- Gazdaság
- olaj
- orosz olaj
- olajszállítás
- európai unió
- uniós szankciók
- orosz-ukrán-konfliktus
- rozsnyefty
- háború
- oroszország
- ukrajna
Ázsia felé tekerik a kormánykereket az orosz tankerek
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Ázsia tölti be az orosz olaj életében az Európai Unió által hagyott űrt – vonja le a következtetést a Reuters Igor Szecsin, a Rosznyefty orosz olajipari nagyvállalat vezérigazgatójának szavai alapján.
Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja miatt az Európai Unió fokozatosan szigorított az orosz olajjal szembeni szankciókon. Hatvandolláros hordónkénti árplafont vezettek be az orosz kőolajra, valamint további szankciókkal sújtják az abból készült termékeket azzal a céllal, hogy – a globális olajpiac stabilitásának megőrzése mellett – megvágják az orosz bevételeket, ezáltal közvetve a háború finanszírozását.
Az Európai Unió emellett megtiltotta a tengeren szállított orosz olaj vásárlását.
Úgy tűnik azonban, hogy Moszkva nem esett kétségbe, és Ázsiában talált piacot fekete aranyának.
Nem Európa határozza meg az olaj árát, hanem az a térség, ahová szállítjuk
– mondta az orosz olajcárnak is becézett Szecsin, aki Vlagyimir Putyin elnök régi szövetségesének számít.
Az orosz olaj legnagyobb felvásárlója India lett, a kőolajkészletek mintegy 70 százaléka a világ második legnépesebb államában köt ki.
Az orosz pénzügyminisztérium szerint az orosz olajkereskedelem zászlóshajójának számító Ural típusú termék hordónkénti átlagos ára 49,48 dollár volt januárban, ami 42 százalékkal alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest.
Tavaly mintegy 11,6 millió rubel (165 milliárd dollár) folyt be az orosz államkasszába az olajból és gázból származó eladásokból. Mindez nagy részét teszi ki a költségvetési kiadások finanszírozásának. Tekintve hogy az uniós szankciók miatt az ebből származó bevétel megcsappant, Moszkva kénytelen volt a költségvetési tartalékhoz nyúlni, hogy fedezze az ukrajnai háború miatt keletkezett hiányt.
(Borítókép: Olajat szállító orosz tankerhajó 2022. április 5-én. Fotó: Chris J. Ratcliffe / Bloomberg via Getty Images)