- Gazdaság
- hellopay
- gazdasági versenyhivatal
- bírság
- csalás
- borravaló
- bankkártya
- fizetés
- terminál
- fogyasztóvédelem
Csalhatnak a borravalókkal, többször megbírságolták a HelloPayt
További Gazdaság cikkek
A fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosító társaság a hatóság gyanúja szerint – a korábbi bírságok ellenére – olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamatánál, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.
Mint arról beszámoltunk, a GVH 2019 végén 20 millió forintra bírságolta a céget, amiért fizetőtermináljain alapbeállításként alkalmazta a 10 százalékos borravalót. A versenyhatóság akkor megengedhetetlen pszichés nyomásnak nevezte, hogy a 10 százalék mindig hozzáadódik a fizetendő összeghez, ha a vásárló azt nem módosítja.
2021 végén újabb eljárást indított a GVH a cég ellen, és 6 millió forintos bírságot szabtak ki, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot, vagyis alapbeállításként továbbra is a 10 százalékos borravaló fizetési lehetőségét ajánlotta fel a rendszer.
Jogsértően kényszeríthetik a fogyasztókat
A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a cég termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja, mivel a szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (például étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül – közölte a hatóság honlapján.
A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (például „Kérjük, állítsa be a borravaló mértékét: 0–20 százalék”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.
A GVH hangsúlyozta: a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. A versenyhatóságnak három hónapja van az eljárás lefolytatására, amely két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Reagált a HelloPay a vádakra
A HelloPay az Index szerkesztőségéhez eljuttatta álláspontját a versenyhatóság állításairól, mondván, hogy „megdöbbenéssel olvasta a GVH honlapján (2022.11.09.) közzétett sajtóközleményt, amely arról tájékoztatja a közvéleményt, hogy a Hivatal ismételten vizsgálatot indított” a társasággal szemben egy korábban már lezárt ügyben.
Az újabb vizsgálat megindítását jogilag kifogásolhatónak tartják, ezen túlmenően a vizsgálódás megindításával kapcsolatos kommunikáció szerintük „indokolatlan, hírnevükre nézve káros és súlyos versenyhátrányt okoz, egyúttal sérti a vendéglátóiparban dolgozók érdekeit is”.
Kifejtették, hogy a GVH mindössze egyetlen bejelentés miatt indított újabb vizsgálatot és adott ki előzetes közleményt, tehát nem tömeges fogyasztói panaszra reagált a Hivatal.