Megvan a klímavédelem legnagyobb új üzlete
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody's
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Az elmúlt két hónapban vállalkozások és befektetők nagyjából 2 milliárd dollárt ajánlottak fel olyan új technológiák támogatására, amelyek ígéretük szerint képesek eltávolítani a szén-dioxidot a légkörből, ami kulcsfontosságúnak tekinthető az éghajlatváltozás elleni harchoz. Mindehhez jön az, hogy a Joe Biden elnök vezette adminisztráció is komoly támogatási programot indít: az Egyesült Államok energetikai minisztériuma májusban jelentette be, hogy a 2021-es infrastrukturális törvény által finanszírozott 3,5 milliárd dolláros programot indít, amely négy regionális közvetlen levegőleválasztó központot hozna létre.
Az állami tőke megjelenése egyáltalán nem meglepő: a Biden-kabinet a félidős választásokra készülve próbálja teljesíteni az elnökválasztási kampány ígéreteit, abban pedig hangsúlyos volt a klímaváltozás elleni harc.
Az viszont beszédes, hogy a piac is komoly pénzt fektet a szén-dioxid-eltávolítás még születőben lévő iparágába. Az elmúlt időszakban a tőkebeáramlás az ezzel foglalkozó cégek fejlesztéseiben mintegy 30-szorosára növelték a pénzügyi támogatások mennyiségét azáltal, hogy óriáscégek kötelezettséget vállaltak arra, hogy fizetnek, ha valakinek sikerül megtisztítania a levegőt. Az ígért pénz a szén-dioxid-eltávolítást a technikai és pénzügyi innováció melegágyává teszi.
A Wall Street Journal a PitchBook adatainak elemzése alapján azt állítja, hogy a szén-dioxid-kivonás gyorsabban növeli finanszírozását, mint bármely más éghajlatvédelmi ágazat.
A szén-dioxid légkörből való kiszívása és tartós föld alatti tárolása megszünteti az üvegházhatású gázok egy részét, amelyek a Föld hőmérsékletének emelkedését okozzák. Ezt a folyamatot még soha nem végezték el nagy léptékben.
Az elmúlt hónapokban olyan technológiai óriások, mint a Google és a Facebook, a McKinsey és a BCG tanácsadó cégek, a UBS és a Swiss Re pénzügyi cégek, valamint a liechtensteini királyi család ígéretet tettek arra, hogy bőkezűen fizetnek a légkörből eltávolított és tárolt szén-dioxidért.
Azzal, hogy a támogatók előre kötelezettséget vállalnak a sikeres vállalatok kifizetésére, ugyanolyan típusú ösztönzőket hoznak létre, mint amilyeneket a maláriához hasonló betegségek elleni vakcinák kutatásának finanszírozására és a nagy értékű infrastrukturális projektek, például a cseppfolyósítottföldgáz-terminálok finanszírozására használnak.
A szén-dioxid-leválasztás fokozására irányuló tervek arra a tényre irányulnak, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére tett erőfeszítések nem érték el azt, ami a Föld éghajlatát érintő veszélyes változások megelőzéséhez szükséges lenne. A fosszilis tüzelőanyagokért folytatott jelenlegi hajsza, amelyet Oroszország ukrajnai inváziója okozott, világossá tette, hogy a megújuló energiára való átállás még messze van.
A szén-dioxid-leválasztó technológiák a szabad levegőből szívják ki a szenet, hogy azt évszázadokra megkössék. A légkörben lévő szén-dioxid mennyiségének csökkentésére irányuló erőfeszítéseknek nevek sokasága létezik. A szén-dioxid-leválasztás egyik fajtája a közvetlen levegőbe történő leválasztás, amely a stratégia gyakori leírása. A szén-dioxid-leválasztás, amely a kéményekből és más, sűrűbb üvegházhatású gázok forrásaiból ragadja ki a szenet, rokon, de más folyamatnak tekinthető. A szén-dioxid eltávolítása technológiailag igényesebb, mivel a szén-dioxid jobban eloszlik a légkörben.
A vállalatok hajlandóak fizetni a szén-dioxid-eltávolításért, hogy elérjék a szén-dioxid-semlegessé válás célját. Sok vállalat úgy próbál eljutni idáig, hogy szén-dioxid-krediteket vásárol, amelyek általában megújuló energiából és erdővédelemből származnak. Sok vállalat úgy döntött, hogy a szén közvetlen eltávolítása hatékonyabb.
Áprilisban a Google anyavállalata, az Alphabet, a Facebookot üzemeltető Meta Platforms, a McKinsey, a Stripe fizetési szolgáltató és a Shopify kanadai e-kereskedelmi cég közel 1 milliárd dollár értékben vállalt kötelezettséget arra, hogy a Frontier nevű közös vállalkozásban 2030-ig fizetnek a szén-dioxid-mentesítésért. A UBS Group, a Boston Consulting Group és más hasonló vállalatok csoportja több száz millió dolláros kiadásra számít. A Microsoft és a Salesforce külön-külön összesen 300 millió dollárt ígért.
A vállalkozások az elmúlt hetekben nagyjából 1,5 milliárd dollárnyi vállalást tettek. Ezt megelőzően mintegy 50 millió dollárt ajánlottak fel. Vagyis a piac egyre jobban pörög úgy, hogy sikeres technológia még nincs is a levegőleválasztásra.
(Borítókép: Jens Schlueter/Getty Images)