További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: két csapás éri egyszerre Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 ezer forinttal terveznek az ünnepekre, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.
A magyarok 20 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből. Ugyanakkor a válaszadók négyötödének hiányos a családi kasszája.
Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 ezer forintot jelent – ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Különösen látványos a változás a fiatalok körében: míg márciusban a 18–29 évesek 45 százaléka látta úgy, hogy kényelmesen megél, októberre ez az arány már 15 százalékra csökkent.
Így alakulnak át a hitelcélok
A magyarok 11 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben.A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió forint. A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és a lakásfelújítás (32-32 százalék), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22 százalék). Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 11 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt.
Az elmúlt negyedévben 6 százalékkal emelkedett azok száma, akik a hitelfelvétel lehetőségét vésztartalék képzése miatt tartják elképzelhetőnek.
Az élelmiszerárak 40 százalékos emelkedése hatványozottan megjelenik a konyhapénzre fordítható összegben is. Július óta átlagosan 30 ezer forinttal többet költenek a megkérdezettek konyhapénzre, és a következő hónapokban további drágulásra számítanak. Míg jelenleg átlagosan 142 ezer forintot költenek erre az emberek, úgy vélik, néhány hónapon belül akár 200 ezer forint feletti összegbe is kerülhet majd ugyanaz a fogyasztói kosár.
Nem könnyű egyensúlyban maradni
Bár a Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a karácsonyi költések fedezésére, a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása jelenleg a negyedik legnépszerűbb hitelcél a személyi kölcsönök esetében.
Van, ami nem megy ki a „divatból”: a magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát. Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében már műfenyőt díszítenek. Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ. A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.
Ennyit költünk ajándékra
Évről évre kevesebb ajándék gyűlik a karácsonyfa alatt: a 2019-es 78 százalékról idén 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak, egyharmaduk pedig nem is tervez ezzel. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg átlagosan mintegy 35 800 forint volt. Hiába törekednek tehát a magyarok a karácsonyi költségek visszafogására, mégis úgy látszik, mélyebben a zsebükbe fognak nyúlni, mint tavaly.
A kutatásból kiderül, hogy a november a karácsonyi ajándékvásárlás legfőbb szezonja, 50 százalék ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. A slágertermékek között a top 3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv.
Mivel a tavalyi karácsonyra már kevésbé nyomta rá a bélyegét a koronavírustól való félelem, ezért szívesebben vásároltak a magyarok az üzletekben, mint az online térben. Úgy tűnik, idén ez a tendencia megtörni látszik: a felnőtt lakosság körében az ajándékot adók 55 százaléka előnyben részesíti a neten, webshopból való vásárlást.
Hagyományos fogások, de takarékosan
Megjelenik a takarékosság a menüsorban, ugyanis a magyarok 46 százaléka minél olcsóbb alapanyagokból szeretné a karácsonyi asztalra varázsolni a család kedvenceit. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy mást sütne-főzne, mint a korábbi években, egyharmaduk nem változtat a megszokott, jól bevált ünnepi menün.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásából az is kiderült, hogy szűkebb körben telnek majd az ünnepek. Kevesebben indulnak rokonlátogatóba: a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, nem látogatja meg rokonait, ismerőseit. 2021-hez képest ez 14 százalékos emelkedés, melyben szerepet játszhat, hogy aki vendégségbe megy, az ajándékot is vinne magával.
Ha nincs hal, nincs karácsony
A hozzávalókat tekintve a hal még mindig vezeti a listát, minden második családnál terítékre kerül. Pedig az idei aszályos nyár miatt kevesebb van belőle, emiatt legalább 30-40 százalékos drágulást vetítenek előre a halgazdaságok. A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, melyet igazi téli kedvencek: a dió és a mák követ.
(Borítókép: en Birchall / PA Images / Getty Images)