Lakásfelújításnál ezt sokan elfelejtik
További Gazdaság cikkek
A legtöbb ember életében kulcsszerepet játszik otthona, ezt erősítették meg a CIG Pannónia Biztosító online kérdőívét kitöltők is. A válaszadók 59,1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy otthona számít élete egyik legfontosabb helyszínének. Kicsivel több mint ötödük pedig úgy nyilatkozott, hogy egész életében azért dolgozott, hogy saját ingatlana legyen, ezért bármit megtesz a védelme érdekében.
A felmérésben résztvevők 57 százaléka vett fel hitelt, hogy saját otthonhoz jusson ő vagy a családja; 35 százalékuk azonban ezt kölcsön nélkül is meg tudta oldani, 8 százalékuk pedig nem saját ingatlanban él.
A válaszadók túlnyomó többsége, 88,3 százaléka rendelkezik lakásbiztosítással.
A felmérés tanulsága szerint a legtöbben biztosítási alkusz közreműködésével vásárolnak ilyen szolgáltatást, egészen pontosan a válaszadók 52 százaléka jelezte ezt. 27,7 százalékuk bankfiókban, banki ügyintéző segítségével kötött lakásbiztosítást, a felmérést kitöltők közel ötöde pedig online tette ezt meg.
- A lakásbiztosítással rendelkezők 70 százaléka évente 75 ezer forintnál kevesebbet költ a szolgáltatásra,
- 16,2 százalékuk 75 és 100 ezer forint közötti összeget fordít erre a célra.
- Mindössze 6,8 százalék azok aránya, akik évente 100 ezer forintnál is többet szánnak lakásbiztosításra,
- és majdnem ugyanannyian voltak azok, akik nem tudták megmondani, hogy mennyibe kerül számukra ez.
A lakásokat felújították, a biztosításokat nem
Az elmúlt öt évben rengetegen vágtak bele jelentősebb lakásfelújításba. A komfort és funkcionalitás szintjét emelő felújítást (fürdőszoba, konyha stb.) a válaszadók 16,4 százaléka hajtott végre, 12,7 százalékuk jelezte, hogy a nyílászárókat cserélte le, illetve a fűtést korszerűsítette; 6,6 százalék klímaberendezést üzemelt be, 4,1 százalék pedig napelemeket telepített. A felmérést kitöltők 27,8 százaléka pedig ezek közül többet is elvégzett az elmúlt években.
Meglepően magas azonban azok aránya, akik az ingatlanuk értéknövekedését nem követték le a biztosításukban. A válaszadók mindössze 40 százaléka jelezte biztosítójának, hogy felújítást végzett, további 15,1 százalék pedig az ingatlanpiacon tapasztalható áremelkedés miatt ellenőrizte biztosítását. Ugyanakkor a válaszadók kicsit több mint negyedének eszébe sem jutott, hogy intézkedjen ennek kapcsán, míg 19,1 százalékának ugyan megfordult már a fejében a biztosítás felülvizsgálatának kérdése, de még nem tette ezt meg.
Tízből egy magyar még kár esetén sem használja a biztosítását
Az utóbbi években egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási körülmények. A túlnyomó többségnek szerencséje volt, a válaszadók 80 százalékának nem volt ebből fakadó kára az elmúlt egy évben, viszont 11,4 százalékuknak beázott az otthona, 4,5 százalékuk tetőkárról számolt be, valamivel 4 százalék fölött volt azok aránya, akiknél üvegkár volt, 2,5 százalékuknál nyílászáróban esett kár, 0,8 százalékuknak pedig idegen tárgy dőlt a tulajdonára.
Azok közül, akik kárt szenvedtek az időjárás miatt, minden harmadik válaszadó számolt be arról, hogy használta a biztosítását és a biztosító minden felmerült költségét fedezte. Mintegy ötödük esetében a biztosító részben fedezte a költségeket, tizedük viszont azzal szembesült, hogy a biztosító kevesebb költséget fedezett, mint gondolták.
Az időjárási kár által érintettek valamivel több mint ötödének nem volt biztosítása, és meglepően magas, 10 százalék volt azok aránya, akik azért nem használták a biztosításukat, mert eszükbe sem jutott, hogy megtehetnék ezt.
„Sokat kell még fejlődni a tudatosság terén a biztosítások vonatkozásában. Javasoljuk, hogy legalább évente egyszer, akár biztosítási alkusszal, vagy más szakemberrel vegyék át a lakásbiztosításuk részleteit az ingatlantulajdonosok, és ha kell, módosítsák azt, hogy tükrözze az otthonuk valós értékét” – hívta fel a figyelmet Kőrösi Zoltán, a CIG Pannónia Biztosító értékesítési vezérigazgató-helyettese.