Egy évet is várni kell egy autóra, itt az újabb neppertrükk

2022.08.30. 09:40
Megnövekedett a kereslet az idősebb használt autók iránt, ugyanis a szállítási idők továbbra sem csökkentek az új autók esetében, áruk pedig átlagosan 20-40 százalékos emelkedést mutatott az elmúlt egy évben.

A pandémia után kialakult csiphiány, valamint más alapanyagok és köztes termékek hiánya miatt az autógyártók nem képesek a megrendeléseket időben teljesíteni. Mindez ahhoz vezet, hogy

akár egy évet is várni kell, ha valaki most szeretne új autót vásárolni.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szerint a készletről elvihető autókat sem egyszerűbb levadászni, hiszen komoly utánajárást igényel. Az Mfor kérdésére elmondta, hogy a szállítási idők terén egyelőre nem látható csökkenő tendencia, miközben az új autók ára átlagosan 20–40 százalékkal emelkedett az elmúlt évben.

A szalonokban a legtöbb helyen csak bemutatóautót tartanak, készlet nincsen, a legtöbb gyár 5-10 százalék befizetését követően csak ügyfélrendelésre gyárt. Az előleget a megrendeléskor érvényes ár alapján állapítják meg, és az ár nem változik, amíg a vevő hozzájut a kocsihoz. A fennakadás jóformán valamennyi autógyártót – távol-keletieket és európaiakat – egyformán érinti, ami jelentős hatással van a használtautó-piacra is.

A használtautó-piac minden idők rekordját éli. A probléma azonban, hogy most Nyugaton is kelendőbbek lettek a jobb minőségű használt autók, az áraik is sokat emelkedtek, így mindinkább a régi, ott már eladhatatlan, a biztonsági és károsanyag-kibocsátási normákat alig-alig teljesítő autó kerül be az országba, ami nagyon rossz tendencia

– hangsúlyozza a GÉMOSZ elnöke.

Az elektromos autók piacán a várakozási idők valamivel rövidebbek, aminek az oka, hogy a gyártók az értékesített flottára összesen engedélyezett szén-dioxid-kvótát csak úgy tudják teljesíteni, ha elektromos autókkal ellensúlyozzák a belső égésűek túlfogyasztását.

A fővárosban az Albertirsai köz és a Fehér út mentén található nagyobb használtautó-kereskedések vezetői és munkatársai az Mfor kérdésére elmondták, hogy a megnövekedett várakozási idő miatt kialakult az a gyakorlat, hogy a használt autókkal foglalkozó kereskedők maguk rendelik meg az új autót, majd azt később várakozási idő nélkül jelentős felárral értékesítik a vevőknek.

Az árakat a kereskedők szerint az is tovább növeli, hogy a szűkülő kínálat találkozik a növekvő kereslettel, ami az új autók piacán tapasztaltakhoz hasonló, 30-40 százalékos áremelkedést eredményezett az elmúlt évben.

A legtöbb kereskedő megerősítette, hogy az emelkedő árak és a romló reálkeresetek azt eredményezik, hogy itthon 

az új autókkal szemben növekszik a használt, azon belül is az idősebb, az emberek számára megfizethetőbb autók eladásának aránya.

A kereskedők azonban nem várnak gyors változást a gépjárműpiacon, így sem az árak, sem a szállítási idők csökkenésére nincs kilátás a közeljövőben. Azonban, ha komolyabb fennakadások lesznek a gázellátásban, az tovább növelheti majd az európai gyártók szállítási idejét és árait is.