Húsba vágó áremelést jelentett be a legnagyobb élelmiszergyártó

8VJ6RV-highres
2022.04.22. 12:43
A Nestlé, a világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártó vállalata az idei év első három hónapjában több mint 5%-kal emelte árait. De az egész évre nézve további áremelésekre készül a cég.

A Nestlé 5,4 százalékos növekedést jelentett a teljes értékesítésben a negyedév során, és az egész évre 5 százalékos növekedést vár. Az első negyedévi növekedéshez leginkább az olyan márkák járultak hozzá, mint a Purina PetCare, a Nescafé és a KitKat. A termékeladásaikat annak ellenére növelték, hogy már az első negyedévben komolyan emelték több termékük árát:

átlagosan 5 százalékkal voltak drágábbak a Nestlé által gyártott és forgalmazott élelmiszerek és üdítők.

Az észak-amerikai fogyasztókat érintette a legsúlyosabban a cég 8,5 százalékos áremelése, Latin-Amerikában volt a második legnagyobb a növekedés, ahol a Nestlé termékek ára 7,7 százalékkal emelkedett. Európában egyelőre csak átlagosan 4,4 százalékkal drágították az árucikkeiket.

Pontos becslésekbe nem bocsátkozott a cég a negyedéves jelentésében, de az ukrajnai háború és az ellátási láncok zavarai miatt arra számítanak, hogy további áremelésekre lesz szükség.

Mark Schneider vezérigazgató jelezte, hogy további emelések vannak kilátásban.

„Felelősségteljes módon emeltük [az árakat], és tartós fogyasztói keresletet tapasztaltunk” – mondta a nyilatkozatában.

A költségek továbbra is erőteljesen növekednek, ami az év folyamán további árképzési és ármérséklő intézkedéseket tesz szükségessé

– tette hozzá.

A globális infláció szárnyal. Az Egyesült Államokban a fogyasztói árak emelkedése márciusban elérte a 8,5 százalékot, ami 40 éves csúcsot jelent. Európában 7,5 százalékon áll, ami a legmagasabb szint azóta, hogy az Európai Unió mintegy 25 évvel ezelőtt megkezdte az adatgyűjtést. A németországi gyárakat elhagyó áruk ára – amely a kiskereskedelmi árakba is beleszámít – márciusban 30 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest. Ez 73 éve a legnagyobb növekedés. Magyarországon márciusban 8,5 százalék volt az átlagos áremelkedés.

Az infláció legnagyobb hajtóereje az energia volt, de a globális élelmiszerárak is robbanásszerűen emelkedtek, mivel Ukrajna és Oroszország a világ legnagyobb gabona- és növényiolaj-exportőre.

A magasabb költségek egyébként rontják a Nestlé nyereségességét. A vállalat előrejelzése szerint az idei évre 17–17,5 százalék közötti alapprofitráta várható, szemben a 2021-es 17,4 százalékkal.

A svájci óriásvállalat Vlagyimir Putyin elnök februári, Ukrajna lerohanására vonatkozó parancsát követően kivonta Oroszországból legismertebb márkáit, köztük a KitKat és a Nesquik termékeket, de humanitárius okokból továbbra is szállít alapvető élelmiszereket.

(Borítókép:  Fabrice COFFRINI / AFP)