Durván drága az álommunka, de ilyen kilátás garantáltan egyik irodából sincs

További Gazdaság cikkek
-
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak
- Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos
- Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára
- Egy éve lejárt édességeket árultak egy magyarországi üzletben, azonnal lecsapott a hatóság
- A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését
Sokan bele sem gondolnak abba, hogy a repülés mint foglalkozás elérhető lehet, pedig hosszú távú karrierlehetőséget rejt magában – ismertette Zsarnay Zsófia, a Wizz Air kadétprogramokért felelős vezetője, aki hozzátette, hogy míg Nyugat-Európában a kereskedelmi célú pilótaképzés 100-140 ezer euróba kerül, addig Kelet-Európában a képzés díja egy budapesti használt garzonlakás ára, körüli hatvanezer eurótól indul.
Nulláról két év alatt bárki lehet Airbus 320-as pilóta
A Wizz Air kadétprogramjához már 14 ezer euró is elég, hiszen a többit a légitársaság előfinanszírozza. Ehhez szükség van a kadét szándékára is, hogy a későbbiekben a légitársaságnál dolgozik majd, és a béréből visszafizeti a tandíjat.
Nem sok olyan légitársaság van a piacon, amely lehetőséget ad arra, hogy egy frissen végzett pilóta légi közlekedésben szerzett repülési tapasztalat nélkül állást kapjon.
A versenyképes fizetésből adódóan sokan tekintek erre a lehetőségre befektetésként, azonban ezt nem szeretjük, mert ez sokkal több annál
– nyomatékosította Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója.

Országonként eltérő a pályakezdők fizetése (a helyi árszínvonalnak megfelelően), azonban a képzés másfél-két éven belül bőven megtérül. A pilótáknak van egy alapfizetésük, a bér hatvan százaléka, amelyet akkor is megkapnak, ha az adott hónapban nem repülnek, ezenfelül számít a megtett kilométerek és a landolások száma is. A pilóták, különösen ha elérik a kapitányi rangot, a többszörösét képesek megkeresni a multiknál kínált állásokhoz képest, és lássuk be, ilyen kilátása egyik irodának sincs. A nagy ambícióval rendelkezők oktathatnak, sőt menedzseri babérokra is törhetnek.
Nagyon számít a pénz, de nem minden
A felvétel azonban még nem garancia, sok ellenőrző ponton kell a későbbiek folyamán is megfelelni. A Wizz Air más európai képzésekhez képest nem árul zsákbamacskát, így már a kiválasztási folyamat során kiderül, hogy valakiből lehet-e közforgalmú pilóta.
A pénz nem minden, szigorú felvételi eljárásban kell részt vennie annak, aki megvalósítaná az álmát, és kereskedelmi repülőgép pilótája szeretne lenni. A kompetenciák mellett hangsúlyos a jelölt hozzáállása és motivációja, felmérik a mentális állapotát, amiből következtethetnek arra, hogyan tud majd a pilótafülkében megfelelni. A felelősség nagy, hiszen a kiképzett pilótától a jövőben akár 240 utas sorsa függhet – szögezte le Zsarnay Zsófia.
Minden feltételnek meg kell felelni, nem elég az álom, a motiváció és a pénz.
A Wizz Air nem ír elő diplomát, így aki pilóta szeretne náluk lenni, annak elég érettségivel rendelkeznie. Nyelvvizsgát ugyan nem kérnek, de az erős középfokú angolt megkövetelik, amelyet felmérnek, már a pályaalkalmassági tesztet is angolul kell kitölteni, valamint a képzés és a vizsgák is angolul zajlanak – folytatta.
Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója szerint sokan a tévhitek miatt nem jelentkeznek a programra. A kadétoknak ugyan első osztályú orvosi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelniük, de lehet szemüvegük vagy lyukas/tömött foguk. A tökéletes éleslátás csak a vadászpilótáknál követelmény. Nem tévhit azonban, hogy matematikából és fizikából magabiztos tudás kell, hogy az ember felvételt tudjon nyerni, és a képzést eredményesen tudja teljesíteni.
Garancia azonban még így sincs, hogy valakiből utasszállító gép pilótája lesz.
A toborzók egyedül azt biztosítják, hogy a legrátermettebb emberek kerüljenek oda. Az európai piacon a jelöltek egy-három százaléka nem fejezi be a programot, a Wizz Airnél is hasonló a statisztika. A növendékek teljesítményéről kéthetente kapnak jelentést, öt hónap után pedig komplexen nézik az előmenetelt, és a vizsgarepüléseket is sikeresen kell abszolválniuk. A kadét által befizetett 14 ezer euró lényegében az első öt hónap költségét fedezi, amelynek első egy-két hónapjában főleg elméleti tudást szereznek a tanulók. Ám a képzési program innen sem egyszerű, további 13 hónapnyi kemény munka vár a tanulókra, aminek a költségét azonban már a Wizz Air finanszírozza.
A programból különböző okból kiesők lehetőséget kapnak arra, hogy a 14 ezer euróból magánpilóta-szakszolgálati engedélyt szerezzenek, ami arra jogosítja őket, hogy saját kedvtelésből repüljenek egy hajtóműves kisgépekkel. Sokan meg is állnak ezen a szinten, de akadnak olyanok is, akik máshol harcolnak tovább az álmukért.



Teljesen más, mint a gépjárművezetői engedély
Míg jogsival bármilyen autó vezethető, addig a repülőgépeknél teljesen más a helyzet. A filmekben talán sokaknak feltűnt, hogy a Boeingoknál ikonikus kormányt fognak a pilóták, addig az Airbus franciásan, kecsesen a botszerű, úgynevezett sidestickkel operál. Ám nemcsak ez más, hanem a gépek elektronikájának, gombjainak és jelzőrendszereinek működését is el kell sajátítani.
A kadétprogramot elvégzők elsőként kereskedelmipilóta-szakszolgálati engedélyt szereznek, azonban ez még kevés ahhoz, hogy kereskedelmi gépet vezethessenek.
Itt is akadnak bőven csavarok: a class rating megszerzésével egy adott családba tartozó gép összes típusára adnak licencet, például az egy belső égésű motorral rendelkező repülőgépek családja. Ezen belül több típust is vezethet, például Piper Pa28-at vagy Diamond DA–40-et. Ezzel szemben type rating, azaz típusképzés szükséges a komplex repülőgépekre, például az Airbusokra vagy Boeingokra is.
Nem szerencsés magánúton egy konkrét Airbus-típusra képződni, mivel nem biztos, hogy talál majd a pilóta olyan társaságot, ahol azzal repülnek, így ez az összeg nagy eséllyel megy a süllyesztőbe, mivel a típusképzések külön-külön nagyon sokba kerülnek – világított rá Rozgonyi László, a Wizz Air pilótaképző iskola fő oktatója.
Maxon pörög a 8,5 millió eurós szimulátor
Napjainkban is először kisrepülőn gyakorolnak a kadétok, akik később Airbus A320-as szimulátorokon edzenek. Ebből a Wizz Air világszínvonalú képzési központjában egy rögzített és három mozgó található. A központ átadásakor két darabot állítottak a képzés szolgálatába, azonban két éven belül szükség lett az újabb, 8,5 millió eurót érő eszköz beszerzésére, hogy tartani tudják a vállalat ambiciózus növekedési üteméhez szükséges képzési számot. Az élethű élményt nyújtó szimulátorok, ha nem is 0–24-ben mennek, de hajnali fél 4-nél korábban nem kerülnek alvó üzemmódba.
A maximális kihasználtság az energiaszámlákon is meglátszik ám
– mutatott rá ezeknek az összegeknek a teljesítését jóváhagyó Tóvári Attila, a Wizz Air pilótaképző iskolájának oktatásért felelős vezetője.

Bárkiből nem lehet ám stewardess sem
A légiutas-kísérőkre vonatkozó elvárások kevésbé szigorúak, a felvételijük egy nap, és a tréning is rövidebb, öt-hat hét – közölte a Wizz Air légiutaskísérő-alapképzésért felelős vezetője, aki részletezte: a pozitív hozzáállás mellett sokat számít a csapatban való dolgozás képessége, a kiváló angolnyelv-ismeret, a rugalmasság és a konfliktuskezelés is. Az idei üzleti évben a Wizz várhatóan több mint ötvenmillió embert fog szállítani, így sokfajta emberrel találkoznak a légiutas-kísérők, akiket mind tudni kell kezelni.
Megtudtuk, hogy a képzés része az önvédelmi oktatás, és azt is, hogy még véletlenül se szorongassuk meg az utaskísérők karját, mert hirtelen lekötözve találhatjuk magunkat. Ha heves indulataink miatt kell korábban leszállnia a gépnek, horribilis összegeket is kaphatunk a nyakunkba.
Mint az ábra is mutatja, bár a Wizznél nagy hangsúlyt fektetnek az utaskiszolgálásra a képzés során, a légiutas-kísérőket mégsem elsősorban az italok és snackek felszolgálására képezik ki. Ráadásul hosszú út vezet ahhoz, hogy valaki egyáltalán megkezdhesse a tréninget.
Tévhit, hogy alacsony hölgyet nem képeznek ki, ha megfelel a szigorú feltételeknek, nagyon is van esélye.
Az viszont, hogy tudni kell úszni, nem holmi városi legenda, a Wizz Air az utaskísérőktől és a pilótáktól is megköveteli, hogy ne féljenek a víztől, és jó úszók legyenek, akik vész esetén nem riadnak vissza attól, hogy segítsék a mentőalakulatok munkáját. A kiképzésen felül a tudást időszakos frissítő tréningeken, vizsgákon is ellenőrzik, amelyekre a kimondottan erre a célra átalakított Airbus A320-ason készítik fel a kollégákat. A kabinszimulátorban naponta húsz, de akár nyolcvan ember is megfordulhat, akik a nem várt eseteket modellezve gyakorolhatnak.
Nekünk mindennap úgy kell felszállnunk, hogy a legrosszabbra készülünk. Ezt mondjuk, de ez a pilóták fejében is ott van. A biztonság mindenek előtt van, előírásban rögzítik, hogy az utasok számának arányában mennyien alkossák a személyzetet.

Nagy súlyt kaphatnak nyakukba a vészkijárat mellett ülők
Sok légitársaság meghatározza azt is, hogy ki ülhet vészkijárat mellé, a légiutas-kísérők ítélik meg, hogy kik foglalhatnak ezeken az üléseken helyet, így például akik nem tudnak nekik egy esetleges vészhelyzet esetén segíteni, azok kiszorulnak ebből a körből (kiskorúak, mozgáskorlátozottak, várandósok, vakvezető kutyával közlekedők).
A nagy lábtér miatt sokan szívesen foglalnak extra díjért ülőhelyet a vészkijárat mellé, azonban nem árt, ha tudják, hogy nem minden a kényelem.
Saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy az Airbus Neók vészkijáratát az automata rendszerrel könnyen ki lehet nyitni, azonban egyes, forgalomban lévő gépeké csak manuálisan nyitható a mintegy 15 kilogrammos ajtó kiemelésével.
Bemutatták nekünk a kifejezetten tűzoltás gyakorlására készült konténerüket is. A speciálisan kialakított konténerben a személyzet különböző fajta és a repülőgép különböző részeiben esetlegesen keletkező tűz eloltását tanulja meg és gyakorolja be. Tehát minden eshetőségre felkészítik a személyzetet, hogy az emberek minden körülmények között nyugodtan és biztonságban utazhassanak.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Mindeközben
Matt Damon nagy szakállal, Zendaya fehér ruhában látható az Odüsszeia forgatási fotóin
22 perce
- Mindeközben
Besurranó tolvaj lett egy kutyából, mire rájött a sintér, mit akar, bolondot csinált mindenkiből
2 órája
- Címlapon
Videón, ahogy a földrengés utáni áradás elsöpri az embereket Mianmarban
Ezer fölé emelkedett a halálos áldozatok száma.
2 órája
- Címlapon
Nincs vége a zebraügynek, Orbán Viktor már az Állatorvostudományi Egyetemen is erről tárgyalt
A hallgatókkal egyeztetett.
42 perce
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni
Varga Mihályék léptek.
március 22., 11:37
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Mindeközben
Sydney Sweeney csobbant egyet a medencében, és ezzel robbantotta is a lájkbombát
tegnap, 22:00
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Mindeközben
Varga Viktor durva videóval jelentkezett be Baliról: „Halálközeli élményünk volt az óceán közepén”
tegnap, 21:22
- Gazdaság
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni
Minden változásról tájékoztatniuk kell a boltoknak.
március 22., 09:48
- Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.
március 24., 13:23
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa egy mondattal beoltotta új frizurája miatt Nagy Zsolt Leót, aki csak pislogni tudott a beszóláson
tegnap, 20:20
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek
Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.
március 22., 17:34
- Címlapon
Utánajártunk, mikor törlik el az óraátállítást
Az európaiak döntő többsége már búcsút intene neki.
4 órája
- Mindeközben
Elizabeth Moss köpni-nyelni nem tudott, olyan bizarr dolgot kértek tőle A szolgálólány meséjének forgatása után
tegnap, 19:19
- Címlapon
Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző
Orbán Viktor személyesen írt neki levelet.
tegnap, 19:51
- Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál
Számokat is közzétett a miniszterelnök.
március 23., 11:47
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Mindeközben
Pumped Gabo heves szóváltásba keveredett Lukács Mikivel: „Arra van szükségem, hogy bekussolj végre, tesóm!”
tegnap, 18:32
- Címlapon
Meghalt Miske László, Jászai Mari-díjas színművész
A debreceni Csokonai Színház művésze 89 éves volt.
36 perce
- Címlapon
A zenész is dolgozik, vagy amit élvezünk, az nem számít munkának?
Heti hét nap is kevés néha a sikerhez.
38 perce
- Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban
Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.
március 22., 19:21
- Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz
Maradt a múlt héten tapasztalt szint.
március 24., 07:21