Vége a tejjel-mézzel folyó Kánaánnak az e-kereskedelemben
További Gazdaság cikkek
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
- Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját
A csúcsokat döntő, októberre már 21 százalék fölé emelkedő infláció a nyár vége óta egyre drasztikusabban hat mind a kereskedelemre, mind a vásárlók döntéseire – derül ki a GKID és az Árukereső.hu közös kutatásából.
Kifejezetten érződik a spórolás a tartós fogyasztási cikkek – főként a műszaki és számítástechnikai termékek – piacán: az online kereskedelem egyébként hagyományosan erős, most viszont gyengélkedő szegmensei a piac egészét visszahúzzák
– húzta alá Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója, hozzátéve: ez a két termékkör 2022 első 9 hónapjában már az infláció ellenére is forgalomcsökkenést könyvelhetett el.
Ellentétes hatások alakítják a kosárértéket
A kosárértékek az év elején még 12 százalékkal bővültek, a második és harmadik negyedévben azonban már néhány százalékkal csökkentek. Ebben a folyamatban két ellentétes hatás játszik szerepet, egyelőre azonos, egymást kioltó mértékben:
Míg az infláció, illetőleg az árfolyam romlása felfelé hajtja a kosárértékeket, addig az olcsóbb, helyettesítő termékek preferálása egyértelműen lefelé.
Michal Vodák, az Árukereső.hu-t is magába foglaló Heureka Group vezetője kiemelte: az utóbbi hónapokban, már az iskolakezdés óta egyre inkább azt tapasztalják, hogy jelentősen megnőtt a keresések száma a márkázatlan legalacsonyabb árú termékekre, sőt az alapélelmiszerekre is, legyen szó cukorról, lisztről, WC-papírról vagy éppen füzetről. A prémium- helyett az olcsóbb márkák felé fordulnak a vásárlók, ez pedig látszólag képes enyhíteni az infláció hatásait a kosárértékeken.
Noha a magas infláció és a rezsi emelkedése negatívan hat a vásárlók költési kedvére, a reakcióik nem egységesek. Egyfelől bizonyos területeken elindult a lefelé vásárlás (vagyis olcsóbb, helyettesítő termékek keresése), más kategóriák esetében pedig inkább kevesebbet vásárolunk, ám kitartunk a preferált márkáink mellett. A tartós fogyasztási cikkeknél például mindkét trend tetten érhető. Madar Norbert szerint egyre jobban erősödik az a tudatos vásárlói réteg, amelyik nem azért nem vásárol, mert nem tehetné meg, sokkal inkább elővigyázatosságból. Mivel azonban ez a réteg rendelkezik tartalékokkal, a karácsonyi szezonban várhatóan a fogyasztást nem fogják annyira vissza, mint ahogyan azt még a nyár végi bejelentések után közvetlenül tették.
Milyen lesz az ünnepi szezon?
A kutatás ezúttal is vizsgálta a kereskedők várakozásait: az eredmények alapján a webáruházak a tavalyinál visszafogottabb ünnepi időszakra számítanak, amit már a novemberi forgalmi adatok is igazolnak. A képet árnyalja, hogy a visszafogottabb kereslet ellenére a magas infláció miatt valójában nem költenek a vásárlók kevesebbet, mint tavaly ilyenkor – nominálisan 5–10 százalék közötti növekedésre lehet számítani az utolsó negyedév tekintetében –, miközben a tranzakciószámok már inkább stagnálást vagy akár kismértékű csökkenést is mutathatnak 2021-hez képest. Ezek alapján összességében a szokásosnál elhúzódóbb, „laposabb” és a tavalyinál gyengébb eredményeket produkáló szezonra lehet számítani.
A GKID lakossági mérései és az Árukereső.hu keresési statisztikái alapján
idén karácsonykor népszerűek lehetnek a kisebb értékű termékek (ruhák, játékok, könyvek), a műszaki cikkek közül az airfryerek, robotporszívók, valamint minden kategóriánál érezhetően nagyobb a kereslet az olcsóbb, saját márkás termékek iránt.
A prémiumáruk vonalán nem várható visszaesés, inkább a felső-középkategóriás termékek iránt csökkenhet valamelyest a kereslet.
A felsorolt jellegzetességek is előrevetítik, hogy miközben a piac növekedése – legalábbis átmenetileg – megtorpanni látszik, egyre szorosabbá válik a verseny az online értékesített termékkategóriák között. A legnagyobb forgalmat generáló online termékcsoportnak továbbra is a műszaki cikkek számítanak, azonban árnyalja a képet, hogy a szegmens forgalma 3 százalékkal csökkent 2022 első kilenc hónapjában a tavaly január–szeptemberi időszakhoz képest. A képzeletbeli dobogó második fokán a ruházati és divatcikkek állnak, de már nem sokáig: ez a szegmens hamarosan itthon is az élre ugrik a termékkategóriák versenyében. Erre utal az is, hogy a szektor az év első kilenc hónapjában 35 százalékos növekedést produkált 2021-hez képest.
Mit hoz a távolabbi jövő?
A GKID elemzőinek jelenlegi várakozásaiban csak kisebb recessziós időszak szerepel. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság normalizálódásával már 2023 második felében csökkenhet az infláció, növekedhetnek a reálbérek, újra dinamikus növekedési pályára állítva az online kiskereskedelmet.
Ebben azok a kereskedők lesznek előnyben, akik hosszú ideje felépítették a vásárlók bizalmát, és minőségi, színvonalas kiszolgálással építettek vásárlói bázist
– mondta Michal Vodák. Bár az ár fontos tényező a piacon, szerinte emellett a választék és a megbízhatóság legalább annyira fontos. Az árérzékenység miatt felértékelődnek az akciók, a valós árleszállítások, ezekre akár várni is hajlandók a fogyasztók, akik többféle stratégiát követhetnek: van, aki már most elkezdte a vásárlást, hogy az inflációs hatást megelőzze vagy mérsékelje, míg mások épp kivárják az akciós időszakot, hogy kihasználják a kedvezményeket.
(Borítókép: Carol Smiljan/NurPhoto via Getty Images)