- Gazdaság
- mkif magyar koncessziós infrastruktúra fejlesztő zrt
- közút
- infrastruktúra
- üzemeltetés
- fenntartás
- közlekedés
- biztonság
- fejlesztés
2057-re Magyarországnak teljesen felújított úthálózata lesz
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A társaság a koncessziót a magyar állam által kiírt nyílt uniós pályázaton nyerte el, ennek értelmében az MKIF Zrt. üzemeltetésébe kerülnek az M1-es és az M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai, az M15, M25, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe, az M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza.
A magyar állammal kötött szerződésben az MKIF Zrt. vállalta, hogy a következő 11 évben fejlesztéseket hajt végre, 538 kilométeren felújítja a meglévő útpályát, megépít további 272 kilométer új gyorsforgalmi utat, 273 kilométeren pedig új sávokkal bővíti a már megépült hálózatot.
35 év a koncesszióra
A koncessziós szerződés értelmében az MKIF Zrt.-hez kerül 161 kilométer olyan gyorsforgalmi út is, amelynek kivitelezését még a magyar állam végzi. Az új szakaszok megépítése után a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen 1670 kilométer gyorsforgalmi út fenntartásáért és üzemeltetéséért felel.
A koncesszió időtartama 35 év, amelynek végén, 2057-ben egy teljesen felújított és garanciával ellátott úthálózat kerül vissza a magyar államhoz. A koncesszióban érintett szakaszok mindvégig állami tulajdonban maradnak. Az üzemeltetésért, a fenntartásért és a fejlesztésért a magyar állam kilométer-alapú úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az MKIF Zrt. részére.
Szeptember elsején az MTI szerint jogfolytonosan mintegy kilencszáz szakember is átkerül a Magyar Közút állományából a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltető cégéhez, ahol továbbra is a gyorsforgalmi utak mellett működő autópálya-mérnökségeken teljesítenek szolgálatot. Emellett szeptember elsejétől 18 mérnökség épülete, eszközei, járművei is a koncessziós társasághoz kerülnek.
Az első 11 év felújításai
A koncessziós időszak első 11 évében többek között elindul az M0-s tehermentesítését is segítő M81-es építése Komáromtól 102 kilométer hosszan, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig. Ez a nyomvonal, már M8 néven, Sárbogárdtól az M6-os autópályát érintve, a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig halad majd 76 kilométeren. Megépül az M3-as Vásárosnamény és Beregdaróc közötti 31 kilométeres szakasza, ezzel az M3-as is eléri az országhatárt. Az M4-es Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó, 61 kilométeres szakasza is elkészül, ezzel teljessé válhat az M4-es.
A fejlesztési időszakban több mint száz híd, felüljáró, aluljáró készül el.
A gyorsforgalmi utak használóinak az átállás semmilyen változással nem jár.