Az MNB barátságosabb ügyfél-tájékoztatást kér a bankoktól
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) vezetői körlevélben szólította fel a pénzügyi intézményeket és a pénzügyi termékeket összehasonlító oldalakat működtető pénzpiaci közvetítőket, hogy az ott elérhető információk transzparensek, megalapozottak és közérthetők legyenek – írja hétfői közleményében az MNB.
A jegybank célja, hogy a fogyasztókat megtévesztő módon ne befolyásolják, továbbá biztosítsák azt, hogy a fogyasztók kiegyensúlyozott, áttekinthető tájékoztatást kapjanak az összehasonlított termékekről, szolgáltatásokról.
A körlevélben az MNB többek között rögzítette elvárását, hogy a közvetítők törekedjenek arra, hogy kínálatukban minél több, a hazai piacon elérhető terméket hasonlítsanak össze, továbbá abban az esetben, ha a ténylegesen megjelenített ajánlatok nem fedik le a teljes piacot, ezt is tüntessék fel.
A jegybank elvárja, hogy az összehasonlító oldal nyitólapján vagy a nyitólapról könnyen és közvetlenül elérhető menüpontban tájékoztassa a fogyasztót a felületet üzemeltető személyéről, elérhetőségéről, annak közvetítői minőségéről, tevékenységi engedélyének számáról, tulajdonosairól, az adatkezelésre és a panaszkezelésre vonatkozó szabályokról, illetve felügyeleti szervéről.
A vezetői körlevél felszólítja továbbá a közvetítőket, hogy egyértelműen jelenítsék meg, ha az ajánlat csak bizonyos feltételek teljesülése esetén érvényes, továbbá tüntessék fel az igénybevétel alapfeltételeit, valamint az azt kizáró okokat is.
Az összehasonlítás során további elvárás, hogy az egyes ajánlatok jellemzőit azonos időtartamra vonatkozó szerződéses feltételek alapján jelenítsék meg, valamennyi díj, költség, kedvezmény figyelembevételével, és amennyiben a közvetítő kiemel egy vagy több ajánlatot, hirdetést, úgy érthetően jelenítse meg a kiemelés indokát.
A pénzügyi intézmények esetében a körlevél a megbízható összehasonlító oldalakon történő hirdetést, valamint az összehasonlító oldalakon keresztül hirdetett termékek vonatkozásában a kalkulációt segítő minél pontosabb paraméterek továbbítását nevezi meg elvárásként és jó gyakorlatként.