Árstopot vezetne be a G7 az orosz olajra a kemény tél előtt
További Gazdaság cikkek
A Reuters szerdán a szövetség egy meg nem nevezett képviselőjére hivatkozva számolt be arról, hogy a G7-országok szövetsége közös tervet dolgoz ki a kőolaj árának szabályozására.
A cél az, hogy alkalmazkodjunk az Európai Unió által már kitűzött határidőhöz. Azt szeretnénk, ha az árplafon-mechanizmus egyidejűleg lépne életbe
– nyilatkozta a forrás.
Ezen túlmenően a G7-országok az Oroszországból származó kőolaj árát úgy akarják meghatározni, hogy az meghaladja a termelési költségeket, de jóval a jelenlegi piaci árak alatt maradjon. A G7 úgy véli, hogy ha az ár magasabb, mint a termelési költség, akkor Oroszországnak „ösztönzője lesz a fenntartásra”.
Kína és India is érdekelt
A G7-ek – az Egyesült Államok, Kanada, Japán, Németország, Franciaország, Olaszország és Nagy-Britannia – a múlt hónapban közölték, hogy törekedni fognak az oroszországi olajárak korlátozására, és azóta erőfeszítéseket tettek Kína és India támogatásának elnyerésére, amelyek már most is a piaci ár alatt vásárolnak olajat.
Már több ázsiai országtól hallottuk, hogy érdeklődnek a koalícióhoz való csatlakozás iránt, vagy hogy szeretnék jobban megérteni, milyen szinten állapítják meg az árat. Így megerősíthetik pozíciójukat az Oroszországgal folytatott tárgyalásokon a jövőbeni szerződésekről
– mondta a G7 egyik tisztviselője az ügynökségnek, hozzátéve, hogy a szövetségnek szándékában áll megnevezni az árat.
A forrás szerint Kína és India érdekelt az olajimport költségeinek csökkentésében.
Az EU Tanácsa június 3-án elfogadta az Oroszország elleni hatodik szankciócsomagot, amely többek között az Oroszországból származó kőolaj és kőolajtermékek tengeri szállításaira vonatkozó, elhalasztott embargót is tartalmaz. A tengeri olajszállítások tilalmát december elejéig, a kőolajtermékekét pedig 2023 februárjáig halasztották el. Az embargó alól ideiglenes mentességet terveznek a csővezetéken keresztül történő behozatalra az uniós országok számára, amelyek elhelyezkedésük miatt rendkívül függnek az oroszországi szállításoktól, és nem rendelkeznek alternatívákkal.