- Gazdaság
- akkumulátor
- akkumulátor-gyártás
- akkumulátorgyár
- kínai
- dél-koreai
- catl
- semcorp
- sk innovation
- eve energy
- bmw
Magyarországra jöhet a világ legnagyobb akkugyártója
További Gazdaság cikkek
- Jelentős áremelkedésen mentek át ezek a termékek 2024-ben
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
Több árulkodó jel szerint is Magyarországon építhet gyárat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). Május elején a dél-koreai üzleti híroldal, a Bloter.net tett közzé részleteket a tervezett beruházásról. A portál szerint a CATL üzemtelepítés céljából kétszáz hektáros területet vásárol Magyarországon. Érdemes lehet ezt összevetni a kínai CATL versenytársának, a SK Innovationnek a beruházásával, amely a Fejér megyei Iváncsán 135 hektáros üzemet épít, ez pedig a dél-koreai cég legnagyobb európai egysége, egyúttal Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása lesz. A kínai CATL kétszáz hektáros építkezése pedig könnyen lehet, hogy ezt a rekordot is meg fogja dönteni – írta meg a vg.hu.
Egy dél-koreai híroldal szerint a CATL következő európai gyártóbázisa Debrecenben fog megépülni. A telephely körülbelül húsz kilométeres távolságban lehet a már kivitelezés alatt lévő BMW-gyár helyszínétől. A vállalat a területet már megvehette, valamint úgy tűnik, hogy már a régészeti feltárások is elindultak, és a gyár tervezése is folyamatban van. A Bloter.net dél-koreai újságírói a CATL magyar projektje kapcsán azt az aggályt is ismertetik, hogy a dél-koreai akkumulátorgyártók Kínához képest lemaradhatnak a nemzetközi versenyben.
A CATL érkezése abból a szempontból is borítékolhatónak tűnik, hogy a LinkedIn.com-on a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. A már passzív álláshirdetésben villamosmérnököknek kínáltak teljes munkaidős pozíciót, a leírásból az is kiderült, hogy új üzem építése miatt keresnek munkaerőt, méghozzá a vízellátás és -elvezetés, valamint a víz- és villamosenergia-rendszer általános tervének elkészítéséhez.
Debrecenben várhatóan nem a CATL lesz az egyetlen kínai akkumulátorgyártó vállalat, hiszen március végén a kuangtungi központú Eve Energy szándéknyilatkozatot írt alá egy 45 hektáros debreceni terület megvásárlásáról. Itt szintén akkumulátorüzem jöhet létre, de a tárgyalások még folyamatban vannak. A sanghaji Semcorp – amely a világpiacon vezető pozíciót tölt be az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges szeparátorfóliák gyártásában – szintén Hajdú-Bihar megyeszékhelyét választotta, tízhektáros területen évente négyszázmillió akkumulátort állíthat majd elő.
Az épülő BMW-gyár mindkét beruházás esetében segíthette, hogy a vállalatok végül Debrecen mellett döntsenek. A CATL esetében szintén ez lehetett a döntő szempont, már csak azért is, mert most jelentették be, hogy a BMW új platformjának (Neue Klasse) 2025-ben esedékes bevezetésével harminc százalékkal csökkentheti elektromos járművei akkumulátorköltségeit. Ennek érdekében pedig a CATL-lel kötött megállapodást.
A hírek szerint az első Neue Klasse-alapokra épülő elektromos jármű a 3-as sorozatú lesz, és azt Magyarországon, a készülő debreceni üzemben szerelik össze. Az autóipari konszernek és az egyes beszállítók földrajzi közelsége jelentősen csökkenti a logisztikai és a szállítási költségeket, de számos más jellegű kiadást is képes redukálni. A CATL nem csak itthon kereshet ilyen lehetőségeket, hiszen az Egyesült Államokban történő terjeszkedésében is meghatározó szempont az ottani BMW-, illetve Ford-gyár közelsége.
Az Autópro.hu által idézett ágazati összesítés szerint a CATL 2021-ben csaknem 97 gigawattórányi kapacitást termelt lítiumion-akkumulátorokból. Ezzel mintegy 33 százalékos részesedést ért el a globális piacon, amellyel az első pozíciót foglalja el. A cég éves bázison közel 170 százalékos növekedést mutat. A világ három legnagyobb akkumulátorgyártójának mindegyike ázsiai. A második LG Energy Solution valamivel több mint 60 gigawattórás akkumulátorkapacitással, így 20,3 százalékos piaci részesedéssel bír, a harmadik Panasonic esetében ugyanez 36 gigawattóra és 12,2 százalék. A három vállalat együtt 193 gigawattórányi lítiumion-akkumulátort gyártott 2021-ben, mely az egész világ akkumulátorgyártásának 65,1 százalékát teszi ki.
(Borítókép: A CATL akkumulátorgyár logója. Fotó: Martin Schutt / picture alliance via Getty Images)