Nagy lépést tett a Lidl a zöldség- és gyümölcskínálatánál
További Gazdaság cikkek
A vállalat hazai tárgyalású zöldség- és gyümölcstermelő partnereinek mindegyike rendelkezik az úgynevezett GlobalG.A.P.-szabvánnyal saját márkás kínálatát tekintve, ami igazolja, hogy működésük megfelel a biztonságos és jó mezőgazdasági gyakorlatok követelményeinek. Ez a cégnél már 2017 januárja óta kötelező.
A vállalat most a GlobalG.A.P. tanúsító szervezettel és partnereivel közösen befejezte a biológiai sokféleség védelmére fókuszáló, a hagyományos európai gyümölcs- és zöldségtermesztésre vonatkozó egész iparágra kiterjedő szabvány kialakítását, amely külön modulként kapcsolódik a szabványhoz. Az együttműködés során ügynökségeket és mezőgazdasági termelőket vontak be a fejlesztésbe és a különböző országokban zajló tesztelésbe.
A lépés nem véletlen, hiszen a biodiverzitás védelme az egyik legnagyobb kihívás az élelmiszer-ágazatban, és a sokféleség fenntartása a Lidl hat fő fenntarthatósági fókuszterületének egyike.
Az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat – szektorális szinten – elsőként alkalmazza majd a szabványt, kezdetben 250 európai mezőgazdasági termelőre vonatkozóan, de a cél, hogy a kontinens összes zöldség-gyümölcs beszállítójára kiterjessze azt. Ez kezdetben azon alapanyagok azonosítását jelenti, amelyek termesztése különösen nagy kockázatot jelent a biológiai sokféleségre nézve. Erre a célra többek között egy külön kockázati eszközt fejlesztettek ki.
A virágok sem kivételek
A Lidl Magyarország a fenntartható növénytermesztés előmozdítása érdekében arra törekszik, hogy hazai tárgyalású virág-, zöldség- és gyümölcstermékeit kizárólag olyan termelőtől szerezze be, aki rendelkezik GlobalG.A.P. által elismert szabvány szerinti tanúsítással.
„Az első biodiverzitás-szabvány bevezetése a hagyományos európai zöldség- és gyümölcstermesztésben megmutatja, hogy mennyire fontos a kezdeményezés és az együttműködés. A szabvány révén az egész ágazatban minimumkövetelményeket határozhatunk meg a biológiai sokféleségre vonatkozóan.
Ez szimbolikusan jelképezi azt a törekvésünket, hogy a teljes iparágra kiterjedő változásokat hajtsunk végre korunk egyik legsürgetőbb kihívásának, a biológiai sokféleség megőrzésének előmozdítása érdekében”
– mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.
Pazarlásstop
A Lidl már a termelőknél megpróbálja elejét venni az élelmiszer-pazarlásnak azzal, hogy mindig a napi fogyasztáshoz igazodó mennyiséget rendeli meg beszállítóitól, így partnerei (friss termékek esetében) mindig csak annyi zöldséget-gyümölcsöt takarítanak be, amennyi várhatóan el is fogy az áruházakban. Társadalmi felelősségvállalása részeként emellett az áruházlánc mindent megtesz azért is, hogy azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek mégsem kerültek értékesítésre, de már nem felelnek meg a Lidl magas minőségi követelményeinek, ne végezzék hulladékként. A Lidl Magyarország ezeket a terményeket többek között állatkerteknek és vadászegyesületeknek adományozza.
Régi partnerek
A vállalat eddig is komoly követelményeket támasztott a beszállítói felé, nemcsak a minőség, de például a visszakövethetőség és az információátadás terén is. Ennek ellenére zöldség- és gyümölcsbeszállítóik döntő többsége már a cég 2004-es piacra lépése óta a partnerük. A Lidl ugyanis garantálja, hogy mindazt a terményt, amelyet rendelésükre termesztettek – amennyiben az megfelel a minőségi elvárásoknak – az áruházlánc átveszi, értékesíti.
Akkor is segítséget nyújt partnereinek, ha az időjárás szeszélyessége okán a termények minősége végül nem éri el az elvárt minőséget. Ilyen esetben alternatív értékesítési javaslatokat ad. Ha pedig a kedvező időjárás a vártnál nagyobb hozamot eredményez, az áruházlánc ilyenkor is rugalmasan jár el, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a megfelelő minőségű árut átvegye.
Előtérben a magyar termékek
A vállalat 2013-ban elindította a „Lidl a magyar beszállítókért” programot, majd a programhoz kapcsolódó Beszállítói Akadémia rendezvénysorozatot, hogy minél több kiváló hazai partnerrel dolgozzon együtt és minél nagyobb arányban kerüljenek magyar beszállítóktól származó termékek az áruházak polcaira. A programnak köszönhetően immár 469-re emelkedett a magyar beszállítók száma, valamint több mint 4000 hazai termék érhető el az áruházlánc kínálatában.
A cikk az Index és a Lidl Magyarország tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.
(Borítókép: AdobeStock)