Százmilliókat rántanak ki a zsebünkből a kiberbűnözők
További Gazdaság cikkek
-
Nagy Márton újabb bejelentést tett: kiterjesztenék az árréscsökkentést
- Hiába fordult nagyot a világ, sokak életébe még mindig nem illeszthető bele a változás
- Az értékvesztés receptje: soha ennyi pénz nem volt a magyarok számláján
- Jön a nagy GDP-bomba, most minden a mérlegre kerül
- Német hadiipari bukás: csőd a háború kellős közepén
Egyre változatosabb visszaélési módszerekkel jelentkeznek az adathalászok; a kiberbűnözők Magyarországon éves szinten több százmillió forintot csalnak ki az emberektől az online térben – hangzott el a csütörtökön tartott szakmai konzultáción, amelyen az OTP Bank és az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), illetve vármegyei rendőr-főkapitányságok szakemberei vettek részt.
A pénzintézet tavalyi reprezentatív kutatásából kiderül, hogy mára szinte mindenki hallott már a bankok nevével visszaélve elkövetett csalásokról. A válaszadók majdnem felénél már próbálkoztak a csalók, százból 14 megkérdezett áldozatul is esett valamilyen csalásnak, százból kilenc főnek pedig anyagi kára is keletkezett a visszaélésből.
Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója a rendezvényen elmondta, hogy a közvélekedés szerint a veszélyeztetettség mértéke nő a kor előrehaladtával. Ezt a feltételezést viszont kutatási adataik nem igazolták. Lényegében azok közül, akik gyakran használják az online felületeket, szinte mindenki ki van téve a csalási veszélynek.
Töreki Sándor vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes azt emelte ki, hogy
a digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, megtévesztésével támadnak.
A rendőrség szorosan együttműködik a Magyar Bankszövetséggel, a Magyar Nemzeti Bankkal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetével a csalások számának csökkentése érdekében; a partnerek közösen novemberben oktatási programot indítottak Kiberpajzs néven. A kampány a banki ügyfeleket szólítja meg, segít felismerni a kiberbiztonsági kockázatokat, illetve az ezek elleni fellépés módszereit mutatja be.
A közleményben összegezték:
ha az ügyfél elbizonytalanodik, inkább keresse fel a saját bankját, és ne indítson telefonálás közben tranzakciókat, ne adja meg az adatait egy váratlanul felbukkanó oldalon.
A csalásokat csak az ügyfelek maguk előzhetik meg, azzal, ha körültekintően járnak el: mindig alaposan nézzék meg a kapott üzenetet, és csakis arra a műveletre adjanak engedélyt, amit ténylegesen el szeretnének végezni.