- Gazdaság
- üzemanyag
- benzin
- gázolaj
- benzinkút
- üzemanyagpiac
- üzemanyagárak
- üzemanyagellátás
- shell
- omv
- auchan
Válaszoltak a benzinkutak: ennyi idő kell a hazai üzemanyagpiac helyreállásához
További Gazdaság cikkek
2021. november 15., illetve 2022. december 6. Ez a két dátum, illetve a közte eltelt időszak biztosan belevésődött a hazai üzemanyagpiac szereplőinek emlékezetébe. Az előbbi jelöli azt a dátumot, amikor a kormány 480 forintban maximálta a 95-ös oktánszámú benzin és gázolaj literenkénti árát.
Az ársapka nem mindenki fején állt jól, országszerte számos kisebb benzinkút nem bírta el a nyomott árak okozta terheket, és kénytelen volt bezárni.
Azzal mindenki tisztában volt, hogy a hatósági árak kivezetése fájdalmas lesz azok számára, akik élhettek vele. A taxisok már áremelést lengettek be, az ételkiszállítás díja rögtön ugrott is egyet a költségek emelkedésére, míg a lakosságnak a rezsiárak adta jobbhorog és a brutálisan elszálló élelmiszerárak által bevitt balegyenes után az egyik napról a másikra emelkedő üzemanyagárak jelentették az újabb pofont.
Az egyik napról a másikra a fentebb említett másik dátumra, vagyis december 6-ra vonatkozik. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, illetve Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter nem Mikulás-csomagot rakott a lakosság csizmájába Szent Miklós napján, hanem drágább üzemanyagot a tankokba.
Ami a lakosság számára pofonként, az a piaci szereplőknél kijózanodásként hatott. Előbbiek akkor úgy tankoltak, mintha kötelező lett volna, sorok kígyóztak a benzinkutaknál – már amelyiknél maradt még mit a tankokba tölteni. Sok töltőállomásra rákanyarodva már tábla várta az autósokat jelezve, hogy nincs több benzin.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az üzemanyag-kereslet ilyen mértékű megugrását egyértelműen a pánik számlájára írta. Ez egybecseng Hernádi Zsolt szavaival, aki szerint a mennyiségi korlátozás ellenére pánikvásárlásba kezdtek a magyarok, ami évtizedek óta nem látott krízist eredményezett a kutakon.
Mi várható árak tekintetében?
Az üzemanyagárak alakulásának tekintetében a napokban napvilágot látott jóslatok nem sok derűre adnak okot. A Mol-vezér szerint a közeljövőben nem várható nagyobb konszolidáció, köszönhetően annak, hogy a forint árfolyama, illetve az olajár nagyban meghatározza a hazai árképzést.
A Holtankoljak.net vezetője a napokban úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy nem vár enyhülést az üzemanyagok árában, az ellátási problémák pedig még egy darabig velünk maradhatnak.
Oszkó Péter, a Bajnai-kormány pénzügyminisztere pedig egyenesen úgy fogalmazott: nem lenne meglepve, ha tartósan magas szinten maradnának a hazai üzemanyagárak.
Szűkszavú benzinkutak
Az Index megkereste a Mol mellett a hazai üzemanyagpiacon tevékenykedő benzinkutakat, miként értékelik a hatósági árak kivezetését, mikorra várható az ellátás konszolidációja – mikorra várható az import újbóli megindulása? (A Mol korábban úgy nyilatkozott, hogy a hatósági árak miatt teljesen eltűnt a magyarországi behozatal, és kizárólag a hazai olajvállalat látja el az országot üzemanyaggal.) Továbbá, hogy milyen árakkal számolnak a jövőben?
A Shell röviden reagált: a brit multi számításai szerint karácsonyra helyreállhat ez üzemanyagellátás a töltőállomásain. Megjegyezték, hogy a beszűkült piaci környezetben is folyamatosan importáltak Magyarországra üzemanyagot, ami azonban a magas kereslet miatt hamar elfogyott. „A Shell mindent megtesz a piac rendeződése érdekében” – közölték.
Ennél is szűkszavúbbnak bizonyult az OMV. Az osztrák multi a következő közleményt juttatta el szerkesztőségünk részére:
Az OMV Hungária Kft. már a hatósági ár alkalmazása alatt is folyamatosan importált üzemanyagot Magyarországra. A hazai stratégiai készletek visszatöltése hamarosan lezárul, emellett az OMV jelenleg is mindent megtesz annak érdekében, hogy folyamatos behozatal útján biztosítsa az üzemanyag-ellátást.
Az Auchan jelezte, hogy piaci szereplőként veszteséget szenvedtek el a hatósági áras időszak alatt, és örülnek annak, hogy ismét „a piaci törvények szerint működik idehaza az üzemanyag-értékesítés”.
A francia konszern az üzemanyag-ellátásra vonatkozó kérdésben úgy nyilvánult meg, hogy „megbízható forrásból kaptuk és kapjuk az üzemanyagot az Európai Unióból, olyan beszállító partnerektől, akik biztosítani tudják mind a magyar, mind az Auchan minőségi standardoknak megfelelő minőséget”.
A vállalat szerint a hazai üzemanyagok árát több tényező együttes hatása alakítja.
A világpiaci ártól kezdve a forint-euró, illetve a forint-dollár árfolyamán át, egészen odáig, hogy az importőrök milyen ütemben térnek vissza a magyar piacra.
„Vállalatfüggő, hogy ki milyen stratégiával igyekszik enyhíteni a veszteségein. Mi azt választottuk, hogy a lehető legkedvezőbben adható piaci árral fókuszálunk a vásárlók visszahódítására. Ez a mögöttünk hagyott hétvégén literenként 599 forintos benzin-, valamint 669 forintos gázolajárat jelentett” – írták.
Az Index az Orlent (korábban Lukoil) is kereste. A vállalat későbbre ígért választ.
Frissítés: A magyar piacra nemrég belépő Orlen szerkesztőségünknek eljuttatott válaszában nem ment bele a piac elemzésébe. Hangsúlyozták, hogy szeretnék megerősíteni itteni piaci helyzetüket, ehhez többek között a Moltól vesznek át kutakat.
2022. december elsején közel 80 olyan töltőállomás került az Orlen csoport tulajdonába, amelyeket korábban a Lukoil márkanév alatt magántulajdonban üzemeltettek. A benzinkutak átmárkázását azonnal megkezdtük, a töltőállomások 2023 első negyedévének végéig maradéktalanul Orlen-színekbe öltöznek. 2024-ben további 64 töltőállomást veszünk át a Moltól, ezek is teljes arculatváltáson fognak átesni. Szeretnénk megerősíteni a magyarországi üzemanyagpiacon elfoglalt negyedik helyünket, illetve céljaink között szerepel a további növekedés is. A jelenlegi helyzet mindenki számára nehéz és kihívásokkal teli, vállalatunk azonban magabiztosan lépett be a magyar piacra, szeretnénk növelni a versenyt első osztályú üzemanyagaink és szolgáltatásaink révén, amelyek körét fokozatosan bővítjük.
(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)