A használt és a négy évszakos gumiabroncs is kompromisszum
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Ahogy szinte minden árucikknek, az új gumiabroncsoknak is emelkedett az ára, ezért egyre inkább előtérbe kerül alternatívaként a használt és a négy évszakos abroncsok beszerzése.
Csakhogy érdemes néhány fontos szempontot figyelembe venni az ilyenek vásárlása előtt. A Magyar Gumiipari Szövetség szakértői összefoglalták a megfontolandó tanácsokat.
- Kerüljük a vásárokat, piacokat, ahol kéz alól, „teherautóról leesett” vagy bizonytalan feketeimportból származó gumiabroncsokat árulnak. Az alacsony ár könnyen megbosszulja magát, már a felszerelésnél vagy az első úton kiderülhet, hogy közlekedésre alkalmatlan holmit sóztak ránk.
- Vigyázzunk a külföldi online vásárlásokkal is, mert ebben az esetben a számla Magyarországon nem érvényes, és meghibásodás esetén a garanciát nem lehet érvényesíteni.
- Mindig ott vásároljunk, ahol hivatalos számlát adnak a megfelelően tárolt abroncsról, és fel is szerelik őket.
- Nézzük meg, hogy a kiválasztott gumiabroncsot mikor gyártották. Erre az abroncs oldalán látható DOT-szám utal: az első két szám a gyártás hete, míg az utolsó kettő az évet jelöli. Ha például a DOT-szám 5016, akkor ezt az abroncsot 2016 decemberében gyártották, azaz bő ötéves.
- A kiválasztott gumiabroncson ne legyenek repedések, anyaghiányok és szakadások. Ha az abroncs oldalfalán egy fél pingponglabda méretű kidudorodást látunk, akkor az abroncs szálszakadt. Ez selejt, nem szabad megvenni.
- Az ajánlott minimális futófelületi bordamélység nyári abroncsoknál 3 milliméter. Tehát csak akkor vegyünk meg egy abroncsot, ha ennél mélyebbek a barázdák.
- Használt gumiabroncsra is érvényes, hogy mindig párban vegyük, illetve szereltessük fel őket. Csak azonos gyártmányú, profilú és egyenletesen kopott futófelületű abroncsokért érdemes pénzt kiadni.
- A használt gumiabroncs kompromisszum. Azoknak lehet megoldás, akik keveset autóznak a megbízható helyről vásárolt gumikkal. Ne felejtsük, hogy az autónk tapadását, fékezhetőségét és irányváltását nagy mértékben befolyásolja az a négy tenyérnyi méretű gumiabroncs felület, amelyen a jármű a talajjal érintkezik. Nem mindegy, hogy mire bízzuk az autónk és a családunk épségét.
- Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat. De ez még annál is rosszabb eredményt okoz, mintha egyszerűen fent hagynák a téli szettet. Ugyanis a nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását.
- Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik.
- A négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás. Elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Az ilyen abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra. A négy évszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik. Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség.
A szakemberek továbbra is azt találják a legjobb megoldásnak, hogy új gumiabroncsokkal oldjuk meg a lecserélendő gumik pótlását. Csak az újonnan és számlával együtt vásárolt gumiabroncshoz jár garancia és energiatanúsítvány. Vásárlás előtt járjunk utána autónk gyártói képviseletnél vagy kérjük ki szakértő véleményét, hogy milyen típusú és méretű abroncs lenne a legalkalmasabb. A választék óriási, jó eséllyel mindenki megtalálja az autózási szokásainak és a pénztárcájának egyaránt megfelelő megoldást.
(Borítókép: Hazai gumiabroncs vállalat 2022. január 28-án. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)