. Mindkét adat jócskán meghaladja a díjbevételek emelkedését: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál mindössze 3,5 százalékos volt az emelkedés, a cascónál pedig 7,6 százalékkal több folyt be, mint tavaly.
Ez annak fényében is érdekes, hogy a hazai autóállomány a KSH adatai szerint nőtt 2020-ban: az előző év 3 812 013 darabja helyett év végén már 3 920 799 személygépjármű közlekedett. Idén szeptemberig 94 451 darab autót helyeztek forgalomba a DataHouse szerint, viszont arra vonatkozóan még nincsenek adatok, hogy mennyi régi kocsit vontak ki.
(Borítókép: Gyér forgalom a Határ úti felüljárónál 2020. március 25-án. Fotó: Kovács Tamás / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.