Még tartja magát a sárga csekk, de komoly változás jön

BFALU20131127263
2023.02.07. 19:20
A közműszolgáltatási díjak fizetésében stabilan tartja vezető szerepét a sárga csekk, bár a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a kibocsátott csekkek csaknem 40 százalékát végül elektronikusan fizetjük. Az újonnan kötött biztosítási szerződésekben ugyanakkor már a banki utalás a leggyakoribb fizetési mód.

Érdemi elmozdulást hozott a pandémia a számlafizetéseknél, ugyanis számottevően csökken a készpénzes és a sárga (fehér) csekkes fizetés aránya. Ugyanakkor szektoronként jelentős különbségek tapasztalhatók a számlafizetési szokásokban – állapította meg fizetési rendszer jelentésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

A fejlődés a jegybank szerint főként a technológiai szempontból érettebb telekommunikációs szolgáltatók oldalán mutat dinamikus képet, ahol az internetes ügyfélszolgálaton, illetve a szolgáltatói mobilalkalmazáson keresztül, egyszerűen és kényelmesen lehet bankkártyával fizetni – ott a számlák csaknem 40 százalékát online kártyás fizetéssel intézik.

A klasszikus közműszolgáltatások esetében azonban továbbra is a postai csekken történő számlafizetés a meghatárOZÓ.

Ebben a körben is kimagaslik a hulladékgazdálkodás, ahol a csekkes fizetési forgalom aránya 80 százalékos. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a kibocsátott sárga csekkek kifizetésének 37 százaléka is már valamilyen elektronikus fizetési móddal történik, ebben egyetlen év alatt három százalékpontos növekedést mért az MNB.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank

Felzárkóznak az utalások

Az Index körkérdést intézett az elektronikus fizetéseket először érdemben preferáló, a díjak esetében nemegyszer 5-10 százalékos kedvezményt kínáló biztosítókhoz, hogy képet kapjunk arról, ők miként látják az átalakulást.

A válaszadó társaságok adatai szerint tavaly a biztosítási díjak harmadát csekken fizették az érintettek, ám közel ugyanilyen magas, 30 százalékos arányt tudtak elérni a banki utalások is

– ami kirívóan magasnak számít a számlafizetések tekintetében – az MNB (2021-es adatokon alapuló) összevetése szerint más területeken a szolgáltatói díjak 12-16 százalékát fizették csak átutalással az ügyfelek.

A többi szektorhoz képest kirívóan magas, 26 százalékos a válaszadó biztosítók szerint a díjak csoportos beszedéssel (csob) történő fizetésének aránya, igaz, az elmúlt években a legtöbb biztosítónál visszaszorulóban van ez a megoldás is. Ennek fő oka, hogy a csoportos beszedést nem szeretik a magyarok, hiszen nem tudják ők maguk eldönteni, mikor vonja le a szolgáltató a számlájukról az esedékes díjat – sokan ezért tartanak ki a sárga (fehér) csekkek mellett, hiszen így a saját kezükben marad az irányítás. Mind a csob, mind a sárga csekk jövőjét alapvetően befolyásolhatja majd az, hogy 2024. február 1-jétől valamennyi pénzforgalmi szolgáltató köteles lesz elfogadni az azonnali fizetési rendszerhez (afr) tartozó szolgáltatást, a fizetési kérelmet.

A fizetési kérelem egyesíti a banki utalás és a sárga csekk előnyeit: az internetes vagy mobilbanki alkalmazásunkba a szolgáltatótól érkező fizetési kérelmet előre meghatározott időn belül, de maximum 60 napon belül kell elfogadnunk, azaz mi döntjük majd el, mikor fizetjük ki.

Ugyanakkor a kérelem elfogadásával a fizetés azonnal megtörténik, nem kell a postára menni, sem a kártyaadatainkat bepötyögni az online felületeken.

A legolcsóbb lehet a fizetési kérelem

A kormány azzal teremtett kedvezőbb lehetőséget a fizetési kérelem áttöréséhez, hogy a kezdeményezett átutalások esetében eltörölte a tranzakciós illetéket, illetve a fizetési kérelemre indult átutalások esetében a díjat a kérelmet kibocsátó szolgáltató fizetheti. Ez azért jelentős lépés, mert mind a csoportos beszedés, mind a sima átutalás esetén annak díja minket terhelt, miközben a sárga csekkről azt hihettük, hogy ingyenes, hiszen nem kértek érte pénzt tőlünk a postán. (A valóságban ugyanakkor a sárga csekk árát a szolgáltatás díjában fizetjük.)

Még a csekk az úr

Miközben a banki átutalással történő fizetés tekintetében viszonylag egységes az Index számára válaszoló biztosítóknál a fizetési arány – ügyfeleik 26-39 százaléka fizet utalással, a legnagyobb arányban az Union Biztosítónál használják az ügyfelek ezt a fizetési módot –, addig a többi fizetési lehetőségnél jóval komolyabb az eltérés.

Míg például a csak életbiztosításokat értékesítő NN Biztosítónál a díjak felét csoportos beszedéssel egyenlítik ki az ügyfelek, a K&H Biztosítónál mindössze 7 százalék a csob aránya.

A digitális korban meglepő lehet, hogy a banki oldalon ügyfélkiszolgálásban már a mesterséges intelligenciát is szolgálatba állító K&H-nál a biztosítói ügyfelek 54 százaléka még mindig csekken fizet, miközben az NN Biztosítónál 20, de az Aegonnál is mindössze 25 százalék a csekkes fizetés aránya. Tegyük hozzá, a K&H-nál a kiküldött csekkek döntő részét nem a postán, hanem egyéb, a csekket átutalássá alakító módon vagy pl. a Díjneten keresztül, bankkártyával fizetik. Az online felületeken bankkártyával díjait rendező ügyfelek aránya az Allianznál a legmagasabb, ott a díjak ötöde fut be ilyen módon. Az ellenpélda az NN a maga 2 százalékos arányával.

Díjfizetési módok az egyes biztosítóknál (százalék)            
   Banki átutalás csob csekk bankkártya
Aegon 31 31 25 13
Allianz 30 20 30 20
Union 39 14 44 3
NN 25 50 20 2
Uniqua 29 33 26 12
K&H 26 7 54 12

Forrás: biztosítói adatközlés

Az elektronikus fizetés irányába történő elmozdulást ugyanakkor a biztosítói adatok is jól szemléltetik. Három év alatt a hagyományos csekkes díjfizetés 65 százalékról csökkent 54 százalékra a K&H-nál, 32-ről 25 százalék alá az Aegon Biztosítónál, de hasonló térvesztésről számolta be az Uniqa és az Allianz Biztosítónál is. Az átutalásokban 20-ról 25 százalékra futott fel a díjfizetés aránya az NN Biztosítónál, 21-ről 26 százalékra ugrott a részarány a K&H-nál, míg az Aegonnál 6 százalékpontos volt a fizetési mód térnyerése, 25-ről jutott el 31 százalékra a biztosító.

Az Aegonnál a bankkártyás fizetések 8 százalékról jutottak 13 százalékra, miközben a K&H Biztosítónál 5 százalék alóli mértékről futott fel 12 százalék fölé a bankkártyás fizetés részaránya.

A bankkártyás fizetés részaránya a legnagyobb mértékben az Union Biztosítónál nőtt, ahol megtízszereződött a díjat bankkártyával fizetők aránya. Ezzel kapcsolatban a biztosító azon jelzése fontosnak mondható, hogy a szerződéskötéskor átutalásos fizetést választók jelentős része a későbbiekben bankkártyával fizeti ki a díját.

Elfelejtették a készpénzt

Eközben lényegében eltűnt a készpénz használata, miközben a díjak 2,5 százalékát 2019-ben még így fizették a K&H-nál, ma már a díjaknak csak 0,3 százaléka érkezik így, és az NN-nél is 1 százalék alatti mértékre csökkent a készpénzes fizetés aránya.

(Borítókép: Faludi Imre / MTI)