Jövő héttől már új koncessziós társaság végzi 1237 kilométernyi autópálya üzemeltetését

BJASZ20180928005
2022.08.25. 14:04
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összegyűjtötte, kik látják el a jövőben az egyes gyorsforgalmi, fő-, mellék- és belterületi utak üzemeltetési teendőit.

A kormány autópályák üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárása nyomán 2022. szeptember 1-jétől 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetési és fenntartási, valamint fejlesztési feladatait az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja majd el. Ugyanakkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. továbbra is üzemeltetni fog 291 kilométernyi gyorsforgalmi utat, így szeptember 1-jétől az alábbiak szerint alakul az egyes utak üzemeltetői összetétele:

  • MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: M1-es és M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai, M15, M25, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe, M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza.
  • Magyar Közút Nonprofit Zrt.: M1–M7 bevezető szakasza az M0-s határáig, M0, M2, M9, M19, M31, M43, M51, M76 és M80 teljes területe, M5 bevezető szakasza, M6 Budapest és Érd közötti szakasza, M60-as Pécs melletti egy kilométeres szakasza, kaposvári elkerülő autóút.
  • AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.: M5-ös autópálya a 17-es kilométerszelvénytől.
  • M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakasza, M8-as autópálya Dunaújváros és Kisapostag közötti szakasza.
  • M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Dunaújváros és Tolna közötti szakasza.
  • MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Tolna és Mohács közötti szakasza, M60-as autópálya Mohács és Pécs közötti szakasza.

31 ezer kilométer marad a Magyar Közútnál

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a nála maradó gyorsforgalmi szakaszokon túl a jövőben továbbra is 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatait is ellátja a minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaiból.

A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelnek. Budapesten belül a fő- és tömegközlekedési útvonalak a fővárosi önkormányzathoz (a Budapest Közút Zrt. a fővárosi önkormányzat cége), a többi út pedig a kerületi önkormányzatokhoz tartozik ezt követően is.

Májusban a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre. Ezzel kapcsolatban az Index a koncesszió fogalmát járta körbe. 

(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)