Magyarország kimaradhat a világszintű gazdasági válságból
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Kutnyánszky Zsolt Krisztián szerint a belföldi termékek állandó keresletre számíthatnak, de a kormánynak is tennie kell azért, hogy a járműipar a magyar gazdaság húzóágazata maradjon. A döntéshozók számára a legfontosabb feladat vállalkozások és az infrastruktúra fejlesztése, valamint a szakképzett munkaerő biztosítása a kihívásokra gyorsan reagáló felnőttképzési programokkal. A foglalkoztatási adatok egyelőre nem indokolják, de
ha súlyosabbá válik a helyzet, ismét lehet számítani munkahelyvédelmi intézkedésekre.
Hozzátette, hogy az iparági visszajelzések alapján jelenleg az energiaköltségek jelentik a legnagyobb gondot, nemcsak a drágulás mértéke, hanem a kiszámíthatatlansága, az árak szélsőséges ingadozása miatt is.
Energiahatékonysági programokkal csökkenthető a gázfüggőség
A magyar gazdaság ma még a nagyrészt külföldről érkező földgázra épül, ezért a belföldi kitermelés növelése mellett nagyobb arányban kell támaszkodni más energiahordozókra, új technológiákra, a vállalkozásoknak pedig energiahatékonysági programokra lesz szükségük. Ha az ehhez szükséges EU-támogatások is rendelkezésre állnak majd, Magyarország az energiafelhasználásának átalakításával jelentősen csökkenteni fogja a gázfüggőségét.
Az Audi Hungaria Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja, Les Zoltán szerint a nyersanyaghiány korlátozhatja ugyan az átalakulást, ám az új technológiák és az ügyféligények kikényszerítik a fejlődést, amelyben a digitalizáció és a robotizáció nagy segítséget jelent. Példaként említette a Budapesten, az autopro.hu és a Magyar Gépjárműipari Egyesület konferenciáján, hogy ma már nincs szükség költséges prototípusok elkészítésére, virtuális folyamattervezéssel gyorsan illeszthetők be új termékek a gyártásba.
A Continental Automotive Hungary ügyvezető igazgatója, Keszte Róbert az MTI szerint kifejtette a közlekedésbiztonsági szempontokról, hogy a járművek digitális információkon keresztül alkotnak képet a környezetükről, de szoftvereik nem fejleszthetők a végtelenségig, és nem is lehet a világ összes forgalmi szituációját algoritmusokkal leírni.
A járműiparban nagy jövő előtt állnak az öntanuló mesterségeséges intelligenciák, mert bármilyen közlekedési helyzet felismerésére alkalmassá tehetők.
A Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese, Urbán László a környezettudatos és társadalmi szempontból is felelős vállalatirányítás, ismertebb nevén az ESG (Environment, Social, Governance) jelentőségét emelte ki. Az európai járműiparban évek óta egyre meghatározóbb ez a szemlélet, a gyártók jelentős része lehetőség szerint a profitérdekeit is az ESG-szempontokhoz igazítja.
(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)