Biden kritikus nyersanyagok ellátására költ Oroszország miatt

9AA27P-highres
2022.06.05. 09:53
Joe Biden amerikai elnök eddig kormányzati kiadásokkal gerjesztette az inflációt, ennek ellenére a szövetségi kiadások további növelésével az elektromos járművek Egyesült Államokbeli ellátási láncát is finanszírozza. A cél, hogy önállóbb legyen az amerikai termelés.

A védelmi termelésről szóló törvény értelmében rendelkezésre álló források bővítésére újabb 500 millió dolláros támogatást biztosít az amerikai költségvetés olyan kritikus ásványokat beszerzésére, mint a nikkel, a kobalt, a lítium és a grafit. Ez az 500 millió dolláros összeg azt a márciusban már létrehozott 750 millió dolláros alapot egészíti ki, melyhez eddig is hozzáférhettek a bányászattal foglalkozó vállalkozások. Emellett feloldották a támogatások felső határát, és kiterjesztették a támogatható projektek körét az Egyesült Királyságra és Ausztráliára, valamint az Egyesült Államokra és Kanadára – írta meg a Bloomberg.

Mindez a hétmilliárd dolláros szövetségi finanszírozásra épül, amely a tavaly elfogadott infrastrukturális törvénytervezet része. A támogatások akkumulátorgyártásra, újrahasznosításra és anyagfeldolgozásra fordíthatók.

Az Egyesült Államok még ezzel az összeggel sem éri el azt a ráfordítást, amit Kína ebbe a területbe invesztált

– mondta Ben Steinberg, a bányászati vállalatokat képviselő, washingtoni székhelyű Venn Strategies lobbistája.

„Sokan igényelnének támogatást, és mindenkit nem tudnak finanszírozni, még minden olyan projektet sem, amelyeket jónak tartanak” – folytatta a problémák felsorolását Steinberg.

A védelmi termelési törvény, valamint az infrastruktúra-törvény értelmében az egyik vállalat, amelyik ezekből a pénzeszközökből részesülni szeretne, az indianai székhelyű American Resources, amely az újrahasznosított akkumulátor-anyagok feldolgozására a kínaiakénál tisztább és biztonságosabb módszert fejlesztett ki – mondta Mark Jensen, a cég ügyvezetője.

A módszer megalkotását több egyetem tudósai és az Eli Lilly vállalat együttműködése tette lehetővé. Az eljárás a gyógyszeripar ismereteit alkalmazza az elemek izolálására és tisztítására, hogy azokat gyártásra kész katódanyaggá alakíthassák. A katód és az anód az akkumulátor két összetevője, amelyek lítiumionokat tárolnak. A szövetségi támogatások a vállalat tőkekiadásainak csak egy részét teszik ki – tette hozzá.

Jensen azt mondja, nem okozott gondot a források bevonása – ebben a hónapban megnyitnak egy létesítményt Indianában, amely ásványi anyagokat dolgoz fel ritkaföldfém-mágnesekhez, például elektromos motorokhoz, valamint rakétákhoz és drónokhoz, de ezután is fontosnak tartja a kormánytól kapott támogatást.

Az amerikai kormánytól kapott pénz még gyorsabb növekedést fog elősegíteni. Lehetővé teszi, hogy több együttműködő partnerrel gyorsabban dolgozhassunk.

Az állami támogatás arra sarkallja a vállalatokat, hogy partnereket keressenek, és megszervezzék, hogy az ellátási láncnak ki, melyik szakaszában vesz részt – mondta Jensen. Állítása szerint néhány autógyártó már azon van, hogy hazai forrásból szerezze be az akkumulátorokhoz szükséges alapanyagokot.

Biden célja, hogy 2030-ra az Egyesült Államokbeli személygépkocsi- és könnyű teherautó-eladások fele zéró emissziós legyen. A Bloomberg szerint ehhez az elektromos járművek gyártásának a jelenlegi érték 15-szörösére kellene emelkednie.

Jensen ennek megvalósulását nem tartja reálisnak, hanem sokkal inkább merész tervnek.

Fontos kiemelni, hogy az alkatrészek iránti megnövekedett kereslet már most is a fémek és az elektromos járművek árának emelkedését okozta.

Anna Wong, a Bloomberg Economics vezető amerikai közgazdásza azt mondta, hogy az elektromos járművek infrastruktúrájába történő kormányzati befektetés szerinte nem növeli az inflációt, mivel nem túl nagy összeget jelentenek, valamint az infrastrukturális kiadások több év között oszlanak el, így nem valószínű, hogy ez a mostani árakra befolyásolt gyakorolna.

Wong szerint megóvja az amerikai gazdaságot a kínálati sokkoktól, hogy a nagyobb geopolitikai feszültség mellett is ragaszkodik Kína a zéró Covid-politikájához. A közgazdász szerint ezért több hasznot hajt ez az amerikaiaknak, mint amennyi kárt okoz nekik.

(Borítókép: Joe Biden amerikai elnök a Ford F-150 Lightning elektromos pickup prototípusát vezeti 2021 májusában. Fotó:  Nicholas Kamm / AFP)