Visszatérnek a szuperszonikus utasszállítók
További Gazdaság cikkek
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
A kanadai vállalat bejelentése szerint a fejlesztés alatt álló Global 8000 tizenkilenc utas befogadására alkalmas, 8000 tengeri mérföld (14 800 kilométer) hatótávolságú és 0,97 Mach csúcssebességgel közlekedik. A gép várhatóan két év múlva állhat szolgálatba – írja a CNN.
A Bombardier tavaly májusban egy bemutató során már tesztelte a Global 7500-as járművet, amely több mint 1,015 Mach sebességet is elérte.
A szuperszonikus repülőgép – amelyet egy NASA F/A-18-as gép kísért – ráadásul fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) közlekedik.
„A Global 8000-es repülőgép a Global 7500-as repülőgép kiemelkedő tulajdonságait hasznosítja, így ügyfeleinknek egy új korszakot köszönthetnek” – mondta Éric Martel, a Bombardier elnök-vezérigazgatója.
A Global 8000-es repülőgép repülési tesztjei már megkezdődtek a Global 7500-as repülőgép tesztjárművein. Ez csak egy a számos fejlesztés közül, az utasszállító repülőgépek sebességének növelésére irányuló számos törekvés közül.
Tavaly a United Airlines bejelentette, hogy már 2029-ben pályára állhat az a 15 szuperszonikus repülőgép, amelyet kifejezetten erre a célra vásároltak.
Mindeközben a coloradói székhelyű Boom Supersonic is befejezte az X-B1 földi tesztelését, az Overture repülőgép prototípusát, amelyet 65 és 88 fő közötti ülőhelyre terveztek, és amelynek célja, hogy több mint 500, főként óceánon túli útvonalon repüljön.
Már ennél is gyorsabb gépeket is terveznek
Míg az olyan vállalatok, mint a Boom Supersonic és a Lockheed Martin, visszahoznák a kereskedelmi célú szuperszonikus utazást, addig egy maroknyi startup cég a hangsebességen túli, azaz hiperszonikus repülési sebesség elérésére törekszik, hogy 90 perc legyen egy New York–London repülőút.
A Hermeus és a Venus Aerospace már előrehaladott kutatás-fejlesztési programokat végez, hogy a légitársaságok számára gazdaságos és gyors repülőgépeket gyártsanak. Előbbi cég márciusban vont be 100 millió dollárnyi tőkét. Eközben a Venus Aerospace startup 20 millió dolláros A sorozatú finanszírozási kört hajtott végre április elején a Prime Movers Lab vezetésével.
(Borítókép: Egy Bombardier Global 7500-as repülőgép a genfi repülőtéren 2022. március 3-án. Fotó: PIERRE ALBOUY / AFP)