Rohamra számítanak a légitársaságok, de borsos jegyárakra kell készülni

További Gazdaság cikkek
Miután 2021-ben a koronavírus-járvány miatt még sok európai és ázsiai országban voltak lezárások, csak lassan indult meg a piaci visszarendeződés a légi közlekedési ágazatban. A vírus újabb hullámai és az újabb utazási korlátozások megakadályozták az ágazatot abban, hogy felpörögjön. Az idei év azonban az újabb sebek ellenére a késleltetett, de tartós felépülés éve kell hogy legyen. A globális utasforgalom 2022 első hónapjaiban már a járvány előtti szint 50 százalékát is elérte, de még messze van a teljes regenerálódás.
Amit 2021-ből megtanultunk, az az, hogy a korlátozások feloldása után az utazási kereslet továbbra is megmarad, különösen a családi látogatások és a nyaralások esetében. Sok utas lemondta az utazásokat az elmúlt két évben, ami felhalmozódott keresletet eredményezett.
Ez idén nyáron is gyorsan okozhat nagy leterheltséget a légitársaságoknak, mivel az emberek csak ideiglenesnek tekintik a korlátozások feloldását és próbálják kihasználni az adandó alkalmakat. Az őszi hónapokra ez kisebb visszaesést is eredményezhet, mert vélhetően a nyáron használják majd az utazni vágyók a szabadságaikat – vélik az ING elemzői.
Az látszik, hogy sokan már az előszezonban megpróbálták kihasználni, hogy feloldották a korlátozásokat: az utasforgalom jelentős növekedést mutatott, márciusban kétharmadával haladta meg a járvány előtti szintet a főbb európai repülőtereken. Az olyan légitársaságok, mint a Ryanair, megnövekedett számú nemzetközi foglalásról számoltak be – különösen a rövid távú nemzetközi járatok esetében, az ukrajnai háború okozta bizonytalanság és a magasabb jegyárak ellenére is.
Az elemzés ugyanakkor felhívja arra a figyelmet, hogy a járatok kihasználtsága még rosszabb volt, mint a járvány előtt, ami két okra vezethető vissza.
- Több légitársaságnak akár üresen is el kellett indítania a gépeit, mert a résidőjogok megtartásához a szerződésben vállalt gépindításokat mindenképpen teljesíteniük kellett. Ugyanis a repülőtéri résidő (slot) egy adott napon, adott időpontra szóló, koordinátor által adott engedély, amely hozzáférést biztosít a repülőtér infrastruktúrájához a repülőgép menetrend szerinti érkezési és indulása ideje között, amiért jelentős összegeket fizetnek a légitársaságok.
- A másik ok pedig valószínűleg az, hogy a fokozatosan visszatérő utasok még nincsenek annyian, hogy a járvány előtti 80 százalék feletti szinteket hozzák a társaságok, viszont az emberek visszacsábításához sok repülési opciót kell biztosítani. (A gépek kihasználtsága márciusban már 70 százalék körüli volt.)
Nemcsak az utasok, de a személyzet is hiányzik
Paradox módon a személyzet felvétele most kritikus tényező a repülőgépek frekvenciájának visszaállításában, mivel a légitársaságok a világjárvány miatt csökkentették a személyzetüket, és a légiutas-kísérő személyzet más ágazatokba távozott. A betegszabadságok aránya is magasabb, mint korábban, ami működési kihívásokhoz vezet. Minden egyes helyreállított járathoz a további személyzet és munkaerőpiacok szűkösek. Ez korlátozhatja a terjeszkedést, a járatgyakoriságot és az útvonalakat – derül ki az ING összegzéséből.
A pandémia következtében az iparág drasztikus létszámleépítést hajtott végre: az Oxford Economics által összeállított adatok szerint 2021 szeptemberére 2,3 millióval kevesebb munkahely volt a légi közlekedésben, mint a koronavírus előtti időszakban. A számok között szerepel a repülőtereken dolgozó szerződéses alkalmazottak, például a földi kiszolgálók 29 százalékos létszámleépítése, világszerte 1,7 millió munkahely szűnt meg.
Magasabb jegyárakra kell készülni
Borúsak a gazdasági kilátásaink, ahogy az egész világnak
Orbán Viktor is utalt rá, hogy megfizetjük az árát a kibontakozóban lévő válságnak.
Az olajárak fokozatos emelkedése 2021 második felében és az ukrajnai háborút követő kiugrás jelentősen megemelte a légitársaságok működési költségeit. 2021 negyedik negyedévében a repülőgép-üzemanyagköltségek már ezen kiadások 24 százalékát tették ki, és ez tovább fog emelkedni. Még ha az olajárak 2022 hátralévő részében mérséklődnek is, a légitársaságok eredményei biztosan megsínylik ezt, sokak számára kizárt, hogy nyereségesek legyenek az idén – vélik az elemzők.
Az, hogy a légitársaságokat milyen mértékben érinti ez, az üzemanyagfedezeti stratégiáktól függ. Általában a fapados légitársaságok a hagyományos légitársaságoknál nagyobb arányban alkalmaznak fedezeti árfolyamokat, ami azt jelenti, hogy a 2022-es év hatása enyhülni fog. A hagyományos légitársaságok viszont ritkán alkalmazzák ezt a stratégiát.

Az olyan légitársaságok, mint az Air France, a KLM és a Delta, elkezdték emelni a jegyárakat üzemanyagpótdíjakkal, hogy alkalmazkodjanak az aktuális kerozinköltségekhez. Pozitívum, hogy az utazók jelenleg (a 100 dollár feletti olajárak mellett) hajlandónak tűnnek felárat fizetni a jegyekért. Mindazonáltal a magas üzemanyagárak még fontosabbá teszik az üzemanyag-hatékonyságot.
Azonban az borítékolható, hogy a magas munkaerőköltségek és üzemanyagárak mellett a fapados légitársaságok is áremelésre kényszerülnek majd az idei szezonban.
A gépek kihasználtságának javulásával az utolsó szabad ülőhelyekért borsos árat kérhetnek majd el. Valamint a kiegészítő díjak – csomagfeladás, elsőbbségi beszállás stb. – is emelkedhetnek, hogy javítsanak a társaságok működési eredményén.
Messze még a vége
Bár a légi közlekedés fellendülése várhatóan idén is folytatódik, a globális utasforgalom teljes helyreállása 2024 előtt nem várható. Az ukrajnai háború 2022-ben mérsékelni fogja a fellendülés ütemét. Emellett a nagy kínai légitársasági piacon a Coviddal kapcsolatos új korlátozások miatti visszaesés is lassítja az utazási volumen visszatérését. Ezen események nélkül a fellendülés kétségtelenül erősebb lett volna idén.
Az amerikai székhelyű légitársaságok esetében a hatás valószínűleg kevésbé lesz súlyos, mint az európai légitársaságoknál, és a fapados légitársaságok esetében is kisebb lesz a hatás, mint a hagyományos interkontinentális tevékenységet végző cégek esetében. Annak ellenére, hogy a fellendülés hosszú ideig tarthat, a globális utasszámok várhatóan végül is visszatérnek a 3 vagy 4 százalékos éves növekedési trendhez.
(Borítókép: Artur Widak / NurPhoto / Getty Images Hungary)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben
Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.
február 14., 08:39
- Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon
A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.
február 14., 14:24
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság
Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.
február 14., 08:47
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
40 perce
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére
Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.
3 órája
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.
február 14., 18:36
- Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek
Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.
február 12., 13:12
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
4 órája
- Címlapon
Évek óta ólomszennyezett a váci gimnázium ivóvize, mégsem tett senki semmit
Botrány kellett a cselekvéshez.
1 órája
- Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel
A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.
4 órája
- Mindeközben
Árpa Attila kiakadt a mai fiatalokra: Pocsék a munkához való hozzáállásuk, azt hiszik, hogy nekik minden jár
4 órája
- Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten
Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.
február 12., 14:32
- Gazdaság
Milliomosok klubja a BME-n – a magyar átlagbér kétszeresét keresik ezek a pályakezdők
Itt a teljes lista.
február 13., 18:26
- Gazdaság
A Mol-csoport újabb lépést tett karbonlábnyomának csökkentése érdekében
Cél a fenntarthatóság.
február 13., 16:57
- Címlapon
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
6 órája
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban
A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.
február 14., 18:01
- Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott
De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.
február 13., 10:11
- Címlapon
Itt az EU válasza az amerikai–orosz tárgyalásokra, újabb lépéseket helyeztek kilátásba
Ezzel ugyanakkor a magyar kormány jól jár.
3 órája
- Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje
Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.
február 13., 09:06
- Mindeközben
Váratlan vendégek toppantak be egy fiatal pár esküvőjére, ám ami ezután jött, arra senki sem számított
8 órája
- Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni
Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.
február 13., 16:32
- Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet
Már meg is történt a bejelentés.
február 13., 06:00
- Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola
Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.
február 12., 17:31
- Mindeközben
Bochkor Gábor ritkán látott, 18 éves lányával pózolt a vörös szőnyegen, ez aztán az apa-lánya pillanat
9 órája
- Címlapon
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
3 órája