- Gazdaság
- luxuscikk
- autó
- autópiac
- használt autó
- használtautó-piac
- gépjármű
- autóeladás
- használtautó.hu
Fogynak a vevők, luxuscikké vált az autó
További Gazdaság cikkek
- Ezermilliárd forint fölé nőtt Mészáros Lőrinc vagyona, megjelent a leggazdagabb magyarok listája
- Tiborcz István üzleti kérdésekben nem kéri ki Orbán Viktor véleményét
- Jelentős áremelkedésen mentek át ezek a termékek 2024-ben
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
Elfogyni látszanak a vevők a folyamatosan dráguló használtautó-piacról, miközben az eladók száma bővül a Használtautó.hu adatai alapján. Mindez a legtöbb árkategóriában a keresleti piac végét jelezheti.
2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedtek a meghirdetett autók árai, így
a 2020. év eleji 2,5 milliós átlagár 4,5 millió forint fölé került. És az idei harmadik negyedévben már a 4,62 millió forintot is elérte.
Mindeközben az új autók piacán háromnegyed éves szinten 9,3 százalékos mínusz, a használt autók importjában pedig a nyártól szintén visszaesés látható: augusztusban 11, szeptemberben már 22 százalékkal maradt el az előző évtől a használt autók importja a Datahouse adatai szerint.
Van baj, de nincs dráma a magyar autópiacon
Jelentősen megcsappant a kereslet az új autók iránt 2022 első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest a Datahouse adatai alapján, azonban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Knezsik István szerint – bár az utóbbi két évtized legnehezebb időszakát éli az autóipar – korántsem drámai helyzet. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint sem kell kongatni a vészharangokat, úgy véli azonban, hogy a következő egy-másfél évben nem éli a virágkorát az újautó-kereskedelem, mivel az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánszemélyek jelentős része kieshet az újautó-piacról.
Markáns trendforduló
Bár a hazai tulajdonosváltások alakulását még csak augusztusig bezárólag láthatjuk, a Használtautó.hu elemzése markáns trendfordulót jelez: szeptemberben az idei éves adatokat nézve a legtöbb autót hirdették meg, de a keresések száma már a legkisebb volt.
- A legolcsóbb, 0–500 ezer forint közötti szegmens kínálata és kereslete egyre csökken, ahogyan az 1 és 1,5 millió forintig autót remélők és kínálók köre is.
- A legtöbb vevő még mindig 1,5–3 millió forint között szűr, de az átlagárak sokkal magasabbak.
- Ennek megfelelően a 3–5 millió forint közötti ársávban érdeklődők aránya az év első felében némiképp nőtt, ahogyan az 5–10 és a 10–20 millió forint között nézelődőké is.
- 10 és 20 millió forint között jelentősen csökken a keresők száma. Közel annyi keresést indítanak napjainkban a Használtautó.hu felületén 5–10 millió forint között, mint 500 ezer és 1 millió forint között.
- Az év egészét nézve az ár szerinti keresések 18,8 százaléka esett 500 ezer és 1 millió forint közé, 15,9 százaléka 5 és 10 millió forint közé. A harmadik negyedévre a két szám 15,9 és 14,3 százalékra csökkent, a 10 millió forint fölött nézelődők aránya pedig 4,8 százalékra nőtt.
Növekvő értékesítési idő
Az autót értékesítésének idejében növekedés tapasztalható. Míg 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében tovább apadt, szeptemberben újból növekedni kezdett: a Használtautó.hu adatai szerint 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napra, azaz a július–augusztusi átlaghoz mérten 10 nappal nőtt az autók átlagos értékesítési ideje.
A korábbi prognózisok immár valósággá váltak. Az autó luxuscikknek számít. Bár sokak számára még mindig nélkülözhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak a gépjármű kiváltásán, mellőzésén. Mindeközben azok, akik olcsóbb használt autót szeretnénk, most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak. A kereslet csökkenésével és a használtautó-piac kínálatbővülésével az árak emelkedése legfeljebb lassulni fog, megállni nem
– mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)