Durván drága az álommunka, de ilyen kilátás garantáltan egyik irodából sincs

PAP 1546
2022.12.27. 16:38
Nagyon mélyen a zsebébe kell annak nyúlnia, aki gyerekkori álmát szeretné megvalósítani. A nyugat-európai országokhoz képest ugyan jóval kedvezőbb áron juthatunk Magyarországon kereskedelmipilóta-szakszolgálati engedélyhez, azonban még így is körülbelül egy budapesti garzonlakás árával kell számolnia annak, aki a felhők fölé vágyik. Az álommunkákról faggatóztunk a Wizz Air budapesti képzési központjában.

Sokan bele sem gondolnak abba, hogy a repülés mint foglalkozás elérhető lehet, pedig hosszú távú karrierlehetőséget rejt magában – ismertette Zsarnay Zsófia, a Wizz Air kadétprogramokért felelős vezetője, aki hozzátette, hogy míg Nyugat-Európában a kereskedelmi célú pilótaképzés 100-140 ezer euróba kerül, addig Kelet-Európában a képzés díja egy budapesti használt garzonlakás ára, körüli hatvanezer eurótól indul. 

Nulláról két év alatt bárki lehet Airbus 320-as pilóta

A Wizz Air kadétprogramjához már 14 ezer euró is elég, hiszen a többit a légitársaság előfinanszírozza. Ehhez szükség van a kadét szándékára is, hogy a későbbiekben a légitársaságnál dolgozik majd, és a béréből visszafizeti a tandíjat. 

Nem sok olyan légitársaság van a piacon, amely lehetőséget ad arra, hogy egy frissen végzett pilóta légi közlekedésben szerzett repülési tapasztalat nélkül állást kapjon. 

A versenyképes fizetésből adódóan sokan tekintek erre a lehetőségre befektetésként, azonban ezt nem szeretjük, mert ez sokkal több annál

– nyomatékosította Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója.

Országonként eltérő a pályakezdők fizetése (a helyi árszínvonalnak megfelelően), azonban a képzés másfél-két éven belül bőven megtérül. A pilótáknak van egy alapfizetésük, a bér hatvan százaléka, amelyet akkor is megkapnak, ha az adott hónapban nem repülnek, ezenfelül számít a megtett kilométerek és a landolások száma is. A pilóták, különösen ha elérik a kapitányi rangot, a többszörösét képesek megkeresni a multiknál kínált állásokhoz képest, és lássuk be, ilyen kilátása egyik irodának sincs. A nagy ambícióval rendelkezők oktathatnak, sőt menedzseri babérokra is törhetnek.

Nagyon számít a pénz, de nem minden

A felvétel azonban még nem garancia, sok ellenőrző ponton kell a későbbiek folyamán is megfelelni. A Wizz Air más európai képzésekhez képest nem árul zsákbamacskát, így már a kiválasztási folyamat során kiderül, hogy valakiből lehet-e közforgalmú pilóta. 

A pénz nem minden, szigorú felvételi eljárásban kell részt vennie annak, aki megvalósítaná az álmát, és kereskedelmi repülőgép pilótája szeretne lenni. A kompetenciák mellett hangsúlyos a jelölt hozzáállása és motivációja, felmérik a mentális állapotát, amiből következtethetnek arra, hogyan tud majd a pilótafülkében megfelelni. A felelősség nagy, hiszen a kiképzett pilótától a jövőben akár 240 utas sorsa függhet – szögezte le Zsarnay Zsófia.

Minden feltételnek meg kell felelni, nem elég az álom, a motiváció és a pénz.

A Wizz Air nem ír elő diplomát, így aki pilóta szeretne náluk lenni, annak elég érettségivel rendelkeznie. Nyelvvizsgát ugyan nem kérnek, de az erős középfokú angolt megkövetelik, amelyet felmérnek, már a pályaalkalmassági tesztet is angolul kell kitölteni, valamint a képzés és a vizsgák is angolul zajlanak – folytatta. 

Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója szerint sokan a tévhitek miatt nem jelentkeznek a programra. A kadétoknak ugyan első osztályú orvosi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelniük, de lehet szemüvegük vagy lyukas/tömött foguk. A tökéletes éleslátás csak a vadászpilótáknál követelmény. Nem tévhit azonban, hogy matematikából és fizikából magabiztos tudás kell, hogy az ember felvételt tudjon nyerni, és a képzést eredményesen tudja teljesíteni.

Garancia azonban még így sincs, hogy valakiből utasszállító gép pilótája lesz.

A toborzók egyedül azt biztosítják, hogy a legrátermettebb emberek kerüljenek oda. Az európai piacon a jelöltek egy-három százaléka nem fejezi be a programot, a Wizz Airnél is hasonló a statisztika. A növendékek teljesítményéről kéthetente kapnak jelentést, öt hónap után pedig komplexen nézik az előmenetelt, és a vizsgarepüléseket is sikeresen kell abszolválniuk. A kadét által befizetett 14 ezer euró lényegében az első öt hónap költségét fedezi, amelynek első egy-két hónapjában főleg elméleti tudást szereznek a tanulók. Ám a képzési program innen sem egyszerű, további 13 hónapnyi kemény munka vár a tanulókra, aminek a költségét azonban már a Wizz Air finanszírozza.

A programból különböző okból kiesők lehetőséget kapnak arra, hogy a 14 ezer euróból magánpilóta-szakszolgálati engedélyt szerezzenek, ami arra jogosítja őket, hogy saját kedvtelésből repüljenek egy hajtóműves kisgépekkel. Sokan meg is állnak ezen a szinten, de akadnak olyanok is, akik máshol harcolnak tovább az álmukért.

Teljesen más, mint a gépjárművezetői engedély

Míg jogsival bármilyen autó vezethető, addig a repülőgépeknél teljesen más a helyzet. A filmekben talán sokaknak feltűnt, hogy a Boeingoknál ikonikus kormányt fognak a pilóták, addig az Airbus franciásan, kecsesen a botszerű, úgynevezett sidestickkel operál. Ám nemcsak ez más, hanem a gépek elektronikájának, gombjainak és jelzőrendszereinek működését is el kell sajátítani. 

A kadétprogramot elvégzők elsőként kereskedelmipilóta-szakszolgálati engedélyt szereznek, azonban ez még kevés ahhoz, hogy kereskedelmi gépet vezethessenek.

Itt is akadnak bőven csavarok: a class rating megszerzésével egy adott családba tartozó gép összes típusára adnak licencet, például az egy belső égésű motorral rendelkező repülőgépek családja. Ezen belül több típust is vezethet, például Piper Pa28-at vagy Diamond DA–40-et. Ezzel szemben type rating, azaz típusképzés szükséges a komplex repülőgépekre, például az Airbusokra vagy Boeingokra is. 

Nem szerencsés magánúton egy konkrét Airbus-típusra képződni, mivel nem biztos, hogy talál majd a pilóta olyan társaságot, ahol azzal repülnek, így ez az összeg nagy eséllyel megy a süllyesztőbe, mivel a típusképzések külön-külön nagyon sokba kerülnek – világított rá Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója. 

Maxon pörög a 8,5 millió eurós szimulátor

Napjainkban is először kisrepülőn gyakorolnak a kadétok, akik később Airbus A320-as szimulátorokon edzenek. Ebből a Wizz Air világszínvonalú képzési központjában egy rögzített és három mozgó található. A központ átadásakor két darabot állítottak a képzés szolgálatába, azonban két éven belül szükség lett az újabb, 8,5 millió eurót érő eszköz beszerzésére, hogy tartani tudják a vállalat ambiciózus növekedési üteméhez szükséges képzési számot. Az élethű élményt nyújtó szimulátorok, ha nem is 0–24-ben mennek, de hajnali fél 4-nél korábban nem kerülnek alvó üzemmódba.

A maximális kihasználtság az energiaszámlákon is meglátszik ám

 – mutatott rá ezeknek az összegeknek a teljesítését jóváhagyó Tóvári Attila, a Wizz Air pilótaképző iskolájának oktatásért felelős vezetője.

Bárkiből nem lehet ám stewardess sem

A légiutas-kísérőkre vonatkozó elvárások kevésbé szigorúak, a felvételijük egy nap, és a tréning is rövidebb, öt-hat hét – közölte a Wizz Air légiutaskísérő-alapképzésért felelős vezetője, aki részletezte: a pozitív hozzáállás mellett sokat számít a csapatban való dolgozás képessége, a kiváló angolnyelv-ismeret, a rugalmasság és a konfliktuskezelés is. Az idei üzleti évben a Wizz várhatóan több mint ötvenmillió embert fog szállítani, így sokfajta emberrel találkoznak a légiutas-kísérők, akiket mind tudni kell kezelni.

Megtudtuk, hogy a képzés része az önvédelmi oktatás, és azt is, hogy még véletlenül se szorongassuk meg az utaskísérők karját, mert hirtelen lekötözve találhatjuk magunkat. Ha heves indulataink miatt kell korábban leszállnia a gépnek, horribilis összegeket is kaphatunk a nyakunkba.

Mint az ábra is mutatja, bár a Wizznél nagy hangsúlyt fektetnek az utaskiszolgálásra a képzés során, a légiutas-kísérőket mégsem elsősorban az italok és snackek felszolgálására képezik ki. Ráadásul hosszú út vezet ahhoz, hogy valaki egyáltalán megkezdhesse a tréninget.

Tévhit, hogy alacsony hölgyet nem képeznek ki, ha megfelel a szigorú feltételeknek, nagyon is van esélye.

Az viszont, hogy tudni kell úszni, nem holmi városi legenda, a Wizz Air az utaskísérőktől és a pilótáktól is megköveteli, hogy ne féljenek a víztől, és jó úszók legyenek, akik vész esetén nem riadnak vissza attól, hogy segítsék a mentőalakulatok munkáját. A kiképzésen felül a tudást időszakos frissítő tréningeken, vizsgákon is ellenőrzik, amelyekre a kimondottan erre a célra átalakított Airbus A320-ason készítik fel a kollégákat. A kabinszimulátorban naponta húsz, de akár nyolcvan ember is megfordulhat, akik a nem várt eseteket modellezve gyakorolhatnak. 

Nekünk mindennap úgy kell felszállnunk, hogy a legrosszabbra készülünk. Ezt mondjuk, de ez a pilóták fejében is ott van. A biztonság mindenek előtt van, előírásban rögzítik, hogy az utasok számának arányában mennyien alkossák a személyzetet.

Nagy súlyt kaphatnak nyakukba a vészkijárat mellett ülők

Sok légitársaság meghatározza azt is, hogy ki ülhet vészkijárat mellé, a légiutas-kísérők ítélik meg, hogy kik foglalhatnak ezeken az üléseken helyet, így például akik nem tudnak nekik egy esetleges vészhelyzet esetén segíteni, azok kiszorulnak ebből a körből (kiskorúak, mozgáskorlátozottak, várandósok, vakvezető kutyával közlekedők). 

A nagy lábtér miatt sokan szívesen foglalnak extra díjért ülőhelyet a vészkijárat mellé, azonban nem árt, ha tudják, hogy nem minden a kényelem.

Saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy az Airbus Neók vészkijáratát az automata rendszerrel könnyen ki lehet nyitni, azonban egyes, forgalomban lévő gépeké csak manuálisan nyitható a mintegy 15 kilogrammos ajtó kiemelésével.

Bemutatták nekünk a kifejezetten tűzoltás gyakorlására készült konténerüket is. A speciálisan kialakított konténerben a személyzet különböző fajta és a repülőgép különböző részeiben esetlegesen keletkező tűz eloltását tanulja meg és gyakorolja be. Tehát minden eshetőségre felkészítik a személyzetet, hogy az emberek minden körülmények között nyugodtan és biztonságban utazhassanak.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.

március 25., 13:32

  • Címlapon
Videón, ahogy a földrengés utáni áradás elsöpri az embereket Mianmarban

Videón, ahogy a földrengés utáni áradás elsöpri az embereket Mianmarban

Ezer fölé emelkedett a halálos áldozatok száma.

2 órája

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.

március 25., 12:45

  • Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.

március 25., 10:35

  • Gazdaság
Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Lejtőre kerültek az árak.

március 25., 13:56

  • Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

Varga Mihályék léptek.

március 22., 11:37

  • Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.

március 24., 14:03

  • Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.

március 24., 15:35

  • Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.

március 25., 18:23

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Gazdaság
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Minden változásról tájékoztatniuk kell a boltoknak.

március 22., 09:48

  • Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.

március 24., 13:23

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.

március 22., 17:34

  • Címlapon
Utánajártunk, mikor törlik el az óraátállítást

Utánajártunk, mikor törlik el az óraátállítást

Az európaiak döntő többsége már búcsút intene neki.

4 órája

  • Címlapon
Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző

Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző

Orbán Viktor személyesen írt neki levelet.

tegnap, 19:51

  • Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Számokat is közzétett a miniszterelnök.

március 23., 11:47

  • Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Több hiányosság is előjött.

március 24., 11:44

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Címlapon
Meghalt Miske László, Jászai Mari-díjas színművész

Meghalt Miske László, Jászai Mari-díjas színművész

A debreceni Csokonai Színház művésze 89 éves volt.

36 perce

  • Címlapon
A zenész is dolgozik, vagy amit élvezünk, az nem számít munkának?

A zenész is dolgozik, vagy amit élvezünk, az nem számít munkának?

Heti hét nap is kevés néha a sikerhez.

38 perce

  • Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.

március 22., 19:21

  • Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Maradt a múlt héten tapasztalt szint.

március 24., 07:21