Hogyan nyithatok más EU-s országban bankszámlát?
További Gazdaság cikkek
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
Ha a leendő ügyfél jogszerűen huzamosan tartózkodik az Európai Unió valamelyik tagországában, joga van ahhoz, hogy banki alapszolgáltatásokat biztosító folyószámlát nyisson. A bank nem tagadhatja meg a számlanyitási kérelmét pusztán arra hivatkozva, hogy nem abban az országban él, ahol a pénzintézet működik – írta meg az Európai Unió hivatalos oldala.
Mikor tagadhatja meg a bank a folyószámla nyitását?
A bank akkor utasíthatja el jogszerűen a számlanyitás iránti kérelmet, ha a kérelmező személy nem felel meg a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megakadályozását szolgáló uniós szabályoknak.
Bizonyos európai uniós országokban akkor is elutasíthatják a számlanyitás iránti kérelmet, ha a potenciális ügyfél ugyanabban az országban már rendelkezik lakossági folyószámlával.
Ha az ügyfél nem a lakóhelye szerinti országban szeretne folyószámlát nyitni, egyes uniós országok pénzintézetei feltételül köthetik ki, hogy az ügyfélnek valódi és jogos érdeke fűződjön a számlanyitáshoz. Ilyen jogos érdek lehet, ha az ügyfél nem abban az országban dolgozik, amelyikben lakik.
A banki alapszolgáltatásokat biztosító folyószámla jellemzői
Az alapszintű lakossági folyószámlának lehetővé kell tennie az alábbi banki ügyletek elvégzését:
- készpénzbefizetés,
- készpénzfelvétel,
- átutalások indítása és fogadása (például csoportos beszedési megbízások teljesítése) és bankkártyával történő vásárlás.
Követelmény továbbá, hogy a bank biztosítson egy fizetési kártyát a folyószámlához, amellyel fel lehet venni készpénzt és vásárolni lehet – az interneten és az üzletekben egyaránt. A banknak ezen túlmenően hozzáférést kell nyújtania az általa kínált online banki szolgáltatásokhoz. Nem minden esetben kötelező azonban folyószámla- vagy egyéb típusú hitelt nyújtania a folyószámla-tulajdonosoknak.
Egyes EU-országokban a bankok felszámíthatnak éves díjat a lakossági folyószámlák vezetéséért. Ennek az éves számlavezetési díjnak azonban észszerű mértékűnek kell lennie.
A díjszabásra vonatkozó információk
Mielőtt az ügyfél számlát nyitna, a banknak át kell adnia neki egy dokumentumot, mely ismerteti a pénzintézet által a bankszámlával kapcsolatban nyújtott főbb szolgáltatásokat és az azokért az ügyfélnek felszámított díjak összességét. Ez a dokumentum az ún. díjjegyzék, melynek segítségével az ügyfél össze tudja hasonlítani a különböző pénzintézetek bankszámla-szolgáltatásokkal kapcsolatos díjait.
A bankoknak továbbá legalább évente egyszer díjkimutatást kell az ügyfeleik rendelkezésére bocsátaniuk, melyben közérthetően ismertetik a náluk vezetett bankszámlával kapcsolatban felmerült díjakat. Ennek a díjkimutatásnak tartalmaznia kell a bankszámla tekintetében alkalmazott kamatlábakra vonatkozó információkat is.
Bankváltás
Az ügyfél a pénzét ugyanazon uniós országon belül bármikor átteheti egyik bankból egy másikba. A pénzintézet, ahová az ügyfél a pénzét szeretné vinni, segítséget fog nyújtani ehhez.
Ha az ügyfél ugyanabban az országban egy másik banknál nyit számlát, tájékoztatnia kell arról az új bankot, hogy bankváltásról van-e szó, és arról is, hogy szeretné-e a korábbi bankjánál megadott fizetési megbízásokat az új bankszámlára átvezetni.
Az új banknak gondoskodnia kell arról, hogy a régi bank megadjon minden szükséges adatot, és törölje a régi számláról az összes rendszeres átutalást. Az új banknak emellett:
- értesítenie kell az érintett harmadik feleket – például az ügyfél munkaadóját, a társadalombiztosítási szerveket és a közüzemi szolgáltatókat – arról, hogy az ügyfél bankot váltott;
- el kell intéznie a rendszeres átutalási megbízásoknak az új folyószámláról való elindítását;
- gondoskodnia kell arról, hogy az ügyfél új bankszámláját meg lehessen terhelni csoportos beszedési megbízás tárgyát képező összegekkel.
Az ügyfél pénze védelmet élvez az EU-ban
Uniós szabályok gondoskodnak az ügyfél bankszámlán (folyószámlán és/vagy megtakarítási számlán) elhelyezett pénzének védelméről. A bankbetétek védelmet élveznek 100 ezer euróig vagy azzal egyenlő, helyi valutában kifejezett összegig. Ez az értékhatár személyenként és bankonként érvényes. Vagyis ha az ügyfélnek több számlája van ugyanannál a banknál, a 100 ezer eurós értékhatár az összes számlára együtt érvényes. E szabály alól azonban van néhány kivétel.
Ha például az ügyfélnek és párjának közös számlája van, a 100 ezer eurós értékhatár az ügyfélre és párjára külön-külön vonatkozik, tehát a közös számlán elhelyezett pénz 200 ezer euró összegig élvez törvényes védelmet.
Ráadásul az ügyfél pénze a 100 ezer eurós értékhatárt meghaladóan is védelemben részesül korlátozott ideig bizonyos esetekben. Ez vonatkozik például a következőkre:
- magántulajdonban lévő lakóingatlan értékesítéséből származó összegek;
- bizonyos események, pl. házasságkötés, házasság felbontása, nyugdíjba vonulás, elbocsátás, munkaképtelenné válás vagy családtag halála kapcsán kifizetett összegek;
- biztosítási ellátások, illetve bűncselekmények áldozatainak vagy tévesen elítélteknek járó kártérítések keretében kifizetett összegek.
Ezekben az esetekben a 100 ezer euró feletti összegek legalább 3 és legfeljebb 12 hónapig védelemben részesülnek attól az időponttól számítva, amikor folyósították azokat vagy amikor az egyes EU-országok által meghatározott feltételektől és értékhatároktól függően jogszerűen átruházhatóvá váltak.
(Borítókép: Leon Neal/Getty Images)