Vasúti vállalatot alapít Mészáros Lőrinc cége
További Gazdaság cikkek
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
A magyar vasút több mint 170 éves története tele van olyan sikerekkel, amelyek hozzájárultak a nemzetgazdaság fejlődéséhez. Ma a vasút nemzetközi újjáéledésekor Magyarországon is gőzerővel folyik a vonalak fejlesztése, aminek része a vasúti közlekedés irányításáért felelős úgynevezett biztosítóberendezési és távközlési rendszerek átépítése is. Ezek az egyébként utasok számára többnyire láthatatlan rendszerek felelnek azért, hogy minden vonat biztonságosan és pontosan közlekedhessen.
Mára azonban a szemaforok helyét átvették a mozdonyokba épített digitális kijelzők, a pályaőrök feladatát pedig az automata sorompók. Ezekre a fejlett eszközökre eddig nem született hazai megoldás, most azonban a magyar V-Híd és a cseh AZD Praha közös vállalatot hozott létre annak érdekében, hogy ezeknek a vasúti berendezéseknek a fejlesztése és gyártása Magyarországon történjen.
Tehát törekszenek a magyar biztosítóberendezés megteremtésére.
A kezdetek óta legfontosabb célunk, hogy a vasútépítés minden szegmensében a V-Híd legyen a piacvezető magyar cégcsoport. Mostanra egy körülbelül ezerfős vállalatcsoport szolgálja ki a magyarországi vasúti beruházásokat, kezdve a 150 mérnököt foglalkoztató tervezőcéggel, a vasúti infrastruktúrát megépítő át a vasúti szállítmányozást végző vállalatig – ismertette Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója a magyar–cseh közös társaság létrehozásáról szóló ünnepi eseményen.
Folyamatosan fejlesztenek annak érdekében, hogy ne csak a kapacitásuk, hanem a hatékonyságuk is növekedni tudjon
– mondta, hozzátéve, hogy 2020-ban megvásárolhattak egy olyan, nagy teljesítményű vágányépítő gépláncot, amelyből csupán három van Európában. A magyar szakemberekkel és mérnökökkel át is terveztették, továbbá megállapodtak egy közép-európai szervizbázis létrehozásában. Ezentúl ezeket a gépeket belföldön, hazai szakemberek tudják szervizelni.
Egy pillanatra se állunk meg a fejlődésben, aminek eredményeként magyar kivitelező vállalatból régiós vasútépítési szereplővé szeretnénk válni
– szögezte le Sárváry István.
Az ország számos pontján futó projektjeik közül kiemelte a Szegedet Röszkével összekötő munkájukat, amely újra megteremti Szeged és Szabadka között a vasúti összeköttetést, és nemcsak a Szerbiával való gazdasági együttműködést, hanem a határon túl élő magyarok életét is megkönnyíti.
A másik fontos része ennek, hogy ezzel lehet elkerülni, hogy a teherforgalom továbbra is Magyarországon menjen, és ne Szerbián keresztül, mert mindaddig, amíg a Budapest–Belgrád vasútvonalat építik, ezen a kerülőútvonalon a teherforgalom ugyanúgy tud haladni. Ennek a munkának az egyik része a vasúti biztosítóberendezés kiépítése, amelyben a cseh vállalatban találtak partnerre.
Az AZD Praha legkorszerűbb technológiájával és hazai szakemberek segítségével létrehoztak egy magyar biztosítóberendezést fejlesztő, gyártó és oktatóközpontot is V4SIL néven.
A vegyesvállalatot azzal a céllal hozták létre, hogy olyan berendezéseket fejlesszen és gyártson Magyarországon, amely amellett hogy teljesíti az európai vasutakra vonatkozó biztonsági átjárhatósági követelményeket, tökéletesen kielégíti a magyar vasúthálózatot üzemeltető igényeit is, biztosítva ezzel az utasok és a szállítmányozók számára a biztonságos, gyors és pontos közlekedést – fejtette ki a V-Híd Zrt. vezérigazgatója.
Zdenek Chrdle, a cseh tulajdonú AZD Praha elnöke a bejelentésen kifejtette: az ilyen összetett és biztonságkritikus rendszerek esetében elengedhetetlen, hogy kellően képzett emberek álljanak rendelkezésre azok működtetéséhez. Ezért működtetnek saját oktatási központot, ahol a legújabb informatikai eszközök alkalmazásával, egy működő vasúti rendszer valódi fizikai modelljével kombinálva képezhetik azokat a szakembereket, akik később a vasutat üzemeltetik.
A szakember közölte magyar partnerével, hogy az AZD biztosítja a legújabb technológiát, amelynek köszönhetően megalkothatnak egy új V4SIL-ökoszisztémát, beleértve a hardvert, a szoftvert és egy korszerű képzési központot, amely a magyar vasutak igényeire és körülményeire specializálódott.
Mészáros Lőrinc: Vasúttörténeti pillanat
A rendezvényen felszólalt Mészáros Lőrinc, a V-Híd többségi tulajdonosa is, aki szerint vasúttörténeti pillanatot élünk meg, hiszen ezen a piacon eddig csak a nyugatiak tudtak érvényesülni, szinte egyeduralkodók voltak.
Arról is beszélt, hogy a vegyesvállalat létrehozása nagy lehetőség a V-Hídnak, és a cél az, hogy a biztosítóberendezés a nagyobb versenytársak eszközeivel szemben megállja a helyét.
A vállalattal a vasútépítés teljes szortimentjét ki tudjuk szolgálni, a vágányépítés és a felsővezeték létesítése nem jelentett különös kihívást
– fűzte hozzá Mészáros Lőrinc.
A vállalatcsoport csaknem százmilliárd forintos árbevétellel bír 2022-ben, jövőre pedig elindul nagyobb teljesítménnyel a Budapest–Belgrád vasútvonal.
Egyesítik az erőt
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy a vasút új kiugrási lehetőséget jelent a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború által okozott gazdasági világválságban. A vasúti szállítmányozás vetélytársaival szemben válságállónak bizonyult.
A tárcavezető szerint kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem képesek ellenőrzésük alatt tartani kritikus infrastruktúrájukat. Ehhez pedig a vasúti biztosítóberendezések elengedhetetlenül szükségesek. A magyar gazdaság fejlődése érdekében kulcsfontosságú a legmodernebb biztosítóberendezések alkalmazása, az új magyar–cseh közös vállalat létrehozásával és annak keretében megvalósuló fejlesztések pedig megteremtik ennek lehetőségét – húzta alá Szijjártó Péter.
Erősödhet a magyar vasút
A közösen létrehozott, többségi magyar tulajdonú társaságban feladat lesz a tervek szerint a MÁV előírásainak megfelelő berendezések szoftver- és hardverelemeinek korszerűsítése, későbbiekben pedig gyártása. A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt a beruházásnál, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek.
A közös cégben történik majd a hazai bevezetés, a magyar vasúti projektekhez kapcsolódó tervezés támogatása, a hazai beszállítók, valamint alvállalkozók képzése és minősítése, az üzemeltető munkájához elengedhetetlen labor- és szimulátorközpont kiépítése, továbbá a fedélzeti berendezések magyarországi telepítése.
(Borítókép: Mészáros Lőrinc 2022. december 8-án. Fotó: Nagy Tamás / Index)