Közel félmilliárdos bírságot kapott a Viagogo jegyértékesítő

2021.12.27. 12:51 Módosítva: 2021.12.27. 12:54

A Gazdasági Versenyhivatal 472 milliós bírságot rótt ki a Viagogo jegyértékesítő platform svájci üzemeltetőjére a fogyasztókat megtévesztő és pszichés nyomás alá helyező, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatai miatt.

Kiemelték: a versenyhatóság egyúttal megtiltotta a jogsértő gyakorlatok folytatását és arra kötelezte a vállalkozást, hogy 100 napon belül igazolja a hatóság felé jogszerű működését.

A hivatal 2019 vége óta folytatott vizsgálatot a globális jegyértékesítő platform működtetőivel szemben, mivel a magyar fogyasztóktól számos panasz érkezett a szolgáltatással kapcsolatban – emlékeztettek.

A GVH korábban sajtóközleményben, valamint fogyasztói tájékoztatóban figyelmeztetett mindenkit a körültekintő jegyvásárlásra, különös tekintettel az ünnep előtti időszakban.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Viagogo platformja hibásan tájékoztatta felhasználóit a fizetendő vételárról és az átváltási árfolyamról. A vásárlás folyamata során ugyanis a jegyárakra számtalan további, egymást részben átfedő tétel rakódott, amelyekkel a fogyasztók csepegtetve, zavaros módon szembesülhettek. Emellett a ténylegesen alkalmazott devizaátváltási árfolyam egyes esetekben csak akkor derült ki a felhasználók számára, amikor a szolgáltató megterhelte bankkártyájukat a végösszeggel.

A portál a jegyvásárlás során folyamatosan sürgető üzenetekkel helyezte pszichés nyomás alá a fogyasztókat (például: „már csak 2 perc 17 másodperc maradt a vásárlás befejezésére.”). Ez a módszer jogellenes, agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősül, mivel megzavarja a nyugodt és megfontolt döntési folyamatot - hívta fel a figyelmet a GVH.

A versenyhivatal arra is kitért: szintén jogsértő volt, hogy a fogyasztók számára nem derült ki a platform szerepe a jegyértékesítésben, így a fogyasztók nem kaptak megfelelő információt arról, hogy a jegy megvásárlására vonatkozó szerződést pontosan kivel kötik meg. A felhasználók ellentétes tájékoztatással találkozhattak arról is, hogy az üzemeltetőnek milyen ráhatása van a weboldalon kialakított árakra - mutattak rá végül a közleményben.