Csalhatnak a borravalókkal, többször megbírságolták a HelloPayt

2022.11.09. 13:03
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) újabb vizsgálatot indított a HelloPay Zrt. ellen, mert a társaság vélhetően tisztességtelen nyomást gyakorolt a fogyasztókra az „elvárt” borravaló mértékéről – közölte a versenyhatóság.

A fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosító társaság a hatóság gyanúja szerint – a korábbi bírságok ellenére – olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamatánál, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.

Mint arról beszámoltunk, a GVH 2019 végén 20 millió forintra bírságolta a céget, amiért fizetőtermináljain alapbeállításként alkalmazta a 10 százalékos borravalót. A versenyhatóság akkor megengedhetetlen pszichés nyomásnak nevezte, hogy a 10 százalék mindig hozzáadódik a fizetendő összeghez, ha a vásárló azt nem módosítja.

2021 végén újabb eljárást indított a GVH a cég ellen, és 6 millió forintos bírságot szabtak ki, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot, vagyis alapbeállításként továbbra is a 10 százalékos borravaló fizetési lehetőségét ajánlotta fel a rendszer.

Jogsértően kényszeríthetik a fogyasztókat

A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a cég termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja, mivel a szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (például étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül – közölte a hatóság honlapján.

A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (például „Kérjük, állítsa be a borravaló mértékét: 0–20 százalék”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.

A GVH hangsúlyozta: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. A versenyhatóságnak három hónapja van az eljárás lefolytatására, amely két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Reagált a HelloPay a vádakra

A HelloPay az Index szerkesztőségéhez eljuttatta álláspontját a versenyhatóság állításairól, mondván, hogy „megdöbbenéssel olvasta a GVH honlapján (2022.11.09.) közzétett sajtóközleményt, amely arról tájékoztatja a közvéleményt, hogy a Hivatal ismételten vizsgálatot indított” a társasággal szemben egy korábban már lezárt ügyben.

Az újabb vizsgálat megindítását jogilag kifogásolhatónak tartják, ezen túlmenően a vizsgálódás megindításával kapcsolatos kommunikáció szerintük „indokolatlan, hírnevükre nézve káros és súlyos versenyhátrányt okoz, egyúttal sérti a vendéglátóiparban dolgozók érdekeit is”.

Kifejtették, hogy a GVH mindössze egyetlen bejelentés miatt indított újabb vizsgálatot és adott ki előzetes közleményt, tehát nem tömeges fogyasztói panaszra reagált a Hivatal.