Aranyáron mérhetik a húsvéti sonka kilóját

D KOS20170402008
2023.03.08. 12:30 Módosítva: 2023.03.08. 12:30
Akár 50 százalékkal is magasabb lehet a húsvéti sonka beszerzési ára tavalyhoz képest, így szűkülhet az olló a nem prémiumtermékek javára – derült ki a Kifli.hu sajtótájékoztatóján, amelyen az online kereskedő beszélt piaci pozíciójáról, fogyasztói trendekről és az ársapka kivezetéséről is.

Harminc, de akár ötven százalékkal is magasabb lehet idén tavalyhoz képest a húsvéti sonka beszerzési ára, a szezonális csokifiguráknál nem tapasztalunk ilyen mértékű drágulást – mondta az Index kérdésére Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója. 

Lassuló piacon bővülés

Csípőig húzta a kéziféket a kiskereskedelmi szektor forgalma, ennek ellenére az online kiskereskedő részesedése folyamatosan növekszik. Az országos kiskereskedelem forgalma a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 4,8 százalékkal csökkent 2023 januárjában az előző év azonos időszakához képest. 2023 januárjában folyó áron elérte az 1333 milliárd forintot, ennek 48 százaléka élelmiszer, ami nagyjából 640 milliárd forintot jelent. A Kifli januárban 3,6 milliárd forintot ért el, vagyis a teljes magyar piacon az online kereskedő piaci részesedése 0,55–0,6 százalék között volt januárban. 2022 januárjában 0,4 százalék volt ez az érték, tehát a Kifli láthatóan gyarapodik. 

Sárközi Péter, a Kifli.hu üzleti elemzője a cég közleményében ismertette, hogy az átlagos vásárlói kosár értéke 25 ezer forint körül mozog stabilan a Kiflinél. A 2022 szeptembere előtti időszakban a Kifli átlagos kosárértéke 20 ezer forint körül volt, ami a megnövekedett infláció hatására egyre kevesebb terméket tartalmazott.

A vásárlók jól reagáltak az október közepén végrehajtott korrekcióra, mind a kosárméret, mind a kosárérték újra egészséges szintre nőtt fel 2022 novemberétől.

Az utóbbi hetekben már az is elmondható, hogy a vásárlók nemcsak többet költenek a Kiflin, mint az előző év azonos időszakában, hanem több termék is kerül a kosarukba – tette hozzá. 

Ennek hátterében a kedvezőbb ár-értékű saját márkás termékek állnak, amelyek részesedése a teljes eladásból a tavalyi év azonos időszakához képest megduplázódott, már közel 5 százalék, egyes kategóriákban, például a felvágottaknál és a tejtermékeknél elérte a 10-15 százalékot – jegyezte meg.

Egyelőre nem lehet tudni, hogyan egyenlítődnek majd ki az árak 

az élelmiszerek hatósági árának kivezetésével, amelynek április 30-ai megszüntetését nem várjuk 

– ezt már a kereskedelmi igazgató osztotta meg, megjegyezve, ha ez mégis megtörténne, akkor az árstopos termékek ára növekedhet, azonban ez idővel konszolidálódhat majd. 

Nem lassít a kereskedő

A Kifli.hu épít a vásárlók bizalmára, folyamatosan fejlesztik a szolgáltatást. Magyarország fontos piacunk, és célunk, hogy a főváros minden háztartásába szállítsunk

– közölte Gabriel Makki, az online kereskedő ügyvezetője, aki szintén lapunk kérdésére osztotta meg, hogy a cég üzleti évét áprilisban zárja, így eredményei egyelőre nem publikusak, ennek ellenére azonban szignifikáns bővülésre számít. 

Kiemelte, hogy a háztartásokra nehezedő inflációs nyomást nem egyszerű tompítani, de mindent megtesznek annak érdekében, hogy kiváló minőségű ételeket biztosítsanak jó áron. 

Rengeteg húst rendelnek a magyarok

A sajtóeseményen kiderült az is, hogy habár a növényi alapú termékek népszerűsége folyamatosan nő, a hazai vásárlók még így is rengeteg húst rendelnek.

Magyarországon az éves vásárolt húsmennyiség 80 százalék feletti, ami megfelel az európai átlagnak. 

A Kifli hús és hal kategória bevételének 46 százalékát teszi ki a baromfi, legnépszerűbb márkái a Hungerit és a MasterGood. A csirkemellből az eladott darabszám tavaly januárhoz képest közel 50 százalékkal nőtt, ami jelentősen meghaladja a céges növekedést.

A cég számításai szerint az ársapka csirkemellre gyakorolt pozitív hatása a tavalyi januárra mérve 15-20 százalék a természetes növekedésen felül.

A Kiflinél a sertéshúsok 20, míg a marha 13 százalékát teszi ki a hús kategória bevételének. Érdekesség, hogy 17 százalékkal zárta a tavalyi évet a hal kategória.

(Borítókép: Koszticsák Szilárd / MTI)