- Gazdaság
- Zöld Index
- technológiai és ipari minisztérium
- székesfehérvár
- közlekedés
- tömegközlekedés
- elektromos busz
- közösségi közlekedés
- busz
- környezetvédelem
Olcsóbbak az elektromos buszok, lecserélik a régieket
További Gazdaság cikkek
Steiner Attila erről a Volánbusz Zrt. eseményén beszélt, ahol bemutatták mind a tizenkettő, a Zöld Busz Program támogatásával beszerzett Ikarus 120e típusú elektromos autóbuszt, amelyek már részt is vesznek Székesfehérvár közösségi közlekedésében. A tizenkét elektromos Ikarus busz mintegy 1,8 milliárd forintba került, amelynek döntő részét kormánytámogatásból finanszírozták.
Az államtitkár rámutatott, hogy az elektromos buszok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos, dízelüzemű buszoké, „körülbelül 60-70 forintos árelőnyt lehet realizálni az üzemeltetésen az eddigi tapasztalatok alapján”, ezért is szán a kormány a közösségi közlekedésben nagy szerepet az elektromos közlekedésnek. Ráadásul ellátásbiztonsági szempontból is jobbak, mivel helyben megtermelt villamos energiával hajthatók, és nem „messziről importált fosszilis üzemanyagokkal”.
Az elektromos buszok használata sokat tud csökkenteni a helyi emisszión, ami kiemelt cél Magyarországon, hiszen a közlekedési szektor a teljes magyar károsanyag-kibocsátás 20 százalékáért felel, és 1997 óta nem csökkent, miközben ebben az időszakban az ország összkibocsátása 34 százalékkal mérséklődött – részletezte az államtitkár.
A klímasemlegesség a cél
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy 2050-re szeretné elérni az ország a nettó klímasemlegességet.
Az út egyik fontos mérföldköve Weingartner Balázs szerint a székesfehérvári buszflotta zöldülése, amely példával szolgálhat minden helyi lakos számára, és reményei szerint ez előbb-utóbb meglátszik majd a közlekedés más szegmenseiben is.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója közölte: a 12 Ikarus busz összesen 110 ezer kilométert tett meg a helyi közlekedésben, és már most látszik, hogy az üzemeltetésük jóval olcsóbb, hiszen dízelüzemű buszokkal ez a táv 18 millió forintnyi üzemanyag-felhasználást jelentene. Rámutatott, hogy az elektromos buszozás a környezetvédelemről is szól, és
a tucatnyi autóbusszal 140 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg.
Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy buszaik a vártnál is kedvezőbb fogyasztást produkálnak városi forgalomban: a járművek 0,9 kilowattórát fogyasztanak kilométerenként, ami nemzetközi szinten is rendkívül alacsony érték.
Az Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású, szóló kivitelű, alacsonypadlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől és az útviszonyoktól függően – 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel is rendelkeznek.