Rohamra számítanak a légitársaságok, de borsos jegyárakra kell készülni

GettyImages-1229972532
2022.04.27. 06:20
A világjárvány a vártnál sokkal hosszabb ideig hátráltatta a légi közlekedési ágazatot, de 2022-ben már nagy növekedéssel számolnak a fapados légitársaságok. Drágább repjegyekre készülhetnek az utazni vágyók.

Miután 2021-ben a koronavírus-járvány miatt még sok európai és ázsiai országban voltak lezárások, csak lassan indult meg a piaci visszarendeződés a légi közlekedési ágazatban. A vírus újabb hullámai és az újabb utazási korlátozások megakadályozták az ágazatot abban, hogy felpörögjön. Az idei év azonban az újabb sebek ellenére a késleltetett, de tartós felépülés éve kell hogy legyen. A globális utasforgalom 2022 első hónapjaiban már a járvány előtti szint 50 százalékát is elérte, de még messze van a teljes regenerálódás.

Amit 2021-ből megtanultunk, az az, hogy a korlátozások feloldása után az utazási kereslet továbbra is megmarad, különösen a családi látogatások és a nyaralások esetében. Sok utas lemondta az utazásokat az elmúlt két évben, ami felhalmozódott keresletet eredményezett.

Ez idén nyáron is gyorsan okozhat nagy leterheltséget a légitársaságoknak, mivel az emberek csak ideiglenesnek tekintik a korlátozások feloldását és próbálják kihasználni az adandó alkalmakat. Az őszi hónapokra ez kisebb visszaesést is eredményezhet, mert vélhetően a nyáron használják majd az utazni vágyók a szabadságaikat – vélik az ING elemzői.

Az látszik, hogy sokan már az előszezonban megpróbálták kihasználni, hogy feloldották a korlátozásokat: az utasforgalom jelentős növekedést mutatott, márciusban kétharmadával haladta meg a járvány előtti szintet a főbb európai repülőtereken. Az olyan légitársaságok, mint a Ryanair, megnövekedett számú nemzetközi foglalásról számoltak be – különösen a rövid távú nemzetközi járatok esetében, az ukrajnai háború okozta bizonytalanság és a magasabb jegyárak ellenére is.

Az elemzés ugyanakkor felhívja arra a figyelmet, hogy a járatok kihasználtsága még rosszabb volt, mint a járvány előtt, ami két okra vezethető vissza.

  1. Több légitársaságnak akár üresen is el kellett indítania a gépeit, mert a résidőjogok megtartásához a szerződésben vállalt gépindításokat mindenképpen teljesíteniük kellett. Ugyanis a repülőtéri résidő (slot) egy adott napon, adott időpontra szóló, koordinátor által adott engedély, amely hozzáférést biztosít a repülőtér infrastruktúrájához a repülőgép menetrend szerinti érkezési és indulása ideje között, amiért jelentős összegeket fizetnek a légitársaságok.
  2. A másik ok pedig valószínűleg az, hogy a fokozatosan visszatérő utasok még nincsenek annyian, hogy a járvány előtti 80 százalék feletti szinteket hozzák a társaságok, viszont az emberek visszacsábításához sok repülési opciót kell biztosítani. (A gépek kihasználtsága márciusban már 70 százalék körüli volt.)

Nemcsak az utasok, de a személyzet is hiányzik

Paradox módon a személyzet felvétele most kritikus tényező a repülőgépek frekvenciájának visszaállításában, mivel a légitársaságok a világjárvány miatt csökkentették a személyzetüket, és a légiutas-kísérő személyzet más ágazatokba távozott. A betegszabadságok aránya is magasabb, mint korábban, ami működési kihívásokhoz vezet. Minden egyes helyreállított járathoz a további személyzet és munkaerőpiacok szűkösek. Ez korlátozhatja a terjeszkedést, a járatgyakoriságot és az útvonalakat – derül ki az ING összegzéséből.

A pandémia következtében az iparág drasztikus létszámleépítést hajtott végre: az Oxford Economics által összeállított adatok szerint 2021 szeptemberére 2,3 millióval kevesebb munkahely volt a légi közlekedésben, mint a koronavírus előtti időszakban. A számok között szerepel a repülőtereken dolgozó szerződéses alkalmazottak, például a földi kiszolgálók 29 százalékos létszámleépítése, világszerte 1,7 millió munkahely szűnt meg.

Magasabb jegyárakra kell készülni

Kapcsolódó
Borúsak a gazdasági kilátásaink, ahogy az egész világnak

Borúsak a gazdasági kilátásaink, ahogy az egész világnak

Orbán Viktor is utalt rá, hogy megfizetjük az árát a kibontakozóban lévő válságnak.

Az olajárak fokozatos emelkedése 2021 második felében és az ukrajnai háborút követő kiugrás jelentősen megemelte a légitársaságok működési költségeit. 2021 negyedik negyedévében a repülőgép-üzemanyagköltségek már ezen kiadások 24 százalékát tették ki, és ez tovább fog emelkedni. Még ha az olajárak 2022 hátralévő részében mérséklődnek is, a légitársaságok eredményei biztosan megsínylik ezt, sokak számára kizárt, hogy nyereségesek legyenek az idén – vélik az elemzők.

Az, hogy a légitársaságokat milyen mértékben érinti ez, az üzemanyagfedezeti stratégiáktól függ. Általában a fapados légitársaságok a hagyományos légitársaságoknál nagyobb arányban alkalmaznak fedezeti árfolyamokat, ami azt jelenti, hogy a 2022-es év hatása enyhülni fog. A hagyományos légitársaságok viszont ritkán alkalmazzák ezt a stratégiát. 

Az olyan légitársaságok, mint az Air France, a KLM és a Delta, elkezdték emelni a jegyárakat üzemanyagpótdíjakkal, hogy alkalmazkodjanak az aktuális kerozinköltségekhez. Pozitívum, hogy az utazók jelenleg (a 100 dollár feletti olajárak mellett) hajlandónak tűnnek felárat fizetni a jegyekért. Mindazonáltal a magas üzemanyagárak még fontosabbá teszik az üzemanyag-hatékonyságot.

Azonban az borítékolható, hogy a magas munkaerőköltségek és üzemanyagárak mellett a fapados légitársaságok is áremelésre kényszerülnek majd az idei szezonban.

A gépek kihasználtságának javulásával az utolsó szabad ülőhelyekért borsos árat kérhetnek majd el. Valamint a kiegészítő díjak – csomagfeladás, elsőbbségi beszállás stb. – is emelkedhetnek, hogy javítsanak a társaságok működési eredményén.

Messze még a vége

Bár a légi közlekedés fellendülése várhatóan idén is folytatódik, a globális utasforgalom teljes helyreállása 2024 előtt nem várható. Az ukrajnai háború 2022-ben mérsékelni fogja a fellendülés ütemét. Emellett a nagy kínai légitársasági piacon a Coviddal kapcsolatos új korlátozások miatti visszaesés is lassítja az utazási volumen visszatérését. Ezen események nélkül a fellendülés kétségtelenül erősebb lett volna idén.

Az amerikai székhelyű légitársaságok esetében a hatás valószínűleg kevésbé lesz súlyos, mint az európai légitársaságoknál, és a fapados légitársaságok esetében is kisebb lesz a hatás, mint a hagyományos interkontinentális tevékenységet végző cégek esetében. Annak ellenére, hogy a fellendülés hosszú ideig tarthat, a globális utasszámok várhatóan végül is visszatérnek a 3 vagy 4 százalékos éves növekedési trendhez.

(Borítókép: Artur Widak / NurPhoto / Getty Images Hungary)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.

február 14., 08:39

  • Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.

február 14., 14:24

  • Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája

Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája

Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.

február 13., 19:28

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.

február 14., 08:47

  • Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.

február 14., 13:42

  • Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.

40 perce

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.

3 órája

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.

február 14., 18:36

  • Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.

február 12., 13:12

  • Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.

4 órája

  • Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.

4 órája

  • Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.

február 12., 14:32

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.

február 14., 18:01

  • Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.

február 13., 10:11

  • Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.

február 13., 09:06

  • Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.

február 13., 16:32

  • Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet

Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet

Már meg is történt a bejelentés.

február 13., 06:00

  • Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola

Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola

Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.

február 12., 17:31

  • Címlapon
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

3 órája