Kétszázezer alatt nehéz megúszni egy új biciklit
További Gazdaság cikkek
- A Mol gázüzemet és kutatás-termelési eszközöket vásárol Kelet-Magyarországon
- Átfogó fejlesztési programot indít a Pécsi Tudományegyetemet fenntartó alapítvány
- Szijjártó Péter szerint Európa egyik legvonzóbb beruházási környezete jött létre Magyarországon
- A karácsonyi vásárok sem ússzák meg, lecsapnak az adóellenőrök
- Döntött a bíróság: a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak támogatnia kell a Volánbuszt
A tavalyi, már amúgy is jelentős, átlagos 10-15 százalékos áremelkedés után 2022-ben újabb, akár 15 százalékot meghaladó drágulásra lehet számítani 2021-hez képest. A Pénzcentrumnak nyilatkozó szakember szerint ez azt jelenti, hogy
egy átlagos új kerékpárt beszerzését 200 ezer forint alatt bajosan úszhatja meg az ember.
A Decathlon sportszeráruház közlése szerint pedig a teljes kereslet-kínálati arány normalizálódását a kerékpár piacon 2026-ra várják.
Miközben a 2020 és 2021 közötti időszakban a biciklik, illetve azok alkatrészei esetében körülbelül 10-15 százalékos áremelkedés volt tapasztalható, most 2022-ben azt lehet mondani, hogy a hazai vásárlóknak 15 százalékot meghaladó drágulással kell számolniuk – tudta meg a Pénzcentrum Sipiczki Róberttől, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) elnökétől, aki arról is beszámolt, hogy ráadásul a szereléshez használt alkatrészekből is hiány van, ami odáig vezet, hogy rengeteg biciklit kényszerűségből alacsonyabb kategóriás eszközökkel kell felszerelni.
Úgy képzeljük el a helyzetet, minthogyha egy Renault autóba Dacia alkatrészeket kellene szerelnünk kényszerűségből, menni lehet, hogy menni fog, de évekkel ezelőtt a szakma nem gondolt arra, hogy ilyen alkatrész-kombinációkból kell majd kerékpárokat építenie
– értékelte a kialakult helyzetet Sipiczki Róbert, felidézve, hogy a kerékpár ellátási lánc összeomlásának végén ugyanúgy ott van a vasércet bányászó bánya, mint a szállításban résztvevő szereplők, az emberi kapacitások hiánya, az alapanyag-hiány, illetve az a probléma, hogy komoly vész esetén, mint amilyen például a pandémia is volt, kiderült, hogy nem feltétlenül jó stratégia minden gyártást keletre kiszervezni.
Mennyi az annyi?
Az MKKSZ elnöke szerint tavaly körülbelül 150-170 ezer forint volt egy átlagos kerékpár, mára ez az ár azonban inkább 200 ezer forint. A szakember azt is elmondta, hogy a hazai kerékpárszervizek költségei is nagyjából követik az alkatrészek 15 százalékos drágulását, vagyis a vásárlóknak a karbantartás területén is legalább 15 százalékos költségnövekedésre kell számítaniuk idén.
Ilyen körülmények között pedig jócskán felértékelődik a már használatban lévő kerékpárok szerepe.
Sok magyar tulajdonos ugyanis inkább úgy dönt, hogy a nehézkes alkatrészellátás ellenére is inkább megpróbálja kipofozni régi járgányát, mint, hogy újat vegyen, sok pénzért.
(Borítókép: Robert Alexander/Getty Images)